Gå til innhold

Nye Bixbar fullkorn


Gjest SJO

Anbefalte innlegg

Hei!

 

De nye Bixbarene (fullkorn), er de "sunne" som et mellommåltid/lunsj? Hadde med meg et par på fjellet i helga, samt frukt og yoghurt. To barer inneholder en 130 kcal... Noen som vet? Og de BelVitaene, er de mega fy fy, eller bra litt? Hvor mange kosemerker tilsvarer det da?

 

Klemmiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg holdt på å kjøpe en pakke i dag etter treninga, men da jeg summet meg og sammenholdt prisen med innholdet av sukker og fett, fant jeg ut at det ikke var verdt det! De er vel som annen havrekjeks - merket meg at denne har 21% fett og 21% sukker. Skal man dømme etter mengden påtrengende reklame som trengs for å selge produktet, er det heller ikke særlig bra. Det blir markedsført nærmest som helsekost, men det er bare kjeks. Søt og fet kjeks. Bedre alternativer er grovt knekkebrød eller havregryn med melk (da kan du ha på så mye sukker som du vil, eller syltetøy), men skjønner at dette kan være vanskelig å ta med på fjellet! Det lure Sætre har gjort, er å porsjonspakke kjeksene. Vi ønsker oss flere sånne ting, men sunne!, som bare er å raske med seg, istedenfor å bruke lang tid på å lage matpakke... Lefse/lompe eller bare vanlig brødskive med pålegg er sunnere, men synes du kjeksene smaker godt, så kos deg med dem, og sammen med yoghurt, frukt og fjelltur er det helt sikkert ikke ille!

 

pr 100 gram ........................ Kcal .. Prot .. Karb .. Fett .. Fiber

Bixit fullkornsbar blåbær....... 440 .... 7.5 .. 57.0 .. 21.0 .. 10.0

Havregryn........................... 314... 11.3 ... 51.8 ... 6.8 ... 15.0

Knekkebrød, Husman........... 310 .. 10.0 ... 63.1 ... 2.0 ... 15.5

Belvita ristede hasselnøtter... 445 .... 7.1 .. 61.5 .. 18.5 ... 5.2

Sjokolade m nøtter.............. 519 .... 4.4 .. 67.4 .. 25.0 ...

 

Her skulle det være lett å sammenligne. Andelen (tilsatt) sukker-karbohydrat og mettet-umettet fett er ofte angitt på pakningen. Men hvis dette mangler får du et bra inntrykk av "sunnheten" i produktet ved å se på på forholdet mellom fett og protein. Melkesjokolade har dobbelt så mye mettet som umettet fett, og det meste av karbohydratene er sukker. Husker ikke hvordan BelVita er, men det er jo et betydelig forbedringspotensiale...! Og mengden er jo mindre - 30 gram vs 50-60 gram i en "vanlig" sjokolade. Verdiene for Bixit og BelVita er rappet fra http://www.mylog.no/mylog/ og ikke kontrollert. De andre er fra Matvaretabellen 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for en godt og grunndig svar!!

 

Fant også ut at det de reklamerer for på reklamen bare er bull-shit rett og slett.. Men men, man lærer så lenge man lever!;)

 

Uansett tusen takk for svaret!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...