Gå til innhold

Nattevakter:)


Gjest hegemor
 Share

Anbefalte innlegg

men hvordan legger jeg opp døgnet. noen som har noe lurt å si. når jeg skal gå på første kveld, har jeg gjerne spist frokost lunch middag og kvelds. spiser da gjerne et par rett i koppen suppe fra toro på natta. men så kommer jeg hjem og sover til ca 1500......spiser lunch ,middag også går alt i ball med kcal inntaket:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan legger jeg opp døgnet. noen som har noe lurt å si. når jeg skal gå på første kveld' date=' har jeg gjerne spist frokost lunch middag og kvelds. spiser da gjerne et par rett i koppen suppe fra toro på natta. men så kommer jeg hjem og sover til ca 1500......spiser lunch ,middag også går alt i ball med kcal inntaket:([/quote']

 

Hei Hegemor!

 

Jeg jobber natt og har gjort det i mange år. Jeg prøver å spise kvelds før jeg går på jobb og da spiser jeg ikke før i 6 tiden igjen. Så da kommer man greit inn i det. Det er jo vanskelig for man blir jo litt sulten. Men jeg syntes det var greit å venne meg til det. Jeg drikker masse vann og te når jeg jobber på natten det føler jeg hjelper. Lykke til!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan klarer du å putte i deg alle de kcl du skal fra du våkner til du drar på jobb dA? som jeg skrev, står jo opp i tre tiden og reiser kl 22 til jobb:) bruker jo en hel dag ellers når jeg har fri, noen råd der å eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan klarer du å putte i deg alle de kcl du skal fra du våkner til du drar på jobb dA? som jeg skrev' date=' står jo opp i tre tiden og reiser kl 22 til jobb:) bruker jo en hel dag ellers når jeg har fri, noen råd der å eller.[/quote']

 

 

Joda riktig det da! Litt vanskelig å få i seg nok. Men man må passe på å få i hvertfall 1000 kcal pr. dag. Jeg jobber fra 22 til 8 og som sagt så blir det kvelds før jeg går. Så er det frokost i 6 tiden (på jobb) og så er det lunsj i 15 tiden og så blir det en sein middag her hos oss i 18 tiden! Så er det bare å spise kvelds før jeg hiver meg i vei til jobb! Spis gulrot og litt frukt gjennom natten så skal du se at du får i deg nok håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobber nattevakter, prøver jeg å forskjyve måltidene mine. spiser frokost seinere, hopper over mellommåltid, spiser sein lunch og middag osv... med andre ord så gjemmer jeg litt kcal til natten kommer. det første døgnet er værst for da er det så mange timer. hvis du står opp kl 15.00, så ville jeg spist middag istedenfor frokost, deretter "frokost,lunch,mellommåltid osv....". det er iallefall sånn jeg gjør det. forskyver måltidene hit og dit. men ikke alltid like lett. da jeg gikk på grete roede kurs ble jeg anbefalt å spise frokost før jeg skulle legge meg å sove, for da har kroppen litt å bygge seg opp igjen med. lykke til på nattevakt. håper du fikk svar som du har brukt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Når du jobber natt, så skrur kroppen forbrenningen ned fordi dagslyset er vekk. Det betyr at ved samme arbeidsinnsats som på dagtid, så må du spise mindre om natten for ikke å gå opp i vekt.

 

Det største måltidet bør være ca kl 17-18 og kan godt være en vanlig middag, men husk å redusere på fettmengden. Et mellommåltid med frukt, yoghurt eller knekkebrød i 21-tiden er fint, før du spiser nattlunsj kl 24 ca. Dette kan være brødmat eller varm mat, men husk å få mye prooteiner og lite fett. Proteinene er med på å holde deg våken. Siste kaffe bør ikke drikkes senere enn kl 03, da det passer med et mellommåltid igjen a la det forrige. Avslutt med en lett frokost ca kl 07, med grove karbohydrater og uten koffein. Så skulle det være klart for en god dags søvn!"

 

Det er fra dagbladet sin rådgiver ang å jobbe natt.

