Gå til innhold

Ettervern for Christophine


Gjest Christophine

Anbefalte innlegg

Gjest Christophine

Ja, nå er det endelig min tur! Jeg gikk opp litt siste uke, men er innenfor området jeg ønsker å være. Jeg hadde satt et buksemål, å kunne bruke to gamle 30 tommers olabukser, så vekta sier egentlig ingenting. La meg likevel sette nedre grense til 57,0 og øvre grense til 58,9. Alt som begynner på 57 eller 58 er altså bra!

 

Jeg er 36 år, 161 cm høy. Min faste "heiagjeng" har vært på Ned opptil 10kg!!!! Heng dere på!!! under ny i Vektklubben. Maksimal nedgang var 17,2 kilo mellom 19. april og 31. oktober (75,2 - 58,0).

 

Min veiedag er tirsdag. Jeg setter opp inntak og trimpoeng fra mandag til søndag foregående uke.

 

Uke 01, 07/11: Vekt 58,8 kg. Snitt inntak forrige uke: 2087 (1567 - 3414). 10,1 trimpoeng.

Ønsker å jevne ut kaloriinntaket fra dag til dag og trimme mer igjen!

 

Uke 02, 14/11: Vekt 57,5 kg. Snitt inntak forrige uke: 1744 (1386 - 2196). 14,4 trimpoeng.

Bestemte meg forrige tirsdag for 1800 kcal/dag (1750 pr dag + 350 i kosemerker på lørdag). Det har gått rimelig bra, synes jeg, bare litt mye på lørdag (middag hos mor), og litt lite på søndag (orket ikke kveldsmat).

Målbuksa er vid i lårene og rumpa - jeg har garantert ikke veid så lite siden videregående!

 

Uke 03, 21/11: Vekt 57,0 kg. Snitt inntak forrige uke: 1808 (1598 - 2428). 16,9 trimpoeng.

Nå er jeg på den nederste målvekt som jeg noen gang har satt meg, dette var målet for 19. desember! Det betyr at jeg må spise mer. Mengden trim og aktivitet vil variere, og jeg vet ikke hvor fort jeg bør øke matinntak etter at jeg er ferdigslanket, så jeg er ikke sikker på hvilket nivå jeg bør legge meg på. Men 1808 fikk meg til å gå ned, så da går jeg for 1850, dvs 1800 hver dag og 350 ekstra på lørdag.

 

Uke 04, 28/11: Vekt 56,9 kg. Snitt inntak forrige uke: 1832 (1744 - 2058). 12,4 trimpoeng.

Det var så likt forrige ukes vekt som det kunne bli! Tydeligvis riktig mengde mat og trim. Lite variasjon mellom dagsinntakene også, bra. Har nå kuttet ut alt tilsatt sukker fra matplanen i ukedagene, jeg har pleid å drikke sjokomelk og ha syltetøy på havregryna og i yoghurten. Nå føler jeg at dette ikke er nødvendig lenger, jeg begynner å sette pris på smaken av maten som den er. Helt rart, man kan bestemme seg for å venne seg til ting. Lørdagskos var kaffe med melk, banan, ananas, plommer og Amaretti småkaker. Og Johnny Depp på skjermen, sukk...

 

Uke 05, 05/12: Vekt 57,4 kg. Snitt inntak forrige uke: 2343 (1662 - 2934). 13,3 trimpoeng.

Det skar seg på tirsdag da jeg ikke fikk tak i en avgjørende middagsingrediens, men sjokolade og altfor fristende knekkebrød. Deretter ble det sjokoladekjeks, mer sjokolade og rosiner. Og mer mat enn jeg trenger og har godt av. Det fortsatte fram til i går, med sju knekkebrød til kveldsmat. Hva er det?! Er jeg i ferd med å bli et matvrak - og da ikke i den positive betydningen av ordet? Nå har jeg satt opp en del momenter som jeg skal tenke over istedenfor å overspise. Se innlegg senere her i tråden.

 

Uke 06, 12/12: Vekt 56,5 kg. Snitt inntak forrige uke: 1818 (1706 - 2053). 15,4 trimpoeng. Noenlunde bra uke, bare litt ekstra knekkebrød og rosiner på søndag. Fin lørdagskos med småkaker, kaffe og frukt. Det ser ut som det kan bli en ny god vane.

 

Uke 07, 19/12: Vekt 55,9 kg. Snitt inntak forrige uke: 1857 (1680 - 2054). 8,0 trimpoeng. Hadde besøk søndag og mandag så det ble mindre trim, men heller ingen snikspising. Har ikke registrert inntaket de to dagene. Kjøpt meg vekt, den viser 100 gram mer enn den jeg har veid meg på de siste ukene, som igjen viser 300 gram mindre enn den jeg brukte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christophine, velkommen til stabiliseringssiden og gratulerer med trivselsvekten. Synes egentlig at det er lettere å holde vekten enn å gå ned - mye flere kalorier å spise - men en må holde et øye med vekten og gripe inn dersom den blir for lav eller høy. Tror at det er lurt at du har gitt deg selv litt slingringsmonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Takk og takk! Jeg synes nedgangen har vært forholdsvis enkel, men det er dessverre altfor enkelt for meg å spise kaker også. Utfordringen nå blir å finne fram til et normalt kosthold, som jeg kan leve med resten av livet og trives med uten å oppleve at det innebærer noen forsakelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratuler til deg Chrisophine med kjempe flott vektap. Sikkert hærlig å kunne ta fram de gamle buksene!!!

