Gå til innhold

Erfaringer fra en veteran


Anbefalte innlegg

Hvis denne linken hadde vært oppstartet for et år siden hadde jeg vært jevnelig her, men nå har jeg snart klart målet og fikk lyst til å å komme en liten årsbekjennelse for å støtte og motivere dere som virkelig skal jobbe dere fram til nye mål i livet:)

Starta i januar 2006 ekstremt motivert for å endre min livsstil når det gjaldt kropp og helse.

Vekta viste 125 kg rett over nyttår. De siste ti årene har vekta ligget mellom 100 – 125.

Resultatet i dag er 86.7 kg. altså ned nesten 40 kg, for å være helt nøye ned 36.3 kg siden første kurssart 10.januar.

 

Evalueringen er at fram mot sommerferien gikk det så det suste i svingen, ned 30 kg på 3 kurs. Ikke ekstrem slanking men å få i seg nok mat og jevnelig trim opp mellom 7 – 10 poeng i uka. Jeg har ligget på meny 3 hele veien og de ukene det gikk dårligst første halvår var de ukene med for lite mat eller uker med for lite trim.

Fra første 10 kg ned har jeg fått masse motivasjon fra omgivelsene i endret utseende. Ikke det at jeg tror kiloene var det avgjørende utslaget, men begynte plutselig å bli mer ” snill” med meg selv. Pynta meg, sminka meg, klipte av meg mitt veldig lange hår, fikk ny stil.

Selvtilliten vokste samtidig med at kiloene rant bort i vårflaumen.

Opplevde at alt gikk som en lek:)

 

Så kom sommeren. Deilig tid med sol og uteliv. Hva opplevde jeg, jo rutinene ble borte, selv om jeg gikk på internett kurs, synes jeg SÅÅÅÅ synd på meg selv, syns jeg måtte forsake å forsake alt som godt var. Likevel gikk jeg ned 4 kg i løpet av ferien, men det var med svette, slit og tårer.

 

Helga før skolestart arr. min mann og jeg stor fest med etterpåslag i forhold til min 40 års dag, bryllup og navnefest for lille prinsen vår. Selvsagt var det ingen bremser på denne helga når det gjaldt mat og drikke. Fortsatte også å leve litt i sus og dus uka etter på. Så starter jeg på nytt kurs i slutten av august, glad og fornøyd med at nå skulle jeg tilbake til min gode kjære rutiner. Gikk veldig bra de første ukene, det jeg gikk opp de siste ukene var fort på plass igjen. Og jeg var lykkelig, så begynte problemene. Dro på kurs ei uke, der kom denne synd på meg selv følelsen igjen og jeg må forsake. Puttet i meg som jeg hadde vært i hungersnød. Etter dette ble det plutselig vanskelig å komme seg på kurs, skrive i vektklubben.

Som min mann sier når han ikke ser konkret at jeg spiser sjokolade, men bare ser spor etter sjokoladespisingen min er det et faresignal. Holdt for så vidt kiloene til en viss grad i sjakk, men rutinene var helt ut av spor, alle de gode vanene var borte.

Snuoperasjonen kom i høsteferien, jeg fikk en SMS fra min kursleder som savnet meg. Det var som å våkne etter dvale. Hva holdt jeg på med!! Stor indre evalueringsprosess ble foretatt.

 

De store livsspørsmålene måtte stilles. Og konklusjonene sa seg selv JEG VILLE IKKE TILBAKE TIL MIN GAMLE LIVSSTIL. Der var det år med hele tiden frustrasjon over min kropp, klær, selvbilde, i dårlig form, flere kviser. Mange påbegynte slankeprosjekt som endte i samme fornektelse. En ond og traurig sirkel.

Da er det ikke snakk om forsakelse eller synes synd i meg selv. Jeg har fått det ekstremt mye bedre både når det gjelder fysiske og psykiske endringer.

 

Selv om september ble en vond og vanskelig mnd har den og vært viktig for meg i prosessen i min varige endring.