Jeg tror det er viktig å følge opp med de mellommåltidene. En yoghurt, frukt har jo ikke mer enn en 100kcal og det er med på å holde forbrenninga di oppe. 6 timer våken uten mat høres lenge ut.

Et lite inntak hver 3-4 time er det beste for kroppen.

 

 

Lykke til med nattevaktene :)

Har jobbet natta selv og vet hvor vanskelig det er med maten. For meg resulterte det i overvekt som jeg jobber med å få bort nå.

 

Håper du har hatt en god dags søvn og god vakt!

 

(linken til der jeg fant det overstående fra er her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/19/411843.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk takk takk!! spiser ikke på natta lenger, spiser før jeg legger meg etter nattevakt. lunch når jeg står opp i tre tiden, blir ofte sen middag, og kvelds spiser jeg på jobben i elve tolv tiden. prøver å få inn et mm her å.. frukt på natta.. og nå skal jeg snart koke grøten min til frokost, spiser den kl 06. ha en gos søndag dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro at forbrenningen blir lavere om natten, hvis man er oppe og på jobb. Hva med de som bor nord for polarsirkelen, og som har opp til flere måneder uten fullt dagslys? De legger ikke på seg mer enn andre i vintertida, så sant de da ikke sitter inne og "koser" seg mer denne tida. Kommer selv fra den kanten av landet, og la ikke mer på meg, selv om jeg spiste nøyaktig det samme på vinteren som om sommeren. jeg ble heller ikke tynnere på sommeren, selv om sola var over horisonten hele døgnet... (Desverre.)

 

Jeg jobber også natt imellom. For meg fungerer det fint å spise middag en times tid før jeg skal på jobb, så "kvelds" ved 1-2 tida, og to knekkebrød til frokost ved 5-6 tida. Når jeg står opp ved 15-tida, spiser jeg "lunch", så et mellommåltid mellom lunchen og middagen. Det er viktig å ha jevnt påfyll for meg, for andre fungere det annerledes, men jeg hadde aldri klart å ikke spise i løpet av hele natta, og vente til kl 06. jeg er også oppe hele natta når jeg er på jobb, kanskje kan jeg slappe av en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen man går på første natt blir for meg et lengre døgn, mens neste dag blir kortere. Derfor "stjeler" jeg et måltid fra neste dag! Litt variasjon i kcal inntaket gjør jo ikke noe...

 

Værre synes jeg det er å få til trim, der jeg går i ørska etter nattevakten. Men planlegger uka, slik at jeg får godt med trim i dagene før og etter. Hvordan ordner dere det med trim? Noen gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber ikke jeg natt mer, men har gjort.

 

For meg ligger mange av kiloene jeg nå har tatt bort fra den tiden. Døgnrytme og matrytme ble helt rar. Kroppen er innstilt på å sove om natta så du vil jobbe "mot" kroppen på en måte.

 

Og for kroppen er jo faste måltider best og når lunsj noen ganger er klokka 12 om formiddagen og andre klokka 11 på kvelden så blir det litt rart for den.

 

 

Og det med nedsatt forbrenning er fra dagbladets sin vektklubb. En av ekspertene har svart på nettmøte og jeg har lest flere artikler om det før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir meg for øvrigheta :), og er helt enig i det du sier at kroppen jobber mot klokka, og mat på merkelige tider ikke er helt gunstig. Det merker jeg jo selv på kroppen, bare at jeg ikke legger på meg mer, men nå jobber jeg også 3-delt turnus. Likevel, da må jeg spørre Anne Thea. hvordan er det da med de som bor nord i landet???? La ikke mer på meg på vinteren, og ikke ble jeg lettere om sommeren.... kan du forklare dette for oss her inne? Syns det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- med ernæringsfysiologen vår Kari Bugge. På forsiden av Vektklubben står det litt om nettmøtet som finner sted i morgen, tirsdag 8. november fra kl. 20 - 21. Still spørsmål til henne allerede nå, så kan hun kanskje svare litt på dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...