Gå til innhold

Noen som kjenner seg igjen?


Gjest Dreamer85

Anbefalte innlegg

Gjest Dreamer85

Hei!

Egentlig helt mett men samtidig plass til en bit til. "Det var jo så godt! Bare litt til skader ikke.." Etterpå kommer ubehaget av å ha spist for mye..

 

Hvorfor skjer dette? Hvordan kan jeg klare å få litt mer kontroll?

 

Har ikke så mange kilo og ta av, ca 2-3. Noen som har lyst å henge seg på? Eventuelt ha felles veiedag?

 

Glad for gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg har også bare et par kg å gå ned, men jeg har allerede gått ned 20 kg da. Et "problem" jeg har fått er at det er veldig vanskelig å forklare for andre mennesker at man fortsatt passer på hva man spiser, når det kun er snakk om så få kg man vil ned. For meg er det jo todelt: jeg vil ned et par kg til OG jeg vil unngå å gå opp igjen 20 jeg har mista. Men de som har sett meg som stor synes jeg er tynn nok nå, osv... (de som sier det er tynne selv, og spiser mindre enn meg!!) De har jo ikke kroppen min, de kan jo ikke vite hvordan det føles ;)

 

Å ta én bit til er ofte veldig vanskelig for meg når det gjelder middag. Jeg har funnet løsningen for meg. Hver gang jeg lager noe som det sannsynligvis blir én bit igjen av, lager jeg ekstra mye, sånn at det er mye mer enn én bit igjen. Da fryser jeg ned resten (det er ofte en passe porsjon til meg) sånn at jeg vet at jeg kan spise det igjen en annen dag. Det fungerer kjempefint! Man begynner ikke å spise opp restene når det er en hel porsjon igjen :) Med andre gode ting tar jeg på akkurat nok også etterpå later jeg som at jeg ikke kan spise mer fordi....mange grunner (det er ikke min kake, jeg er egentlig litt allergisk osv..) Fungerer også til en viss grad :)

 

Jeg veier meg på mandager, og det er da jeg skriver opp resultatet. Det går i sneglefart nå, men det får nå bare være. Slapper litt av med maten, spiser det jeg vil. men det er jo sunn mat så det spiller ikke så stor rolle har jeg funnet ut!

Hva spiser du? Hvor mye liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dreamer85

Smart å lage flere prosjoner, jeg gjør også det. Kjekt å ha når det er liten tid til matlaging. Har ikke begynt å veie maten enda, synes det virker litt styrete. Derefor er det vanskelig å si hvor mye jeg spiser. Men jeg spiser frokost, lunsj og middag hver dag. Frukt eller youghurt i mellom måltidene. Skal jeg kose meg lager jeg meg kvelds og. jeg tenker endel på ha jeg lager middag av osv. Prøver å få det sunnest mulig! Men for min del er det viktig at maten også er god!

 

Jeg liker å trene, men det går litt i rykk og napp. Jeg er ikke så flink til å gjøre det jevnt. For meg er det ofte sånn at jeg spiser mer når jeg trener og mindre når jeg ikke trener.. Regulerer seg selv til en viss grad.

 

Men det er vel på tide å gjøre noen endringer for å få av de siste kiloene, er litt usikker på hvordan jeg skal begynne.. Hva slags trening er bra for å stramme seg opp litt uten å få mye muskler?

 

Jer skjønner godt at motivajonen er stor for å unngå å legge på seg igjen. Bra jobbet med 20 kilo av!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg synes jeg trener ganske variert, og tror det kan være fint på mange måter. Man blir ikke så fort lei, og man får brukt flere muskelgrupper. Tror det skal veldig mye til før muskelene blir store, så det tenker jeg ikke på i det hele tatt. Trener en del styrke, i kombinasjon med aerobic, svømming, sykling og jogging. Noe styrke med vektstang og manualer, og noe med kroppen som motstand (situps, armhevinger, rygghev osv). Har holdt på leeenge nå, og noe bulende muskler har jeg i alle fall ikke! men kan se en liten kul på armen hvis jeg strammer ;) Beina har også fått litt markerte muskler, men det synes ikke hvis ikke jeg strammer godt. Så bare tren masse styrke, det gjør at du forbrenner mer gjennom hele døgnet - også når du sover!

