Gå til innhold

Hva skal jeg servere på "date"?


Malena

Anbefalte innlegg

hva med svin indrefilet (under middager her finner du oppskrift hvor den ersurret i bacon) med ovnsbakte poteter.

 

Jeg bruker å fylle fileten med skinkeskive og litt ost. tørrsteik skinken og den smaker som bacon. og bare litt revet/ smuldret ost. Bruner den i panna i litt smør med masse grov pepper i og ettersteker 15 min på 180 grader. . Potetene koker jeg i 10 min og kjøler de ned deler de i biter og blander i litt olje, hvitløk spoo og noen ganger litt andre rotgrønnsaker som skonrokk, persillerot etc. Stekes ca 20-30 min.

Ved festlige anledninger finriver jeg litt ost over potetene( og da mener jeg på det fineste og bare litt lett dryss over.)

 

til fest bruker jeg å ha litt cremfine og 2 ss cognac samt litt sopp i steikepannenfor til en liten saus. Trenger bare et par ss hver av den .

 

Dette er populær fæst mat til oss og det er ikke så tungt å fordøye.

 

Kos deg på date med mannen din du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indrefilet av svin vil jeg også anbefale! Lagde en utrolig god middag med dette sist fredag. Det er noe ala det over her, men jeg skriver det likevel.

 

1 indrefilet, ca 350 gram til dere to

Prior kalkun spekefilet

Krydderurter (jeg brukte tørre, blir sikkert enda bedre med ferske)

litt olje til pensling

legg i en ildfast form og stek i 25 minutter, 200 grader, midt i ovnen. La den hvile på benken i ca 15 minutter.

 

Potetbåter og salat som tilbehør. Jeg kuttet opp poteter med skall på i passende båter. Puttet dem i en tett boks med krydder og vann og ristet godt til det satt krydder på alle bitene. la dem bare på bakepapir i ovnen ved siden av formen med kjøttet. la dem steke i ca 40 minutter (resten av tiden mens kjøttet hviler seg) Du trenger ikke å ha noe olje på potetene.

 

Salaten vi hadde var en sånn mix med ruccola, bladsalat og lollo rosso (sånn litt mørk med lilla på). Kuttet opp en appelsin og noen små, stenfrie røde druer og blandet i. Frukt er kjempegodt med svinekjøtt!

 

Også hadde vi rødvinssaus fra Toro til. Kjempegodt!

 

Så koselig med date! Det skal jeg også invitere til tror jeg :)

 

 

Glemte å skrive: Du tar litt krydder på svinefileten (ikke salt, men f.eks urtekrydder) og pakker den inn i spekeskinka. Surr hyssing eller sytråd rundt så det holder seg på plass. Pensle med litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet eller biff er også en ide. Med f.eks. hasselbackpoteter, rødvinssaus fra toro, dampet brokkoli og ovnsstekt tomat (delt i to med hvitløk, timian og 1/2 skive ost på hver). Eller ovnsbakte rotgrønnsaker.

 

Kyllingfilet er også kjempegodt hvis man fyller det med hakket soltørket tomat og litt lett smøreost :)

 

Eller du kan lage steik av vilt (f.eks. elg) hvis du får tak i det - det er skikkelig magert og smakfult. Du kan også bruke rein. Eller hvalbiff hvis du liker det..

 

Det er så masse god mat - tror jeg skal invitere på date jeg og, på fredag kanskje. Kjempegod ide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...