Gleder meg til å følge med deg framover.

Jeg synes Hold vekten linken er utrolig lærerik. Fru Luna har gjort en solid innsats is in dokumentasjon og det blir flott med flere.

 

Det er nok enda litt tid til jeg kommer innpå fast her med ukentelige rapporter, mangler ennå 10 -15 kg før ønsket vekt, men synes som sagt det er utrolig spennende å lese de rapportene som legges inn på denne linken.

 

Lykke til videre mot ditt sunne livsstil resten av livet:D HÆRLIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det er dessverre altfor enkelt for meg å spise kaker også. Utfordringen nå blir å finne fram til et normalt kosthold' date=' som jeg kan leve med resten av livet og trives med uten å oppleve at det innebærer noen forsakelser![/quote']

 

Absolutt, jeg spiser og kaker - men ikke hver uke og kun ett stykke. Men det er utrolig viktig å finne frem til et kosthold som IKKE føles som forsakelse - det ville blitt for kjipt. Men samtidig er kosthold mye en vanesak - og vaner kan heldigvis endres over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei jeg er ikke på hold-vekten modus enda, eller... jeg er interessert i å holde denne vekten jeg har nå over jul, så det er jo nesten en hold-vekten fase. Jeg har 6.5 kilo til jeg når normalvekt, og dette tenkte jeg skulle fortsette på over jul(bare jeg ikke går opp masse i julen...please!!)

 

Derfor vil jeg følge med på hva dere driver med, slik at ikke kiloene sniker seg på under julemiddagen..

 

Lykke til, og kom med alle julerådene dere kan tenke dre!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Christophine

Jeg har vært så flink! Forrige lørdag spiste jeg mine 80 gram/350 kcal med Amaretti småkaker (deilige søte små sprø saker laget på sukker, aprikoskjerner og eggehvite). Jeg fulgte Kari Bugges eksempel og stiftet igjen pakka etterpå, og gjett hvilken følelse av seier jeg hadde i går da jeg fjernet de tre stiftene og visste at denne pakka hadde ligget urørt i en hel uke! Ikke har jeg spist noe annet usunt heller. Bare en mini-spiseorgie på torsdag, merkelig at jeg blir så sulten den dagen det ikke er trening.

 

Det eneste som føltes litt feil forrige lørdag, var at rasjonen ble så raskt borte. Så jeg tenkte ut en plan for å drøye kakene litt og virkelig kjenne smaken! Jeg fant fram en av bestemors pastellfargede mokkakopper med tilhørende asjett, lagde meg kaffe og forsynte meg med en en kvart kilo druer. Og satte meg ned. Dette skulle være bare kos og ingenting nyttig eller helsefremmende. Med et bra program på TV'en ble det en skikkelig kosestund - jeg tror jeg satt en halvtime og nøt smaken av kaffe og kaker og frukt - tilsammen så det så mye ut - og alt sammen var til meg! Suksess - sånn skal jeg gjøre det neste uke også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ville bare lese litt om hvordan det går med deg, og du er jo utrolig flink!!! Gratulerer masse med oppnådd resultat ;)

 

Lykke til med hold - vekten, det er klart du klarer dette så målbevisst og stålsatt du er! åhhh jeg håper og tror at jeg som deg skal nå mitt mål- men til tider skjønner jeg hvorfor det heter seg at tolmodighet er en dyd.

 

Uansett, gratulerer og jeg vil følge deg videre så lenge du er her inne--- du er jo litt av en inspirasjon!

 

Klem fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Takk for kjempekoselig melding! Veldig hyggelig at jeg kan være til inspirasjon. Ofte føler jeg at jeg er sååå selvsentrert at ingen vil vel ha noe nytte av mine tanker. Men vi hjelper hverandre ved å legge ut våre opplevelser og erfaringer, ingen tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempekoselig melding! Veldig hyggelig at jeg kan være til inspirasjon. Ofte føler jeg at jeg er sååå selvsentrert at ingen vil vel ha noe nytte av mine tanker. Men vi hjelper hverandre ved å legge ut våre opplevelser og erfaringer' date=' ingen tvil![/quote']

 

Dine tanker er ofte av stor verdi for meg... og sikkert flere med meg ;)

 

Lykke til, Christophine... jeg følger i kulissene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Christophine

har gått åt skogen denne uka, men kanskje vil noen være interessert i hva jeg egentlig har bestemt meg for å spise. Jeg liker både at noe er fast så jeg slipper å tenke så mye, og at det er rom for variasjon så jeg alltid kan velge noe jeg har lyst på.

 

Anbefalt inntak: 1750-1800 kcal pr dag. 350 kcal ekstra som kos på lørdager.

