Gå til innhold

Ang antall kcal !!


Gjest She81

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har nettopp meldt meg inn her i vektklubben, og mitt langsiktige mål er å ta av ca 50 kg.

Vekten var på mandag 124 kg.

 

Jeg gikk på GR kurs for ca 3-4 år siden og da følgte alle meny1 eller 2, alt etter som man var kvinne eller mann.

Ser nå at siden jeg veier så mye anbefaler de meg å hvertfall innta 1600-1800 kcal. Problemet er bare det, at jeg tror jeg ikke kommer til å gå ned da, eller ikke gå ned mye nok i et tempo som fremdeles vil være motiverende for meg.

 

Min situasjon er i dag slik at jeg er kronisk syk, og skal i løpet av 4-8 mnd ha et par operasjoner. I tilegg skal vi søkes til IVF (prøverørsforsøk) i løpet av kort tid. Ved klinikken vi skal til kreves det at jeg har gått ned hvertfall 10 % av vekten min, og ønskelig er en BMI på 30 eller under. Noe som betyr at jeg i hvertfall i løpet av kort tid må kvitte meg med 12,4 kg. Og egentlig aller helst ligge på rundt 90 kg, som tilsier en BMI på 30.

Tilbake til operasjonen så skremmer den vettet av meg med mine alt for mange kilo og dårlige form.

 

Er det da feil av meg å holde meg til meny 1 eller 2 på det første kurset, altså de første 7 ukene? For så å muligens øke til meny 3 på mitt andre kurs? Det vil da ikke haste så mye lengre med å gå ned mange kilo på kort tid.

Jeg går jo ikke noen kurs nå, så jeg har desverre ingen kursleder å spørre om dette. Håpet kanskje at dere kunne gi meg deres mening eller tips?? Kanskje noen har fått svar på lignede spørsmål fra kursleder.

Jeg vil også nevne at jeg er langvarig sykemeldt, og har derfor ikke et veldig stort aktivitetsnivå utenom min daglige tur med stavane mine. Sånn at i utgangspunktet trenger jeg kanskje ikke like mye føde som dere som er veldig aktive med jobb, barn osv.

 

Ønsker også med dette å "melde meg inn" på forumet, dere virker som en utrolig trivelig gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmeg

Hei,

Jeg går på GR kurs, og skal ned 70 kilo, er nettopp ferdig med kurs 1 hvor jeg har fulgt meny 4, kaloriinntaket skal ligge i snitt på 2200, vekttapet på første kurs ble 12,8 kilo. Startet på 159,2 kg.

 

Så jeg tror at du skal spise mellom 1600 og 1800 kalorier og likevel merke at du tar av.

 

Mitt aktivitetsnivå er heller ikke veldig høyt, det sier seg selv at med en vekt på 160 kg så orker man ikke mye.

 

Du er flink å gå med staver, og det er viktig å ikke spise for lite, for da legger kroppen seg på sparebluss.

 

Så stå på, og lykke til, her inne vil du treffe mange med samme problemer så bare spør oss.

 

Klem fra Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg gjetter meg til at du er ca 173 cm høy og 25 år? Med lite til middels hverdagsaktivitet og 7 trimpoeng i uka kommer jeg da fram til energiforbruk på 2948 kcal pr dag:

(((124x10)+(173x6,25)-(25x5)-161)x1,35)+(7x28,58)

GR anbefaler nedgang på 500-800 gram pr uke, men siden du skal ned såpass mye, tøyer vi "reglene" litt... Vil du gå ned en kilo i uka, trenger du et underskudd på 1000 kalorier pr dag. Dette blir 1948, altså ganske mye mat. Du skal ha mye mat når du er stor. Du kan ikke gå ned mer enn 1 kg i uka uten å bevege deg veldig mye, dessverre! Det du mister da, er mest muskelmasse, som igjen gjør det vanskelig å gå ned.

 

Jeg har laget et forslag ut fra dine ønsker, håper jeg, og formelen. (Oppdatert!) Spis gradvis litt mindre i hele perioden.

28 okt: 124 kg - behov 2948. 12,4 kg ned på underskudd 1000 kcal tar 87 dager. Spis 1948-1873.

23 jan: 111,6 - behov 2773. 11,6 kg ned på underskudd 900 kcal tar 90 dager. Spis 1873-1817.

23 apr: 100 kg - behov 2617. 5 kg ned på underskudd 800 kcal tar 44 dager. Spis 1817-1799.

06 jun: 95 kg - behov 2549. 5 kg ned på underskudd 750 kcal tar 47 dager. Spis 1799-1782.

23 jul skulle du veie 90 kg - og ha behov for 2482 kcal for å holde vekten stabil.

 

Dette er teorien, selvfølgelig gjenstår det å se om det virker - og lar seg gjennomføre - i praksis. Men nå har du forhåpentligvis fått en ide om hvordan fremdriften kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar=)

Jeg vet ikke om jeg klarer å legge meg på 1900 kcal, men er liksom redd at med kun 1200 kcal så vil jeg ikke gå ned. Jeg har nok dessuten hvertfall 10 trimpoeng hver uke, da jeg har mye tid til å komme meg ut å bare fokusere på meg selv.

 

Ja jeg er 1,73 høy, og 25 år Christophine=) Jeg får se nå til mandag hvor mye jeg har godt ned, å så tror jeg at jeg hvertfall skal øke mengden til 1600 kcal. Synes jeg har problemer nå me å få i meg all maten, noe som også delvis skyldes at mitt døgn er nok en del kortere enn vanlig. Pga av at jeg er syk sover jeg en god del mer timer enn vanlig. Men det sier seg selv at når jeg veier så mye er det fordi jeg har spist alt for mye usunt mat/snop og ikke så mye vanlig mat.