For meg ble det understreket enda en gang, sjokolade er livsfarlig for meg, klarer meg ikke med litt , må bare si farvel og hadet til det. Har hatt en sånn sjokolademål de siste ukene at fra 23.desember og ei uke framover skal det være lov, men gjennom samtale med kjæresten min i helga har jeg kommet fra til at i jula skal jeg kose meg med alt annet en sjokolade. Vi kom på veldig mye annet som er veldig godt , så det blir ikke snakk om forsakelser ;)

En annen viktig ting er jevnelig trim og for meg betyr det å komme seg ut på tur. Jeg trenger frisk luft og føler meg så bra etter en rask spasertur på rundt timen. Det gjør godt for både kropp og hode. Bruker den tida på mye bearbeiding.

Punkt tre er å spise nok, når jeg følger menyvalget for jeg i meg nok og rett mat og sultbehovet for noe annet er ikke der. Nå er det klementin tid og man kan spise opp i 10 stykker av dem !! Det er MANGE:D

I helga hadde jeg mange gode a-ha opplevelser. Var på posesalg på flytta motebutikk. Kjøpte masse fint for 300 kroner som jeg skulle ha som motivasjon de siste 10 – 13 kg. Når jeg kom hjem PASSA ALT , og det var skjørt i størrelse 40. Jeg danset og jublet, det er verd det, det er absolutt verd å leve uten sjokolade , det er verd å få tilbake kroppen sin. Det er verd å få lov til å føle seg vakker.

Jeg har også tatt vare på kjæresten min med å lage gourme helg til han. Serverte 3rettersmiddag hele helga.

Fredag: Løksuppe – Elgbiff -Tropisk frukter med vaniljekesam

Lørdag: Het fiskesuppe – Lammeskiver på grønnsakgseng – Espressosorbet

Søndag: Skagensalat – Lammegryte fra kaukasus – Jorbærgelekake.

.Ved å kutte ned brød på forrettene, ha litt mindre kjøtt og potetrasjon + bruke frukt og melkerasjon og litt av kveldsmåltidet holdt jeg meg godt innenfor min meny .

Oppskriftene har jeg funnet i div.greteroede oppskriftbøker og kursbøker.

Det går ann å leve ekstremt godt selv om det er sunt. HÆRLIG.

 

Jeg ønsker dere alle på denne linken veldig lykke til. HUSK PÅ AT DET UMULIGE ER MULIG og det er fantastisk når det gir resultater!!!

 

Stor klem fra tirben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikken11

Så bra å høre en suksesshistorie! Du kan være riktig stolt over det du har klart. Blod, svette og tårer har ført til større selvtillit, bedre form og mindre klær. Det å oppdage at man ikke forsaker noe, men vinner noe tror jeg er kjempeviktig. Ellers kan det kanskje være veldig lett å falle tilbake til gamle vanser. Veldig morsomt at du allerede nå passet alle klærne du skulle ha som motivasjon. ;) Lykke til med å nå ditt endelige mål!

 

Stå på! Dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler din erfaring med oss!!

Fikk en liten tanke i hodet.. Lurer faktisk på om jeg også må kutte ut sjokolade. Har faktisk hørt at det er flest kvinner som har problemer med sjokolade, og det tror jeg på!;)

 

Du er kommet kjempelangt, og du skal se at du lett går ned det siste få kiloene. Og gratulerer med et vel fortjent resultat!:)

 

Til lykke klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for innlegget ditt. Traff kanskje sånn som meldinga fra kurslederen din traff deg. Jeg har gått på GR kurs, men ikke nå. Slanker meg sammen med en venninne og alt ngikk bra 1 uka... Men sliter med en skade i foten og nå toppet det seg når jeg fikk kortisonsprøyte, å ikke kan trimme på treningsstudio på 2 uker ser jeg mørkt på. Så kommer deppe situasjonene dalene ned i hode mitt... Å da må man jo bare unne seg litt(ironisk). Men leste innlegget ditt. Skal bruke tiden framover nå på selvransakelse og bruke det jeg finner til noe konstruktivt istede for å deppe. Tok meg en halv time trim på sturgulvet, å det er bedre enn ingen trim. Så dette var ett innlegg som traff. lykke til videre. Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...