 

Jeg veier noe av maten, spesielt hvis det er noe jeg ikke har spist før. Grønnsaker og andre supersunne ting veier jeg ikke. Og en del vekt blir bare estimert utifra porsjonsstørrelse jeg pleier å ta. F.eks lager jeg en spesiell grøt-porsjon som jeg spiser ofte, da blir det bare på slump og jeg estimerer til 250 kcal. Samme med forskjellige middager, har funnet ut at middagene mine sjelden blir på noe mer enn 500 kcal, så derfor har jeg gjerne en 500 kalori-kvote på middagen - også spiser jeg det jeg har lyst på :) (ofte finner jeg ut at jeg ikke har spist alle mine kalorier til middag og da blir det dessert!)

 

Det er ikke noe vanskelig å finne ut hvor mye mat man egentlig trenger, og spise denne mengden eller litt under hvis man vil gå ned. Jeg har ikke mer enn 400 kcal i underskudd nå som regel, jeg er så glad i mat... Men så tar jeg det litt med ro nå også, og regner med at treninga jeg driver med til slutt vil ta knekken på godis-kvapsefettet.

 

I morgen skal jeg og ei venninne på health&beauty-messa i Oslo, det gleder jeg meg til! Og i dag har jeg spisedag, så jeg koser meg med alt jeg har lyst på. DET er motivasjon det! :) har ikke skeia ut med NOE hele uka, og spist enda litt mindre enn jeg hadde trengt...SÅ nå skal jeg kose meg med smågodt, tortillachips og lasagne til middag. MOMSE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dreamer85

Så deilig det hørtes ut. Jeg har også skreiet u ti dag med smågodt og boller..! Får prøve å ikke ha dårlig samvittighet, det er jo lørdag:)

 

Hvordan kan man finne ut hvor mye man burde spise? Du sier det ikke er vanskelig, fortell mer;)

 

Kos deg masse i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Du kan bruke Grete Roede-formelen hvis du vil, den finner du hvis du søker under diskusjonene her. Men jeg synes det er enda enklere å bruke en kalori-utregner på nettet. F.eks på http://www.iform.no er det to stykker, en lett og en avansert. Funker ganske bra. Jeg fant ut at jeg - med dagens utskeielse inkludert - fortsatt har hatt et greit kaloriunderskudd gjennomsnittlig denne uka, så vil sannsynligvis likevel ha gått ned i vekt :) jeg tok også en liten joggetur i sta sånn for sikkerhetsskyld ;)

 

Jeg har altså regnet ut at jeg ikke bør spise mer enn 1500 kcal om dagen til hverdags, hvis jeg vil gå ned i vekt. Det er helt overkommelig og jeg synes det passe mat til meg. Bruker dagsrapporten her på vektklubben til å finne ut hvor mye kalorier jeg spiser som regel. Kan gi deg et overslag:

 

Frokost: 200-300 kcal

Lunch 200-400 kcal

Mellommåltider tilsammen 200-300 kcal

Middag 300-500 kcal

Kveldsmat 150-300 kcal

frukt 100-300 kcal

 

Det blir varierende fra dag til dag, men jeg spiser som regel havregrøt til frokost (forskjellig tilbehør) og knekkebrød eller polarbrød til lunch (forskjellig pålegg). Middag er kjøtt eller fisk med tilbehør, og kanskje 1-2 dager i uken blir det noe vegetarisk. Kveldsmat blir noe av det samme som frokost og/eller lunch. Er veldig glad i frukt, så spiser det mye som mellommåltid. I tillegg har jeg gjerne yoghurt til mellommåltid.

 

Veldig lettvint å skrive inn i dagsrapporten her da, blir som regel riktig regna ut også. Men jeg ville sjekka bakpå matvarene og veid nye ting jeg skulle spise hvis jeg var deg :)

 

Forresten, hvis du legger inn mail-adressa di kan vi godt snakkes på msn en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, kjenner meg veldig igjen. Hater å ikke ha kontrollen når det skjer, etterpå føler man seg helt kvalm og ekkel. Jeg har klart å gå ned 5 kilo m Grete R. og har slutta på kurs. Det går stort sett ganske bra, men plutselig får jeg anfall og hiver meg over mat og godteri helt ukontrollert. Er livredd for å gå opp igjen alle kiloene. Vil gjerne ha tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag har jeg spisedag, så jeg koser meg med alt jeg har lyst på. DET er motivasjon det! ;) har ikke skeia ut med NOE hele uka, og spist enda litt mindre enn jeg hadde trengt...SÅ nå skal jeg kose meg med smågodt, tortillachips og lasagne til middag. MOMSE :)

 

Heisan :-)

 

Dette er noe jeg lurer på også! Jeg skal prøve og holde vekten, (har gått ned 15 kg! JIPPI!) men klarer ikke lenger å holde meg til kun sunn mat.

