Gå til innhold

Muffins


Gjest Lizz23

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal om en uke lage muffins til samboeren min som har bursdag. Han er ganske kresen på mat, men så lenge jeg kan bake eller lage mat sånn at han ikke ser hva jeg har i maten, spiser han det uten å blunke. Det jeg lurer på er om noen har noen gode ideer for å lage litt sunnere sjokolademuffins? Og er det noen som vet om jeg kan erstatte sukker med splenda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splenda funker veldig fint til baking! Hva med å bruke den muffinsoppskrifen som er på splendapakningen, men bytte ut noe av fettet med cottage cheese eller mager kesam (enda mindre kalorier..) ? Du kunne også prøvd fribol bakemiddel som du får på apoteket som erstatter både fett og sukker (har ikke prøvd det selv, men det skal visst være bra) Var en artikkel/test her på vektklubben for litt siden om både splenda og fribol, med oppskrifter også. Hva med å prøve å hakke opp en nutrilett sjokoladebrownie å ha i røra i steden for kokesjokolade? Har ikke prøvd det heller, men den "sjokoladen" er veldig god i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte jo om litt sunnere sjokolademuffins, men jeg MÅ bare komme med oppskriften på de muffinsene jeg lagde i går. Det er langt fra noen slankemuffins, men om du spiser bare 1 så skulle det nok gå bra!

 

100 gram smør

1 dl brunt sukker

2 egg

1 beger naturell yoghurt (1,25 dl)

2,5 dl hvetemel

2,5 ss kakao

1 ts vaniljesukker

1,5 ts bakepulver

50 gram kokesjokolade

100 gram firkløver

 

Rør smør og sukker sammen. Skjær smøret med ostehøvel så blir det lettere å røre sammen.

Bland inn ett og ett egg, bruk visp. Så blander du inn yoghurten. Rør godt så det er så lite klumper som mulig. Hakk opp kokesjokoladen og ca halve firkløveren og bland inn.

Sikt alt det tørre og bland det FORSIKTIG inn. Hvis du blander for mye blir ikke muffinsene så luftige og saftige, visstnok.

 

Ha røra i store, amerikanske muffinsformer (gjerne de fra europris). Det er nok røre til 7 store muffins. Hakk opp resten av firkløveren og ha på toppen av muffinsene, f.eks 1 rute delt i 4-5 biter på hver muffins.

 

Stekes på 200 grader midt i ovnen i ca 20-25 minutter (jeg stekte i 23 minutter)

 

 

Det blir 350 kcal pr muffins

 

 

Dette er faktisk de aller beste muffinsene jeg har spist noen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den siste oppskriften hørtest desidert best ut! Lurer litt på om de som anbefaler disse nye kunstige søtninsstoffene har tenkt igjennom om dette faktisk er sunt for kroppen! Skjønner jo d at man vil ha søtsmaken uten å legge på seg av d, men virker d ikke litt for godt til å være sant! Man bør nok være litt skeptisk til disse nye vidunder midlene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare snike litt på internett og se om jeg fant noe info om dette vidunderstoffet:

 

IKKE FOR BARN UNDER 3 ÅR NB! Idun sin nye Tomatketchup UTEN TILSATT SUKKER inneholder sukralose (=splenda). Dette søtsnignstoffet er ikke anbefalt til barn under 3 år.

 

Man ikke kan bruke ubegrenset av stoffet uten risiko for helseskade Nå tror svenske forskere at stoffet kan være kreftfremkallende. Deler av sukkermolekylene erstattes med kloratomer i en kjemisk prosess, klororganiske stoffer kan føre til mutasjoner, kreft og skader på forplantningsorganene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...