 

Frokost 360 – 400

40 gram havregryn med 150 gram skummet melk

2 knekkebrød med ost og fisk

Liten porsjon frukt

Liten porsjon grønt

 

Lunsj 360 – 400

160 – 185 gram lettyoghurt naturell med 12 – 24 gram müsli

Lefse eller lompe med gul eller brun ost eller tunfisk

Stor porsjon frukt

Gulrot eller kålrot

 

Mellommåltid 320 – 360

150 gram skummet melk

3 knekkebrød med ost, fisk og valgfritt pålegg

Stor porsjon grønt

 

Middag 450 – 500

Poteter, ris, gryn eller pasta

Fisk, skalldyr, egg eller bønner

Grønnsaker

Olje hvis magert eller stekepanne

Frukt

 

Kvelds 150 – 200

Nesten hva som helst, feks

Frukt

Nøtter

Knekkebrød

Salat

Omelett

Fruktyoghurt eller riskrem med saus (som kos, ikke hver dag!)

 

Jeg skal spise minst tre forskjellige frukt og fire forskjellige grønnsaker hver dag. Rører ikke juice, saft, brus. Drikker te eller kaffe en sjelden gang. Minst to liter vann pr dag! Unngår tilsatt sukker, kjøtt og hvetemel så mye jeg kan til hverdags.

 

Ikke stirre på sjokolade og kjeks i butikken. Ikke kjøpe. Ikke spise. Kan det være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Nå er oppgaven å holde vekta. Jeg skal fortsette med gode matvaner: holde meg til matplanen innenfor 1750-1850 kcal – og treningsrutiner: minst 12 trimpoeng i uka.

 

Ha backup-planer for mat og mosjon.

 

Sett alt inn på å holde mål-tidene.

Prøv å tygge maten lenger.

Drikk mye vann.

 

Ikke tenk på snop.

Ikke se etter snop.

Ikke kjøp snop.

Ikke ha snop i huset.

Tenk på at jeg sparer mer penger på å ikke kjøpe snop, uansett hvor godt tilbudet er!

 

Mat må ikke lukte og smake for godt, da er det vanskelig å slutte å spise.

 

Halvparten så mye smaker like godt!

 

Neste måltid er aldri mer enn tre timer unna.

 

Jeg kommer ikke til å bli slapp av matmangel hvis jeg følger planen min. Men jeg blir slapp av å bli overmett!

Jeg vet at matplanen min er nøye utarbeidet og derfor gir meg det jeg trenger av energi, næring, metthetsfølelse og god smak. Jeg må lære meg til å stole på at jeg ikke kommer til å sulte. Når jeg er klar over det og fremdeles spiser for mye, ja, da trenger jeg bare å skjerpe meg!

 

Hva jeg får lyst på, og får plass til, har ingen sammenheng med hva jeg trenger og har godt av!

 

”I vår familie reiser vi oss fra bordet mens vi ennå er litt sultne.” Sitat fra ”På veien til Bagdad”.

 

Det er bare en fordel å ikke være helt mett når måltidet er avsluttet. Mettheten kommer nemlig lenge etterpå. Har jeg spist mer enn jeg skal, blir jeg tung og trøtt og stinn i magen. Ubehagsfølelsen vil vare lenge og kan komme til å forstyrre måltidsrytmen for resten av dagen. Det gjør heller ingenting at jeg blir litt sulten innimellom. Det betyr bare at appetitten er i orden, og det er et tegn på at jeg er sunn og frisk.

 

Jeg trenger ikke sju knekkebrød til kveldsmat!

 

Når jeg får lyst på noe søtt eller mer mat enn planlagt, tenk over om det er verdt det. Vil jeg at buksene skal fortsette å passe? Kanskje er jeg bare tørst? Eller trøtt? Eller kjeder meg? Det er bedre å stoppe filmen og gå og legge seg, enn å fortsette å spise etter at jeg har fått det jeg trenger.

 

Frisk frukt er bedre enn tørket. Rosiner og nøtter er noe av det verste å spise kalorimessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CamBamBam

Kjempeflott nedgang på deg, Christophine! -Og veldig ok å se at det kreves mer enn bare reduksjon for å lykkes for de aller fleste av oss!

 

Jeg har ett litt viktig tips til deg (synes jeg selv, iallefall, for som deg, så har jeg innsett at selvopptattheten er ganske høy underveis i livsstilendringer..)

 

Tipset er å unngå ordet "ikke" når du lager regler til deg selv! Hjernen oppfatter ikke "ikke", så du forteller egentlig til deg selv:

 

Tenk på snop.

Se etter snop.

Kjøp snop.

Ha snop i huset.

 

-Bare se for deg på hva som skjer hvis noen sier, "ikke snu deg nå, men han bak deg.." Minst 80% av oss har allerede har snudd oss før vi vet hva han bak gjør..

 

Med dette i bakhodet, så har jeg endret mine regler til:

 

Gå rett forbi godis hyllene i butikken.

Jeg er allergisk for sjokolade

Spis grønnsaker og frukt

Tren hver tirsdag og fredag. (pluss turer)

 

-Mitt lille bedrag ;)

Håper det kommer til nytte, og at du holder oss oppdatert i kampen for å stabilisere vekta!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...