Gå til innhold

Trening når man skal gå ned 40 +


Gjest Mindreavmeg

Anbefalte innlegg

Gjest Mindreavmeg

Hei.

 

Jeg har et lite spørsmål til dere som har vært her en stund. Vekten min er høy, og jeg har ikke trent på en stund. Jeg har begynt med vanngymnastikk på treningsstudio, men kunne tenke meg å prøve en annen ting i tillegg for å få litt variasjon.

 

Hva slags trening har dere erfaring med, og hva begynte du med i startfasen?

 

Glad for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har et lite spørsmål til dere som har vært her en stund. Vekten min er høy' date=' og jeg har ikke trent på en stund. Jeg har begynt med vanngymnastikk på treningsstudio, men kunne tenke meg å prøve en annen ting i tillegg for å få litt variasjon.

 

Hva slags trening har dere erfaring med, og hva begynte du med i startfasen?

 

Glad for råd.[/quote']

 

Hei Mindreavmeg!

 

Jeg har absolutt mine kilo å stri med, før jeg startet på GR-kurs var jeg oppe i 127 kg. Nå har nesten 9 forsvunnet, og håper fortsettelsen går like bra! Når det gjelder trening så har jeg prøvd å finne noe jeg kan trives med, og som kroppen tåler. Meldte meg inn i treningsstudio, og begynte med lett trening på apparater etter en ok oppvarming på sykkel. Ikke altfor hard sykling, men nok til å bli varm og litt anpusten. Så prøvde jeg å finne apparater der jeg kunne få trent de fleste musklene... Når jeg nå i høst satte igang igjen bestemte jeg meg for å ta litt hardere i, og har begynt å gå på litt timer. Ble først endel gåturer i sommer, og etter ganske få turer merket jeg at kondisen begynte å bedres ;) Så da høsten kom begynte jeg på spinning, og det kan absolutt anbefales! Ta en rolig time i starten, for eksempel utholdenhet, hvor du kan sykle litt jevnt, og styre belastningen selv. Jeg begynte også med vekttrening i sal (med instruktør og muikk). Både spinningen og vekttreningen passer meg bra siden jeg der kan styre belastningen selv, samt at det ikke er noe "hopp og sprett og tjo og hei". Hehe!

 

Det jeg EGENTLIG prøver å si her er at det viktigste er at du finner noe du kan trives med! Synes det er kjempebra at du har startet med vanngymnastikk, det er super trening! Belaster kroppen lite samtidig som du får god styrketrening. Dersom du i tillegg prøver å fokusere på å holde magen inne hele gymnastikktimen, så får du faktisk litt "gratis" ekstratrening! :) Og det sier vi jo ikke nei til...

 

Jeg kan også anbefale ellipsemaskin på treningssenter, disse er effektive! Blir omtrent som å gå, men du slipper belastningen på leddene!

 

Håper du har fått noen nyttige innspill her, og at du finner noe du synes er gøy / trives med. Det er som sagt det absolutt viktigste! Husk at treningen er noe du må regne med resten av livet, så trivsel er alfa og omega!

 

Ønsker deg virkelig lykke til, blir spennende å se hvordan det går!

 

Ha en super helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindreavmeg

Tusen takk for gode råd. Her var det litt av hvert som jeg kan prøve. Hiver meg på elipsemaskin til uka tenker jeg, og så kanskje jeg sniker meg inn på en time når kiloene begynner å forsvinne.

 

Ser gøy ut med spinning også.

 

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikken11

Jeg synes også roing er bra. Da sitter man og kan ikke belaste kroppen feil. Men det er nok lurt å gå på en intro-time for å få vite hvordan man sitter slik at man får brukt mest mulig energi. ;) Det fine med roing er at du bruker hele kroppen, fra tærne og opp. Det spiller ingen rolle hvor trent eller utrent du er, alle gjør de samme øvelsene. Det er du selv som bestemmer intensiteten. :)

 

Lykke til med å finne en ny treningsform!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her :)

Prøv masse forskjellig og så finne du noen ting du liker. Men det er lurt og variere. Så du ikke blir dritt lei f.eks spinning :)

