Gå til innhold

Visste du dette om sauser?


Gjest MamiK

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort en liten oppdagelse, som jeg er sikker på at mange andre har gjort før meg. Men jeg velger å dele den med dere andre uvitende ;-)

 

Selv går jeg alltid forbi de deilige kremede suasene i hylla på butikken, og kjøper gjerne med meg en sjysaus eller bruker kun 3% dressing til maten, fordi sausene er så fete.

 

For første gang i dag regnet jeg ut hvor mange kcal sausen får om jeg bytter ut fløten med melk eller melken med vann!

 

RESULTAT:

 

Bali kyllingsaus, original oppskrift: 200 kcal pr 1 dl tilberedt vare

med ekstra lettmelk: 46,5 kcal pr 1 dl tilberedt vare

 

Kylling og Kalkunsaus med eple og løk, original: 190 kcal pr 1 dl ferdig vare

med ekstra lettmelk : 42,5 kcal pr 1 dl ferdig vare

 

Bretagne kyllingsaus med paprika og hvitløk, original m smør: 150 kcal pr dl

Uten smør, med ekstra lettmelk: 80 kcal pr dl

 

Peppersaus, original med 2 dl lettmelk: 55 kcal pr 1 dl ferdig vare

med 1 dl ekstralettmelk: 36 kcal pr dl ferdig vare

 

Lett Bearneise saus original med lettmelk: 70 kcal pr 1 dl ferdig vare

Med skummetmelk: 54,6 kcal pr 1 dl ferdig vare

 

Bali kyllinggryte (gryteretten) original: 200 kcal pr 1 dl vare, u/kjøtt

Med 3 dl ekstra lettmelk: 57 kcal pr 1 dl ferdig vare

 

Håper dette var til nytte for noen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart! jeg lager som regel sausene på magreste måte, tilsetter aldri fett og lager som regel med skummet melk. Og det blir ALLTID godt likevel! Skjønner ikke hvorfor sausen på død og liv skal lages med fløte når det faktisk blir godt med SKUMMET melk. Vil Toro at Norge skal få enda flere med livstils-sykdommer?? Jeg har også sendt dem en mail og gitt dem tips til at de burde ha forslag bakpå pakningene til hvordan man kan få produktene magrere, og da fikk jeg til svar at de synes det var en veldig god idé faktisk.. Får se om de gjør noe med det!

 

Et tips til: Ekte bearnaise saus fra toro kan lages helt uten å tilsette smør og bare bruke skummet melk. Smaken blir utrolig god, og sausen blir fyldig. Grunnen til at bearnaisesaus smaker godt er berarnaiseessensen som de tilsetter pulveret og IKKE smøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tips, cowgirl!:)

jeg har tenkt å lage kyllingfilet med bl.a. bretagne kyllingsaus imorgen. På sauseposen står det at man skal ha 25 g smør og 3 dl væske. Hvor mye væske skal jeg da bruke i tillegg istedet for smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tips' date=' cowgirl!:)

jeg har tenkt å lage kyllingfilet med bl.a. bretagne kyllingsaus imorgen. På sauseposen står det at man skal ha 25 g smør og 3 dl væske. Hvor mye væske skal jeg da bruke i tillegg istedet for smør?[/quote']

 

 

I væskemengde er vel 25 gram smør sikkert 1/4 dl. Men jeg ville laget sausen helt klar, og så rørt inn en klatt med kesam - det gir en litt fyldigere saus. Eller du kan bare la vær å ha oppi noe, så blir sausen litt tjukkere - det kan jo være godt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tips' date=' cowgirl!:D

jeg har tenkt å lage kyllingfilet med bl.a. bretagne kyllingsaus imorgen. På sauseposen står det at man skal ha 25 g smør og 3 dl væske. Hvor mye væske skal jeg da bruke i tillegg istedet for smør?[/quote']

 

Jo, det var bra at noen kunne dra nytte av det :) Gir deg et tips and den sausen. Gjør som bak på pakken, ha i paprika og purre. Og en liten dæsj h-melk i stedet for smør, så blir det kjempegodt! nam nam. Eller du kan ha i kesam som nedigjen sier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...