Gå til innhold

Hva skal dere ha til middag i dag...


Gjest flua

Anbefalte innlegg

Godt tips er det ikke..

men jeg har bestilt meg kinesisk pepperbiff-rett. :)

 

Hadde gått ned litt for mye uka som har vært, så da kan jeg vel bruke noen ekstra kalorier. Har ikke kjøpt fastfood en eneste gang iløpet av de 7 ukene siden jeg la om livsstilen, så dette blir deilig! Trooor at kinesisk pepperbiff kansje en av minst fete fastfood en kan kjøpe, men er ikke helt sikker da....? ;)

 

Skulle hatt ei oversikt på fastfood sitt kaloriinnhold.

Det hadde vært noe det!

 

______________________

Hilsen Nydelig

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missdesember

Jeg og ungene mine er veldig glad i en nuddel gryte/suppe, de er fra 8- 13 år.

 

 

4 porsjoner

 

Nudelgryte

 

500 g kjøttdeig

2 poser wok gr saker

2 pk kylling nuddler

5 dl vann

1 bx hakkede tomater

 

 

*kok opp nudlene i de 5 dl med vann , bruk krydderet i pakken

*ha i tomater og gr saker

*ta en teskje og form små boller rett fra kjøttdeig pakken

* la det småkoke i 5 min.

 

 

ENKELT OG GODT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

vel bekomme.

mulig litt sein men mulig du får det travelt også en annen dag!

 

1 pors er 365kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missdesember: Det der så jo bare fantastisk godt ut!! ;)

Den retten skal vi prøve ut uka her!!! :) -Blir vel ok å bytte ut til kyllingkjøttdeig istedenfor? -Hva med ekstra krydder? Jeg elsker smak, både i kjøtt og i gryter. Genialt å koke wok-grønnsaker da. Har ikke prøvd annet enn å woke de jeg..

 

Ble ikke fastfood på oss lekevel. Typen måtte hjemom først, så da laget jeg likegreit en rask middag. Dette ble min porsjon:

Middag 474kcal

160 gram Pepperbiff Gilde 176kcal

300 gram Amerikansk blanding Gartner 165kcal

3,5 porsjon a 0,5 dl Peppersaus Toro 96kcal

1 porsjon a 5 gram smør 37kcal

______________________

Hilsen Nydelig

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips er det ikke..

men jeg har bestilt meg kinesisk pepperbiff-rett. :)

 

Hadde gått ned litt for mye uka som har vært' date=' så da kan jeg vel bruke noen ekstra kalorier. Har ikke kjøpt fastfood en eneste gang iløpet av de 7 ukene siden jeg la om livsstilen, så dette blir deilig! Trooor at kinesisk pepperbiff kansje en av minst fete fastfood en kan kjøpe, men er ikke helt sikker da....? ;)

 

Skulle hatt ei oversikt på fastfood sitt kaloriinnhold.

Det hadde vært noe det!

 

______________________

Hilsen Nydelig

 

[img']

 

http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/3;51;87;1;1/c/60/t/53/s/68/k/ef89/weight.png[/img]

 

Hei- kanskje du finner kaloriene her?

 

http://www.calorieking.com.au/foods/category.php?brand_id=29&category_id=50774&subcat_id=-1&partner=

 

uansett så er calorieking.com.au/foods en genial side, og middagen din hørtes god ut !!! Nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttkaker med potet' date=' og masse grønsaksblanding!![/quote']

 

He he, det ble det her også- og en stor salat til! Og selvfølgelig saus og hjemmelagde tyttebær!

 

Nam nam...

 

Takk for alle innstpill. Godt å få noen tips og ideer i en travel hverdag!

 

Klem fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt sent ute med middagen til idag, men du kan jo kanskje bruke tipset en annen dag. Hvis jeg skal ha rask og god middag, bruker jeg ofte wok. Jeg setter på stekeovenen først, bruner kyllingfileeter i stekepannen, og setter de i stekeovnen til ettersteking. Ca 10-20 minutter. Koker ris. Skjærer opp grønnsaker som jeg vil ha i woken, f.eks gulrot, paprika, kål, løk, og fyller på med bambusskudd og vannkastanjer. Wokgrønnsakene går jo superraskt å steke. Hele middagslagingen er unnagjort på ca 25 minutter. Hvis man vil spare tid kan jo grønnsakene kuttes kvelden i forveien, eller man kan bruke ferdige wokgrønsaker fra pose. Det hender at jeg koker en gulrot til sønnen min i tillegg, for det er mye han ikke vil ha av det jeg liker i wok. Tilsetter en pose ferdig saus i grønnsakene.