Elsker godteri med masse e'er, sjokolade og kaker!

Jeg klarer fint og holde matprogrammet hele uken hvis jeg vet at jeg kan spise alt jeg har lyst på en gang i uken... Er det det du gjør? Og holder du vekten da? Selvom det kan bli noen tusen kalorier på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har spisedag, og denne dagen får i meg kanskje 2000-3000 kalorier mer enn vanlig, har jeg fortsatt kalroriunderskudd totalt på hele uka hvis jeg resten av dagene spiser ganske lite (1400 kcal f.eks). Og da går jeg ned i vekt, selv om det går sakte. Men jeg merker at det er skikkelig godt å ha denne dagen til uforbeholden mat-kos! (selv om man burde kose seg med noe annet enn mat og bla bla bla. Det smaker vanvittig godt da!) ;) Eksempel:

 

Om du skal holde vekten, skal du sikkert spise 2000 kcal om dagen.

Spis 1800 hver dag, og du har 1400 ekstra å bruke på spisedagen.

Spis 1700 hver dag, og du har 2100 ekstra å bruke på spisedagen.

spis 1600 hver dag, og du har 2800 ekstra til spisedagen! MOMSE.

Kan godt hende du kan spise mer hver dag og likevel ha spisedag, men jeg har ikke så god greie på hvordan det fungerer når man skal holde vekten.

 

Jeg vet ikke om dette er spesielt sunt på noen måte, men det går i alle fall an. :)

I tillegg er det visst sånn at kroppen bare klarer å nyttegjøre seg av et visst antall kalorier på en gang, så det vil ikke lagres som fett. Les på http://www.iform.no om spisedager, der står det en god del. Både artikler og i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dreamer85

Jeg foreslår veiedag på søndag! Hvordan er stemningen for det? Det er vel fler en meg som smugtitter på vekten gjennom uken uansett;)

 

Det hadde vært supert å få ideer på ting som er godt å kose seg med og samtidig ikke er veldig usunt. Skjønner at det er fler en meg som er glad i kaker her:) Bare å sende inn forslag!

 

Stå på alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips kommmer her:

 

1 beger lettyoghurt, f.eks yoplait dobbel 0%

1-2 skjeer mager kesam

2 dl frosne bær, f.eks bringebær

 

Putt alt i en skål og rør rundt så alle bæra er dekka av yoghurt/kesam. Putt i fryseren i 20 minutter. Det som skjer er at bæra tiner litt pga yoghurten holder kjøleskapstemperatur, og yoghurten fryser litt siden det er i frysern. Når du tar det opp og rører rundt blir det deilig sorbet-is. KJEMPEGODT! ca 100 kcal.

 

Kutt opp frukt i biter, f.eks:

1 eple

1/3 cantaloupe melon

1 fersken

noen druer

 

Spis med kakegaffel! Kos ;) kalorier blir jo etter hva slags frukt du bruker. Men du kan lage et ganske stort lass uten at det blir alt for mange kalorier. Du har jo 200 kcal til fruktrasjon uansett da.

 

Yoghurt-fruktsalat:

1 boks ananas, avrent

1 eple

noen rosiner eller svisker

Hakkede nøtter/mandler

1 beger mild og lett naturell yoghurt

 

Kutt opp eple og bland med ananasen, hell yoghurt over og bland. Bruk evt litt av ananas-saften også. Topp med nøtter og rosiner/svisker. Super dessert!

 

 

Ellers er nutrilett-barene, fedon-bar og andre müsli-barer (belvita, alpen osv) veldig godt, smaker jo faktisk skikkelig godteri.

 

Lacryl og dietorelle er godt.

 

 

Husk: noen ganger når man bare "må ha noe" og er skikkelig fysen er det lurt å kjenne etter om man kanskje egentlig er sulten eller tørst. Prøv å drikke, hvis du er sulten så spis 2 knekkebrød eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...