Jeg er med på de timene som går i sal og der er instuktørene flinke til og vise hva du kan gjøre hvis du ikke vil hoppe og sprette. Jeg har nå snart godt ned 30kg (veide 108,7kg på mandag ;)) og jeg hopper ikke rundt.....men begynner og få troen på at jeg kandet snart.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindreavmeg

Snart 30 kg ned. Det er kjempebra! Blir motivert til å prøve litt forskjellig. Kanskje blir det en tur i salen også. Kikket i vinduet på fredag. Da var det bare to stykker inne der + intruktøren. Det så litt OK ut. De andre dagene er det nokså fullt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har et lite spørsmål til dere som har vært her en stund. Vekten min er høy' date=' og jeg har ikke trent på en stund. Jeg har begynt med vanngymnastikk på treningsstudio, men kunne tenke meg å prøve en annen ting i tillegg for å få litt variasjon.

 

Hva slags trening har dere erfaring med, og hva begynte du med i startfasen?

 

Glad for råd.[/quote']

 

 

Hei Mindreavmeg:)

 

Tenkte jeg kunne skrive et svar til deg her også selv om jeg har skrevet noe om dette også i svaret mitt som jeg ga deg når du var inne på bloggen min, kjekt foresten at du er inne å leser bloggen min:)

 

Jeg var nå 141, kilo når jeg begynte på dette prosjektet mitt eller rettere sagt på veien mot ett letterer liv og ett sunnerer kosthold, jeg hadde ikke trena noe særlig det siste året/ halv året så jeg var ikke i noe form å skryte av i alle fall. Nå vet jeg ikke jeg hvor mage av mine tidligere blogger du har lest, men jeg kan nå fortelle litt om hvordan jeg starta.

 

Som sagt så var jeg i veldig dårlig form, så jeg starta med å gå 10 - 15 minutter ut i verden for så å gå hjem igjen, det var nok trim for meg i førstningen. Da var jeg sliten og tungpusten, etter hvert eller rettere sagt ganske snart komm formen seg og jeg begynt å øke lengden på turene og begynte også å gå litt i skog og mark for å ikke belaste knær og rygg så veldig med å hele tiden gå på asfalten. Min gamle sykkel ble også funnet frem og jeg begynte å sykle.

 

Etter hvert så begynte jeg også på trenings senter,her har vi nå ikke noe stort treningssenter, så her er det kun trenning med vekter enten alene eller i åpningstidene der det er instruktør der, og så har det tilbud om spinning. Jeg hadde litt veiledning de første timene, men etter det så har jeg trent mye når det ike har vært folk der ( fungerer slik at vi har egen nøkkel ). Da har jeg trent med vekter, lave vekter og mange repitisjoner. Men først har jeg alltid varma opp med å sykle eller gå på maskin. Etter endt treningstime så tok jeg fatt på ro maskina å brukte den litt. Er helt sikker på at denne treningen hjalp meg mye med å gå ned de kiloene jeg gjorde første kurs, og ikke minst cm.

 

Nå i høst har jeg også vært på spinning, det er kjempe gøy å veldig god trening, annbefaler deg å prøve lett spinning i førstningen. Desverre så får ikke jeg med meg den treningen lengre da jeg er på grete rode kurs denne dsagen de har tilbud om dette.

 

Forrige uke begynte jeg nå med svømming, her vi bor så har vi ikke tilbud om svømming hele året, men nå begynte det nå på igjen. Har som mål å svømme lengre og lengre for hver gang. 500 meter var nok denne første gangen fant jeg ut.

 

Ellers så har jeg helt frem til nå brukt den flotte naturen jeg har i rundt meg å gått tur i skog og mark, noen korte fjellturer har det også blitt. Det gir ikke så mye belastning på knær og rygg i og med at det er mykt underlag.

 

Jeg har nå også ergometer sykkel her hjemme, men foreløpig så er ikke den så mye i bruk,kanskje blir det mere nå år høsten/ vinteren kommer........

 

Har vært litt ymse med trening nå i det siste, har rett og slett ikke hadd så mye tid, men håper at det vill ordne seg igjen. Kjenner nå et at kroppen min har gått av trening og forma blir mye bedre av det

 

Dette ble et langt svar, men det jeg vill frem til er at du må finne deg en treningsform som du trives med og som du føler at du kan trives med, varriasjon er viktig slik at du ikke blir lei. Sammtidig så må du prøve deg frem og finne noe du føler at du kan mestre.

