Gå til innhold

Spørsmål om "ideelt" kaloriinntak


Gjest christ

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynt å å telle kalorier, og forsøker å spise så sunt og "riktig" som mulig. Problemet er at jeg teller kaloriene, men strengt tatt ikke vet hvor stort kaloriinntak jeg bør ha? Ligger til vanlig på ca 800-1000 kcal. Merker at jeg føler det som en kjempe-nedtur å ligge på over 1000 kcal. pr. dag. Har jeg noen grunn til det? Hva er egentlig ideelt inntak av kcal for meg? Jeg er 20 år, trener lite, men har jobb der jeg jeg går og står mye. Prøver IKKE(!) å slanke meg, men bare holde meg sunn, altså få meg et slags ideelt kosthold..

 

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal nok MINST ha 1800 kalorier om dagen hvis du bare vil holde vekten. Om du har spist så lite som 800-1000 kalorier om dagen over lang tid nå har du sikkert fått nedsatt forbrenning. Du bør gradvis komme deg opp på det riktige kaloriinntaket med mange små måltider gjennom hele dagen. F.eks

 

Frokost: 350 kcal (2 brødskiver med pålegg, melk eller juice å drikke)

Mellommåltid: 150 kcal (1-2 knekkebrød, yoghurt, frukt og grønt)

Lunch: 350 kcal (Brødskiver eller f.eks pasta/kyllingsalat?)

Mellommåltid: 150 kcal

Middag: 500 kcal (2 poteter, eller tilsvarende ris/pasta, masse grønnsaker og så passende mengde kjøtt eller fisk. Gjerne fet fisk!)

Kveldsmat: 300 kcal

 

Spis også frukt!

 

Jeg tror desverre du spiser alt for lite. Kan ikke helt forstå hvorfor du spiser så lite hvis du ikke slanker deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du får i deg nå er det samme som å sulte kroppen.

 

Kaloribehovet er avhengig av vekt, høyde, muskelmasse, alder, kjønn og fysisk aktivitet. Det finnes formler til å beregne normalt kaloriforbruk - men da må du plotte in opplysninger om høyde/vekt etc.. For meg er det vel 2000 kcal per dag - jeg er eldre enn deg (gjør at jeg trenger litt mindre) er 1,71m og 61 kg med rolig jobb og endel trening på si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite fordi jeg er redd for å "overspise". Har liksom en tendens til å begynne å spise, og liksom aldri helt slutte. En tendens som jeg overhodet ikke liker! Derfor har jeg satt litt strenge grenser for meg selv for når og hva jeg kan spise, for å få litt bedre kontroll. Problemet har jo vært at jeg ikke har visst hva som egentlig er for mye eller for lite..

 

Men da kan jeg ihvertfall trygt spise litt mer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...