Gå til innhold

Hypnose


Gjest KL06

Anbefalte innlegg

Man kan ta en hypnose for å slutte å røyke, og det funker, det ser jeg på sjefen min! Han er jo ikke sur en gang, og han trodde ikke på det heller.

Bør det ikke gå ann å hynotiseres til å f eks ikke like sjokolade lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta en hypnose for å slutte å røyke' date=' og det funker, det ser jeg på sjefen min! Han er jo ikke sur en gang, og han trodde ikke på det heller.

Bør det ikke gå ann å hynotiseres til å f eks ikke like sjokolade lenger?[/quote']

 

 

Hadde dette gått ann og noen kunne gå god for det skulle jeg jammen gitt mye for å bli hypnotisert, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette gått ann og noen kunne gå god for det skulle jeg jammen gitt mye for å bli hypnotisert' date=' hehe.[/quote']

 

I Allers forrige uke sto det om en dame som hadde en behandling med hypnose med fokus på vektnedgang og gikk ned 30 kg etterpå! Skal hjem å finne bladet og lese det på nytt. Kan godt legge igjen litt info her inne etterpå hvis dere ønsker det.

 

Har også lest et annet sted her på vektklubben om en som skulle prøve dette men husker ikke hvilket forum innlegget lå under. Skal "forske" litt og se om jeg finner det igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert:)

Har lest et vedlegg fra dagbladet om det, hun hadde problemer med sjokolade, og hun hadde ikke problemer etterpå..

Men en vet aldri lissom...

Kan noen snu om tankene mine til å tro at jeg er hypnotisert så gjerne det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Allers forrige uke sto det om en dame som hadde en behandling med hypnose med fokus på vektnedgang og gikk ned 30 kg etterpå! Skal hjem å finne bladet og lese det på nytt. Kan godt legge igjen litt info her inne etterpå hvis dere ønsker det.

 

 

Kunne vært morsomt å lese det. Legg igjen innfo her, flott:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik blir du kvitt uvanene, med forbehold om mange stavefeil... er jo ingen sekretær ;)

 

Litt fra teksten: Nå klipper ikke bildekunstneren Ida Beth Hald seg selv bort fra familiebildene lenger. For i løpet av de siste 16 månedene er vekta redusert med ca 30 kg. Uten sult. .... Ett eller annet skjedde i hodet mitt under hypnosen. Plutselig var det helt uaktuelt å spise opp restene etter ungene. En indre stemme sa at jeg hadde fått nok, sier Ida Beth.

 

.... Jeg spiser seks - åtte små måltider hver dag, da holder forbrenningen koken. Og jeg koser meg virkelig med maten... Ida mener hypnosen og de små, hyppige måltidene er nøkkelen til en normal forbrenning. At trening får kiloene til å forsvinne, er ikke hennes erfaring. - Jeg har trent mye de siste ti årene, men ble ikke lettere. Men kanskje bar jeg kiloene bedre, fordi jeg var fast i fisken og i god form.

 

Ida Beth hadde prøvd mange forskjellige kurer som hjalp hver gang men kiloene kom alltid tilbake igjen. Etter flere år med jojo-slanking, bestemte hun seg for å prøve hypnose hos Christian Valla ved Heggeliklinikken i Oslo. - Alt psykologen sa mens jeg hvilte i stolen, surrer fortsatt rundt inne i hodet mitt. Valla fortalte henne blant annet at hun burde spise ofte og lite. Han advarte også mot inntak av sjokolade og potetgull, men snakket aldri om slanking.

 

- Det verste er at det virker! Jeg var en hund etter sjokolade, potetgull og fete godsaker. Psykologen overførte en motstand mot alt dette som nå er innebygget. Suget er rett og slett skrudd av. Jeg slipper å sloss med meg selv, og det er herlig! Jeg tømmer heller ikke lenger peanøttskplen når jeg drikker vin. Mat har rett og slett blitt mindre viktig. Før tenkte jeg på mat hele tiden. Skulle jeg spise, og i tilfelle hva, eller greide jeg meg en stund til? Mat var et energisluk. Nå har jeg masse energi til å male!