 

Jaja vi får se hvordan det går, men tusen tusen takk for svarene hvertfall=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Du oppnår bare det motsatte av hva du ønsker hvis du spiser for lite. Men jeg tror det kanskje er lurt om du øker litt forsiktig, start med 1600, du.

 

Kan det være en ide å ikke tenke kalorifattig, hvis du ikke orker og har tid til å spise så mye? Det går likevel an å spise sunt. Tenk fet fisk, olje og nøtter. Frukt og grønnsaker, magre kjøtt- og melkeprodukter, grovt brød. Får du ikke spist fem måltider, spis fire. Bruk gjerne dagsrapporten aktivt.

 

Har grovregnet på dagsbehovet ditt igjen (eh, Google har gjort det):

(((124 x 10) + (173 x 6,25) - (25 x 5) - 161) x 1,35) + (11 x 28,58) = 3 061,9675

 

Siden du er mer aktiv, kan (og skal) du spise mer. Du kan også få en raskere progresjon enn først antatt:

 

28 okt: 124 kg - behov 3062. 12,4 kg ned på underskudd 1000 kcal tar 87 dager. Spis 2062-1995.

23 jan: 111,6 - behov 2895. 11,6 kg ned på underskudd 900 kcal tar 90 dager. Spis 1995-1838.

23 apr: 100 kg - behov 2738. 5 kg ned på underskudd 900 kcal tar 39 dager. Spis 1838-1770.

01 jun: 95 kg - behov 2670. 5 kg ned på underskudd 900 kcal tar 39 dager. Spis 1770-1635.

10 jul skulle du veie 90 kg - og ha behov for 2603 kcal for å holde vekten stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo lære på GR at man må spise over 1000 kcal pr dag for å gå ned i vekt, ellers går man over på spareblus.

Men gjelder denne regelen bare for dem som ikke har så alt for mange kilo og ta av? Øker denne grensen med en tyngre vekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmeg
Man har jo lære på GR at man må spise over 1000 kcal pr dag for å gå ned i vekt' date=' ellers går man over på spareblus.

Men gjelder denne regelen bare for dem som ikke har så alt for mange kilo og ta av? Øker denne grensen med en tyngre vekt??[/quote']

 

Det var før det...... nå følger man menyer, basert på aktivitetsnivå, vekt og høyde,alder og om du er mann eller dame.

 

Menyene er fra 1 til 5 og er fra 1300 til 2500 kalorier.

 

Tror du kan regne deg frem til dette på sidene en eller annen plass.

 

 

Klem fra Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg trodde nå at grensen er 1200?

 

Jeg tror ikke at du går på sparebluss på 1600 hvis du er veldig tung, men poenget er at du ikke kan gå ned fortere enn en viss mengde på en gitt tid - hvis du ikke har en personlig trener/barnevakt 24 timer i døgnet! Da kan du like gjerne gjøre det beste ut av det, finne fram til mat du liker og kose deg med den. Har du levd lenge på snop og slikkerier, skriker kroppen din etter ordentlig næring. Jeg gjorde akkurat det - jeg kjenner det på meg selv - og mat smaker så godt nå som jeg har fått smaken på mat!

 

Det stemmer at de som ikke har så mye å ta av, må gå saktere ned i vekt, samtidig som de må spise mindre enn de som skal ta av mer. Jeg har gått ned 16 kilo siden i vår. Til å begynne med spiste jeg bare det jeg ville ha av sunn/vanlig mat uten å telle kalorier, og gikk ned i gjennomsnitt 800 gram i uka. Men nå som jeg nærmer meg det nivået jeg skal være på, må jeg bruke dagsrapporten og "rasjonere" maten slik at jeg får riktig mengde kalorier. Jeg er nå 161/59 og ligger på ca 1650. Prøver meg fram, og satser på å kunne gå ned minst 300 gram i uka. Men jeg trenger egentlig ikke raskere nedgang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest toomuchme

Jeg har nesten samme utgangspunkt som deg. jeg startet på GR kurs i slutten av august, og har akkurat begynt på mitt andre.

 

Min startvekt var på 118,5 kg. Jeg som deg prøver å bli gravid, og har fått samme beskjed fra legen. Ned i en BMI på ca 30.

Jeg jobber som nattevakt, og jeg har derfor heller ikke så mye aktivitet i hverdagen.

 

Jeg begynte på meny 3, og skal sakte oppover mot meny 4. Jeg følte det samme som deg, at jeg ville gå fortere ned, og 2 uka i kurset spiste jeg for lite... Rundt 1500-1600 kcal om dagen. den uka gikk jeg opp 200 g. Det var en lærepenge!!! Så etter det har jeg ligget på rundt 1900- 2000 kcal. Har nå gått ned 7, 5 kilo.

 

Når det gjelder trening, så er det mest gåing. Har ikke råd til å gå på noe treningsstudio akkurat nå, så jeg går med og uten staver.

 

I tilleg prøver jeg å ta litt styrketrening hver dag. Enkle øvelser, som ikke tar for lang tid.

 

sit-ups, armhevinger, ryggøvelser, og noe for rumpe og lår. Dessuten har jeg en treningsvideo av Kari Jackeson (?), som ikke er så mye hopp og sprett.

 

Min kursveileder sa til meg at hvis en ligger for lavt på kcal. inntaket, og så økte, så hadde man fort for å legge på seg. jeg skulle bare fra 1900- 2200, men det fåtte skje gradvis. Så jeg tror kanskje at det blir vanskelig å øke fra 1600 og opp dit du egentlig skal ligge, uten å gå opp.

 

Jeg ønsker deg lykke til, så skal du se vi klarer å bli gravide begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...