 

Flott at du har begynt på vanngymnastikk, det er jo kjempe fin trening da

 

Ønsker deg lykke til med å finne en treningsform som du trives med og som du mestrer, håper å høre mere fra deg om hvordan det går med deg inne på bloggen min:)

 

Klem fra slankeblogger Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skal også ned 30- 40 kg og har lurt på det samme som deg. Hittil har jeg bare gått turer med og uten staver. Det har sakte fått opp litt grunnform, blir ikke så fort sliten lenger. Nå kommer jeg til å øke lengden og intensiteten på gåturene. I tillegg har jeg begynt å bruke trenings dvd "video vitamin4".. Det er trening med strikker. Super effektivt og lite belastende, og jeg deler opp styrketreningen på forskjellige dager.

 

Viktig å forberede oss for vinteren også, jeg har kjøpt meg brodder, gode sko, varmedress.. Så da har jeg få unnskyldninger igjen for å ikke gå tur ut. De dagene det blir for kaldt er jeg heldig å ha ergometersykkel her i stua, i tillegg til diverse treningsdvd.. Alle kari Jaquessons treningsdvd kan brukes av oss overvektig, siden de viser øvelsene uten hopp og sprett.

 

De fleste av oss har jo sett: slankekrigen, tykkholmen osv. Har mange ganger fundert på hvordan de bare kan sette i gang med kjempehard trening med såpass stor overvekt. Faren for slitasje skader må jo da være enorm?? Jeg velger hvertfall å gjøre det jeg kan for å unngå det..

 

lykke til!

c025.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindreavmeg

"De fleste av oss har jo sett: slankekrigen, tykkholmen osv. Har mange ganger fundert på hvordan de bare kan sette i gang med kjempehard trening med såpass stor overvekt. Faren for slitasje skader må jo da være enorm?? Jeg velger hvertfall å gjøre det jeg kan for å unngå det.."

 

Ja, akkurat det har jeg tenkt på. Kjenner folk med mindre vekt enn meg, som har blitt skadet av for mye hopp og sprett. Så det beste for meg ihverfall er nok å ta i litt mere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindreavmeg

"Dette ble et langt svar, men det jeg vill frem til er at du må finne deg en treningsform som du trives med og som du føler at du kan trives med, varriasjon er viktig slik at du ikke blir lei. Sammtidig så må du prøve deg frem og finne noe du føler at du kan mestre. "

 

Og med dette har jeg fått inspirasjon og tips til å prøve litt forskjellig, slik at jeg finner noe jeg kan trives med. Felles skjebne....gir større mot. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toomuchme

Jeg har ikke vært her så lenge, og er helt i startgropen på en lang vei til ett sunnere liv... Men jeg føler alikvel at jeg kan komme med ett tips...

 

Jeg har stort sett trenet ved å gå tur... Jeg er ikke så glad i å gå tur bare for å gå tur, men hvis jeg har et mål, så synes jeg det er gøy. Jeg har derfor begynt å gå til butikken istedet for å kjøre. (ca 4 km en vei)

 

Går for å besøke folk, og hvis jeg og mannen min skal noe sted, så går jeg kanskje ett stykke i forveien, og han plukker meg opp i bilen etter en stund.

 

Jeg oppdaget veldig raskt at jeg fikk bedre kondis. Det var en deilig følelse! Og nå har jeg funnet en god ide, som høres litt merkelig ut, men som faktisk virker:

 

Jeg går med mp3 spiller. Med musikk i ørene ganske høyt, så hører jeg ikke at jeg puster så tungt, og går derfor lengere og fortere! Og jeg har funnet ut at jeg merker det senere på kroppen enn på pusten... Så skaff deg noe god musikk, og gå i vei!!!

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mindreavmeg

Rart det der med musikk. Har hørt det før av en slank kollega som benytter seg av det når hun sykler til jobb. Hun sa akkurat som deg, at hun da kunne sykle fortere før hun syntes det ble tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...