 

Jeg synes dette er veldig godt, og fordelen med å ha kyllingfileetene ved siden av er at man vet eksakt hvor mye man spiser av det. I tillegg kan man spise ubegrenset av woken, og blir det rester er de ypperlige til å ha til lunsj neste dag, med grovt rundstykke el. lign ved siden av. Godt og mettende, og litt annerledes enn brød bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes godt ut med Wok- tror det blir det på oss i dag. I går ble det hjemmelaget fiskesuppe. Hadde en fillet av torsk og en av laks som jeg hadde oppi. Veldig enkelt å lage faktisk:

 

8 dl vann (2 dl til grønnsakene og 6 til fiskekraften)

½ ts salt

½ purre

1 liten løk

2 gulrøtter

2 ss lettrømme (her brukte jeg mat yougurt i går- putter du det i mot slutten etter kok kan du bruke kesam også)

1-2 dl ekstra lettmelk

1-2 terninger med fiskebuljong

3 ss hvetemel

 

-fisk, fiskeboller, reker, blåskjell alt er godt oppi. Ta det du har, putt det i mot slutten og husk at reker ikke må ligge for lenge da blir de seige.

 

 

Rens og skjær opp grønnsakene (inkludert løken) i mindre biter og kok dem i en kasserolle til gulrøttene er møre (ca 20 minutter). Ta vare på kraften fra fisk og grønnsaker. Rør ut melet i kald melk, og spe med kraften fra fisken og grønnsakene. La blandingen småkoke i 5-10 minutter. Rør ut rømmen og smak til med salt og fiskebuljong. Ha i den fisken og grønnsakene. La det hele trekke noen minutter.

 

Nam det var godt på en slik kald dag. Hadde rundstykker til jeg da... poteter oppi er også knall godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 porsjoner Nudelgryte (Med Nydelig-vri)

 

2 poser frosne wok gr saker på 500gr hver.

2 pk kylling nuddler

5 dl vann

1 bx hakkede tomater

400 g kyllingkjøttdeig

 

Krydderblanding som gnis inn i kyllingkjøttdeigen:

1 ts salt

1 egg

1 ss potetmel

1 finhakket liten løk

2 finhakket hvitløkfedd

1 cm frisk revet ingefær/ingefærkrydder

1 krm cayenne

1 ts knust spisskummen

1 ts knuste korianderfrø

1 ss sitronsaft

pepper

 

*Kok opp 5 dl med vann og tomatboksen, bruk krydderet i nudel-pakken

*Gni sammen krydderblanding m kyllingkjøttdeig

*ta en teskje og form små boller av kjøttdeigblandinga

*Legg nudlene neders i gryta og hell på gr saker

*La det småkoke under lokk i 5 min.

 

1 pors er 415kcal, men det var egentlig alt for mye mat. Så vi spiste ikke så mye.

Tror jeg neste gang vil bruke bare 1 nudelpakke, for nudlene dominerte litt for mye etter min smak. Følte meg som den super-husmora som laget så fancy mat. Morro. Mannen og 2-åringen koste seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
4 porsjoner Nudelgryte (Med Nydelig-vri)

 

2 poser frosne wok gr saker på 500gr hver.

2 pk kylling nuddler

5 dl vann

1 bx hakkede tomater

400 g kyllingkjøttdeig

 

Krydderblanding som gnis inn i kyllingkjøttdeigen:

1 ts salt

1 egg

1 ss potetmel

1 finhakket liten løk

2 finhakket hvitløkfedd

1 cm frisk revet ingefær/ingefærkrydder

1 krm cayenne

1 ts knust spisskummen

1 ts knuste korianderfrø

1 ss sitronsaft

pepper

 

*Kok opp 5 dl med vann og tomatboksen' date=' bruk krydderet i nudel-pakken

*Gni sammen krydderblanding m kyllingkjøttdeig

*ta en teskje og form små boller av kjøttdeigblandinga

*Legg nudlene neders i gryta og hell på gr saker

*La det småkoke under lokk i 5 min.

 

1 pors er 415kcal, men det var egentlig alt for mye mat. Så vi spiste ikke så mye.

Tror jeg neste gang vil bruke bare 1 nudelpakke, for nudlene dominerte litt for mye etter min smak. Følte meg som den super-husmora som laget så fancy mat. Morro. Mannen og 2-åringen koste seg også.[/quote']

 

Er ikke to pk. med grønnsaker litt mye?? Lager wok her i huset og vi bruker bare en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kjappeste jeg har laget er middagen i dag , hadde letsaltet torsk i form som står i bok 1. ungene spiste mye og det er ett godt tegn.

