Gå til innhold

57 år!


Gjest flettemette

Anbefalte innlegg

Gjest flettemette

Hei igjen og takk for koselig og oppmuntrende hilsen!

Jeg leser og leser her om alle som er så flinke med mat og trim, det er helt imponerende hva dere klarer på kort tid!Jeg har skjerpet meg veldig...men lurer på om jeg spiser nok.Har gamle papirer fra GR og der er det ikke snakk om noen formel...det er 7 år siden siste kurs. Vekta er som for 7 år siden,110 kg.Jeg er 175cm høy og er lite i aktivitet .I mine gamle papirer står det at jeg skal ha 1300 kcal pr dag.Høres dette riktig ut?Jeg gikk ikke ned på siste kurs men sluttet da jeg syntes det var flaut å ikke komme av flekken!Har vært flink nå med maten men vekta står nesten stille.Spiser sunne ting, lite godteri(pga. høyt blodsukker) men hva gjør jeg feil?

Trimmer for lite såklart men lurer på om jeg spiser nok!?

Hadde

 

vært kjempesnillt om noen kunne svare på dette.

 

Lørdagshilsen fra Flettemette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny her inne og brukte litt tid på å finne denne formelen som flere nevner. Og ikke så lett å finne under søk heller. Men jeg fant den til slutt og kopierte den. Så her er den:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke, ett gulleple per 7 trimpoeng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Nydelig viste at vi kan gjøre hele regnestykket i en operasjon:

 

(((vekt x 10) + (høyde i cm x 6,25) - (alder x 5) - 161) x hverdagsaktivitetsfaktor) + (trimpoeng pr uke x 28,58)

 

Siden vi allerede er på internett, hvorfor ikke bruke redskapet vi har. Sett inn dine verdier, kopier og lim inn hele smala i søkefeltet til Google. Og trykk søk eller enter. Et eksempel, mine tall:

(((60,2x10)+(161x6,25)-(36x5)-161)x1,35)+(10,5x28,58) gir 2010.

 

161 trekkes fra hvis du er kvinne, menn legger isteden til 5.

Hverdagsaktivitetsfaktor går fra 1,3 (lav) til 1,5 (høy), dette er uten trim.

Et trimpoeng er 200 kcal forbrukt.

Formelen angir altså mengden kalorier man trenger for å holde vekten stabil. Anbefalt nedgang er 500-800 gram pr uke. Hvis du feks vil gå ned 700 gram på en uke, inntar du 700 kcal mindre pr dag.

Aldri innta mindre enn 1200 kcal/dag.

 

For deg blir det altså så mye, Flettemette:

(((110x10)+(175x6,25)-(57x5)-161)x1,35)+(8x28,58) = 2588

La oss trekke fra 700, så får vi 1888. 500 mer enn for 7 år siden, er ikke det deilig, da!

Jeg har fått helt dilla på dagsrapporten, anbefaler å bruke den aktivt hvis du ikke allerede gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

hei!var litt for rask her!

Det var jo regnet ut for meg!Hjertelig takk!og svaret var jo veldig bra!gleder meg til å begynne på ny frisk!

kommer tilbake med gode resultater senere, regner jeg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Hildemossa

hei.

så på ditt innlegg fra 21.10,å fikk lyst til å svare deg...

jeg synes absolutt du burde begynne på et grete roede kurs!

det har forandret seg vanvittig på noen år altså!

jeg gikk for noen få år siden,men klarte det ikke...

nå derimot er det helt annerledes bok og det står mye mer eksakt hva en skal spise!åsså er det noe med å gå sammen med andre tjukke..jeg er så glad jeg begynte!og da særlig på maxikurs!det gjorde jeg ikke forrige gang!

jeg er godt igang nå...å det går som en lek!!!det er helt utrolig at jeg sier det!men det er sant!jeg trodde jeg også skulle klare det på egenhånd,og siden jeg hadde boka å gå etter,trodde jeg dette skulle gå denne gangen!men neida....

ukene og månedene gikk..å jeg var like feit!!det har faktisk alt å si å gå sammen med andre!jeg begynte sammen med ei venninne å da ble det mye gøyere.

nå har jeg tatt av nesten seks kilo på tre uker!så derfor sier jeg:kom deg på kurs

å gå med en venninne,og få den nye boka!den er helt utrolig!så skal du se du klarer det du også!!!så kan vi snakke underveis her på klubben..stå på!

stor klem fra haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

Hei haldis!:-)

Takk for koselig, positivt og oppmuntrende svar!Og ikke minst gratulerer med

vektnedgangen...så mye på så kort tid...det er jammen flott!!

Jeg får se ang. kurs, hvis jeg ikke får noe resultat før nyttår så kanskje!Trenger nok noen til å "holde meg i ørene"!?

Jeg gikk også Maxikurs for noen år siden men egentlig var det et "blandet" kurs

for vi strevde sammen med andre som skulle ned 7 - 8 kg, ikke inspirerende - tvert imot!

Nå har jeg lest og lært masse av alle de flinke folkene her i Vektklubben og skjønner at opplegget og menyene er annerledes!Så, som sagt, hvis jeg ikke klarer noe på egenhånd, så blir det kurs!

Blir spennende å følge med deg videre, du er toppmotivert og kommer til å klare dette elegant!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildemossa

det som er så deilig nå,er at maxikurs er KUN for de som skal ned over 20!

ingen andre kommer inn!

 

akkurat nå sitter jeg her med vannet mitt å er egentlig litt "hol"som det heter!

jeg skal snart smøre mine nister til i morgen...for jeg skal på jobb fra 7-4.(jobber i butikk)så egentlig burde jeg komme meg i seng snart også!men så er det litt gøy da vøttø å være litt innpå her for da glemmer jeg å tenke på mat.

jeg tenker faktisk mer på mat når jeg er sent oppe...så det er farlig!

ja ja,nå må jeg begynne på nistene.ha en god natt.haldis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

Hei igjen!

Ja nå er jeg ferdig med dagens mosjon, en halvtime på trimsykkel.Det ble da 1.5 trimpoeng,er fornøyd med det! Så blir det salat med reker, egg og masse gr.saker pluss kesamdressing til kveldskos.Med Ingers rugbrød og vann eller te til skulle det bli både sunt og godt!?!

Ha en fin helg!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...