Gå til innhold

Minimum kcal. i døgnet?


Gjest Trilte

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hvor mange kalorier man skal ha i døgnet når man skal ned nesten 30 kg. Sliter med å komme over 1000 kalorier. Må da være mer enn det? Igår måtte jeg faktisk ty til en brownie for å bikke over 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Jeg skal også ned 30 kg, og ligger på ca 1600 kcal om dagen (kan ligge opp mot 1900, etter hvor mye jeg trener). Dette er reknet ut i fra min alder, vekt, høyde, daglig aktivitet og trimpoeng. Viss du leser litt rundt på sidene her finner du utrekningsformelen i flere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å vite hva du spiser for å få så lite som 1000 kcal på en dag. Jeg spiser f.eks magert pålegg, magert kjøtt og masse grønnsaker til middag, knekkebrød isteden for brød osv og kommer likevel fint opp i 1400 kcal pr dag (og jeg kunne gjerne ha spist mer!). Hvis du skal ned 30 kg veier du kanskje rundt 90-100 nå? I så fall skal du nok ha 2500 kcal om dagen (hvis du sover 8 timer, sitter stille 8 timer og gjør noe svært lett arbeid resten av tida. Hvis du trener må du legge til tilsvarende i kalori-inntak som du forbruker på trening), og for å gå ned i vekt da kan du trekke fra 800 (maks!) og da skulle det bli 1700 kcal for deg pr døgn. Dette er et minimum. Du vil fortsatt gå ned i vekt, sakte men sikkert om du spiser litt mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok droppe alt magert pålegg og middager. Kroppen trenger minimum 800 kcal bare for at de indre organene skal fungere, så når du sliter med å komme opp i 1000 får kroppen din skikkelig problemer.

 

Et noenlunde "normalt" inntak på minimum 1500 kcal klarer du sikkert. Jeg vet jo ikke helt hvor gammel eller høy du er, eller om du trener noe særlig, men du må få i deg nok mat.

 

Det óg spesielt viktig i forhold til at du skal ned så mye i vekt!!! For at du (og hodet/kroppen) skal holde seg til et sundt og fornuftig kosthold over tid, er det helt sentralt at du spiser nok.

 

Jeg har nå gått ned litt over 20 kg på et inntak på 16-1900 kcal pr dag. Jeg gikk ned 18 kg fra 10. januar til 15. juli - siden har jeg ikke vært like flik til å holde fokus, så de siste kiloene har tatt litt lengre tid - så du går ned selv om du spiser mer mat!!!!!

 

MEN - spis nok - du klarer det HELT SIKKERT.

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg kopiert inn lista mi for den dagen jeg spiste mest kalorier. Syns ikke det er så aller verst? Jeg veier nå 92,8 og er 166 "høy". Vil ned til 65 kg.

 

Sum kcal: 1156 : 2

Frokost () 132 Fjern:

 

1 skive a 30 gram Kornet, brød 75

 

1 porsjon a 20 gram kokt skinke 20

 

1 porsjon a 5 gram smør 37

 

 

 

Lunsj () 199 Fjern:

 

1 stk a 12 gram Frukost Fullkorn knekkebrød 43

 

1 porsjon a 5 gram smør 37

 

1 porsjon a 20 gram Norvegia 70

 

1 glass à 1 5 dl TineMelk Skummet 49

 

 

 

Mellommåltid () 90 Fjern:

 

150 gram Lapskausblanding Gartner 90

 

 

 

 

 

 

 

Middag () 415 Fjern:

 

300 gram Lapskausblanding Gartner 180

 

100 gram kjøttpølse røkt/urøkt 235

 

 

 

 

 

Kvelds () 147 Fjern:

 

1 skive a 30 gram Kornet, brød 75

 

1 porsjon a 20 gram makrell i tomat King Oscar 36

 

1 porsjon a 5 gram majones ekte 36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Du skal nok ligge må samme meny som jeg gjør. Meny 3.

 

I løpet av en dag skal jeg få i meg:

 

Frokost (220)

 

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Lunsj (330)

 

3 brødrasjoner

3 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid (110)

 

1 brødrasjon

1 påleggsrasjon

 

Middag (600)

 

225 g kjøtt/fisk/fugl

225 g potet/ 150 g ris/pasta

Så mye grønnsaker jeg orker

 

Kvelds (220)

 

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Melk (200)

 

minst 3 ulike rasjoner som tilsammen skal bli ca 200 kcal

 

Frukt (200)

 

minst 3 ulike rasjoner som tilsammen skal bli ca 200 kcal

 

Dette høres kjeeeeeeeeeeeempe mye ut, og jeg skal innrømme at jeg ikke alltid klarer å spise så mange kcal. Men jeg prøver!!

Ved å holde meg til denne inndelingen har jeg gått ned 7,5 kg på 4-5 uker, så det funker!!