Brukte lettsaltet torsk fra frysedisken, findus eller noe, og rønsaker fra frys, alt inn i en ildfasr form i ovnen, den laget jo seg selv.

etterpå var det bare å rense fisken og spise, jeg hadde poteter til i stede for brød, må legge skinnet ned i formen så det ikke blir grisette etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste indiske retter, er også denne full av ulike krydder som setter en spennende smak på retten. Innkjøpet av alle kryddertypene kan virke litt overveldende i første omgang, men da har du det også stående til flere andre spennende retter senere!

 

2,5 dl yoghurt naturell (gjerne mild)

2 ts gurkemeie

2 hvitløksfedd

3-4 stk kyllingfileter

4 ss olje

1 stor løk i kvarte skiver

0,5-1 ts malt ingefær

1 kanelstang (ca 5 cm lang)

3-5 hele nellik

3-5 hele kardemommekapsler (grønne)

2-3 ts støtte korianderfrø

0,5-1 ts spisskummin

1 knivspiss sterkt chilipulver + 0,5 ts paprikapulver

1 ts salt

3 ss kokosrasp

2 ss mandler

 

Ha yoghurten, gurkemeien og de pressede hvitløksfeddene godt sammen i et dypt fat eller en bolle. Legg kyllingfiletene i blandingen, dekk det hele til og la det stå i kjøleskapet natten over.

 

Varm oljen i en tykkbunnet kasserolle; ha i løken og stek på lav varme i 4-5 minutter (-til løken er blank og myk). Tilsett krydderet og saltet, og stek under omrøring i 3 minutter.

 

Tilsett kyllingen og marinaden. Dryss over kokosraspet og rør det godt sammen. Kok opp, demp varmen, legg på lokk og la det trekke på svak varme i 45 minutter (eller til kyllingen er gjennomkokt og mør).

 

Serveres med ris, indisk brød og gjerne en salat/ grønnsaksblanding til. Strø gjerne mandler og eventuelt korianderblader over!

 

Pr 100 g (uten tilbehør): 138 kcal; 2,7 g (8%) karbo/ 13 g (38%) protein/ 8,4 g fett - 2,42 g mettet (54%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missdesember

hadde invitert til fest lørdag. Serverte Parma skinke, potet salat med kesam, tomat salat, revet parmesan,grønnsaker og dip og hjemmelaget brytebrød fra bok 1. Et velykket og sundtfest måltid. Alle satt og koste seg godt og lenge. 150 gr parma skinke er faktisk ikke mulig å spise opp. ( at jeg sprakk når venninden min begynte å lage irish coffe er ikke noe vi bør nevne synes jeg) Tenkte jeg skulle prøve med den indiske kyllingen din til middag i dag flua den ser deilig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det ovnsbakt laksefileter - litt for lite for 5 så mannen spedde på med hvitløks og olivenolje surret calamari - servert med pilaffris, dampete grønnsaker og salat.

 

I dag serverer han stekte svinekoteletter med gourmetpoteter, dampete grønnsaker og salat.

 

Nam, nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå har du en man som lager middag til deg det høres deilig ut, her er det jag som kommer først hjemm og må stå for middagen, er såååå lei av å finne ut hva vi skal ha til midag, det er verste sort, har en slik mann som på rema 100 reklamen jeg, en slik som krymper når han ser handle lappen, derfor er det lettere å gjøre det selv......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... for vi skal på lanternevisning i barnehagen, og da vet jeg at magen vrenges av sult for jenta mi innen vi kommer hjem. Jeg har stekt opp pølser, noen med paprika og oregano og noen vanlige men magre. Så slenger jeg dem i stekeovnen (på nederste hylle) sammen med masse potetbåter med litt olje og gourmetsalt og litt honning(på miderste hylle) ved 200 grader i 30 min (da slår stekeovenen min seg av automatisk men den holder seg jo varm en stund). Setter det inn i kald ovn når jeg går, og vips så har vi middag når vi kommer hjem etter ca en time. Salaten står klar i kjøleskapet! Enkelt og greit, og middels sundt!

 

PS har heller ikke en mann som lager middag- men jeg vet han kan, så skjønner egentlig ikke helt hva som har skjedd jeg? Rett skal være rett og han har lagd middag noen ganger på de siste 7 årene!!! Pytt i panne eller gryterett er han flink til... :) Men, jeg klager ikke for må innrømme at jeg liker å ha litt kontroll- han hjelper til hvis jeg ber om det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...