 

For Ida Beth var ett besøk hos psykologen nok. - Mer et unntak enn en regel. De aller fleste trenger en lengre prosess og tettere oppfølging. Vanligvis skreddersyr vi et opplegg som innebærer samarbeid med lege, akupunktør og ernæringsfysilolog.

 

Å spise mye har med underbevissthet og følelser å gjøre mener Valla. Hypnose er en effektiv metode for å komme i kontakt med underbevisste følelser. I transe bevisstgjøres folk på hvorfor, hva, hvor mye og når de spiser. Mat kan brukes til så mangt - for eksempel til å dempe følelser. Spiser du for å fylle et tomrom eller spiser du når du er sint? Er du alene eller sammen med andre? Dette er tema under hypnosen, sier Valla. Når mønsteret er kartlagt og klienten bevisstgjort, flyttes fokus. Da kan spisevaner og følelser i noen tilfeller endres i løpet av relativt kort tid. Min erfaring er at mange lykkes og går ned i vekt, sier Valla.

 

---- Også en annen psykolog Sigurd Stubsjøen sier at mange har stumpet røyken eller blitt slankere ved hjelp av hypnose.

 

........................................... :) ..............................................................

 

Neste kapittel handler om selvhypnose... men det får bli en annen kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene!;)

Virker nesten for godt til å være sant..

Men det er vel ikke heller alle det funker på skulle en tro.

Jeg hadde ikke savna godiset heller, det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene!:)

Virker nesten for godt til å være sant..

Men det er vel ikke heller alle det funker på skulle en tro.

Jeg hadde ikke savna godiset heller' date=' det er jeg sikker på![/quote']

 

Hei igjen!

 

Har startet en hypnose tråd under 20 -30 forumet og her har det dukket opp flere opplysninger. Ta turen innom og les. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn 1: Legg deg ned på ryggen, slapp av og fokuser på å puste dypt, rolig og jevnt med magen. Hold fokus på den jevne pusten i tre til fem minutter.

 

Trinn 2: Forestill deg at du går nedover en uendelig lang trapp. Se på detaljene, er trinnenen laget av tre, linoleum eller andre materialer? Hvordan er lyset? Greier du ikke å se trappa for deg, kan du for eksempel konsentrere deg om en fin melodi. Det er viktig at du føler deg vel.

 

Trinn 3: Formuler selvsuggesjonen (beskjeden gir du din egen underbevissthet) i en kort setning. Gjenta beskjeden for deg selv, hvis du vil slappe av, kan du si: " Jeg er helt avslappet". Gjenta frasen. Selvsuggesjonen skal alltid være i presens, og beskrive hva du vil oppnå. For å lage gode selvsuggesjoner, bør følgende tommelfingerregel følges: Unngå ord som "ikke" fordi underbevisstheten har problemer med det ordet. Sier du at du ikke skal spise sjokolade, hører underbevisstheten bare "spis sjokolade".

 

Trinn 4: følgende øvelse kan også forsøkes: Fristes du av søtsaker, se dem for deg, og tenk at du sier "nei takk" og skyver godteriene vekk. Skyv dem så langt unna at det bare blir en liten prikk igjen. Forestill deg så hvordan du bare snur deg bort fra prikken. Kjenn på selvfølelsen ved å si nei takk. Hver gang du får lyst på godteri, assosieres det med prikken - som du med letthet snur deg bort fra. Øvelsen kan gjøres med all mat du prøver å kutte ned på. Se deg for deg som en slank person.

 

Repeter selvsuggesjoner mange ganger før du går ned i transen. Underbevisstheten har en tendens til å jobbe med det siste du tenkte før du gikk i transe.

 

Du kan også "programmere" deg selv i våken tilstand. Repeteres selvsuggesjonen mange nok ganger, vil underbevisstheten tro å det og begynne å handle som du vil. Og det aller viktigste er å tenke positivt.

 

Behandles du for psykiske lidelser, anbefaler psykolog Sigurd Stubsjøen at selvhypnose brukes i samråd med lege eller psykolog.

 

I boka Selvhypnose (Aschehoug Forlag) av Per Calenius og Sigurd Stubsjøen kan du lese mer. Du kan også gå inn på http://www.selvhypnose.no for å lære mer. Der finner du også et gratis online-kurs i selvhypnose.

 

..................................................... Det var alt for i dag! ;) Hilsen Pæra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...