Spiser du for lite, klamrer kroppen seg til alt som fint av fettreserver. Og det er jo litt dumt når man vil gå ned i vekt! :(

Håper du når målet ditt! Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede har delt "dietten" inn i 5 ulike menyer.

 

Meny 1 - 1300 kcal

 

Meny 2 - 1600 kcal

 

Meny 3 - 1900 kcal

 

Meny 4 - 2100 kcal

 

Meny 5 - 2400 kcal

 

Er litt usikker antall kcal på alle menyene, men mener det er intervaller på 300 kcal.

 

Det som avgjør hvor mange kcal du skal ha hver dag/hvilken meny du skal følge, er hvor mange kcal du forbrenner hver dag. Du kan bruke formelen fra Grete Roede. Men du kan ogsp gå inn på dinkost.no, verktøy/kalkulatorer (til høyre på banneren på siden), og gå på energiforbruk. Der må du legge inn kjønn, alder, høyde og vekt og om du vil beregne energiforbruket på en rolig eller aktiv dag.

For optimal vektnedgang skal du ligge 500-800 kcal under ditt forbruk. Husk å ta trimpoengene med i betraktning når du bestemmer deg for meny.

Håper du finner frem!

Ellers er det bare å spørre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg kopiert inn lista mi for den dagen jeg spiste mest kalorier. Syns ikke det er så aller verst? Jeg veier nå 92' date='8 og er 166 "høy". Vil ned til 65 kg.

 

Sum kcal: 1156 : 2

Frokost () 132 Fjern:

 

1 skive a 30 gram Kornet, brød 75

 

1 porsjon a 20 gram kokt skinke 20

 

1 porsjon a 5 gram smør 37

 

 

 

Lunsj () 199 Fjern:

 

1 stk a 12 gram Frukost Fullkorn knekkebrød 43

 

1 porsjon a 5 gram smør 37

 

1 porsjon a 20 gram Norvegia 70

 

1 glass à 1 5 dl TineMelk Skummet 49

 

 

 

Mellommåltid () 90 Fjern:

 

150 gram Lapskausblanding Gartner 90

 

 

 

 

 

 

 

Middag () 415 Fjern:

 

300 gram Lapskausblanding Gartner 180

 

100 gram kjøttpølse røkt/urøkt 235

 

 

 

 

 

Kvelds () 147 Fjern:

 

1 skive a 30 gram Kornet, brød 75

 

1 porsjon a 20 gram makrell i tomat King Oscar 36

 

1 porsjon a 5 gram majones ekte 36[/quote']

 

Hei!

Dette synes jeg høres lite ut gitt... Jeg har selv lagt på et altfor lavt kaloriinntak i lengre tid, noe som gjorde at kroppen kom i "sparebluss". Ergo gikk vekta opp i stedet for ned.. Jeg har nå vært gjennom ett kurs hos Grete Roede, og aldri spist så mye i hele mitt liv! Samtidig har jeg gått ned over 8 kg på 7 uker. Det fungerer! Kroppen får opprettholdt en jevn forbrenning gjennom hele dagen. Som Bessy følger jeg meny 3, altså ca 1900 kcal. Det er MYE mat! Jeg ser du spiser ett knekkebrød til lunsj, med pålegg, smør og melk. Til sammenligning skal jeg ha 3 brødrasjoner til lunsj, noe som tilsvarer enten 3 skiver grovbrød eller SEKS knekkebrød. To skiver brød/fire knekkebrød til frokost, det samme til kvelds. Samt et mellommåltid mellom lunsj og middag bestående av ei skive eller to knekkebrød. Ergo ganske mye mer enn det du får i deg.

 

Jeg sliter faktisk ganske mye med å få i meg mine 1900 kcal, og ideelt sett burde jeg nok faktisk lagt på 2200... Men er måte på hvor mye man kan få i seg i løpet av en dag! Hihi! Ligger normalt på rundt 1600, men prøver å være ekstra flink enkelte dager i alle fall, sånn at jeg kommer opp i 1900. Siden det er snakk om sunne kalorier, så blir det fryktelig mye mat... Men forbrenninga har økt, og det liker vi!

 

Lykke til, og så må du bare spørre dersom det er noe du lurer på!

 

God helg!

 

Mimmi :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvor mange kalorier man skal ha i døgnet når man skal ned nesten 30 kg. Sliter med å komme over 1000 kalorier. Må da være mer enn det? Igår måtte jeg faktisk ty til en brownie for å bikke over 1000.

Jeg vil anbefale deg å gå et GR-kurs hvis du har mulighet. Da vil du få tilgang til masse forslag om oppbygging av kostholdet og hvor mye du skal spise. Det kan være lurt å ta et kurs hvis man er "ny" i gamet :(

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...