Gå til innhold

takk flua


Gjest smile2006

Anbefalte innlegg

Gjest smile2006

hei igjen!

takk for svaret, men ang. kcal jeg tar 1300 ut av kcal formelen.

Er du sikker på om jeg ikke skal skrive ned (frossen) blomkålblanding.

jeg tar nesten 400 gram av det ( halv pose).

 

VET DU OM HVOR MANGE KCAL POENG SKAL MAN HA I UKA?

 

jeg trener på eliptiske maskinen (med staver) 40-50 min og får to typer scan kcal:

fat scan cal (som er 200 for 40min) og scan cal ( som er 400 for 40 min ).

 

jeg blir usikker på om hvilken av dem skal jeg skrive ned??????????

 

en ting til vet du hvor mye vi kan spise av forkjellige type kokte linser.

kan du værså snill hjelpe meg.

 

forresten fin bildet av deg!

Takk

kos fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

(dette er bare råd og tips)

 

så lenge du har ren grønnsakblanding av såkalte ja grønnsaker trenger du ikke skrive dem ned, men du kan jo :) Selv 400 gram blir ikke mange kaloriene, i underkant av 160 veldig sunne kalorier :)

 

Ang linser er det som ris og bønner, og du kan dermed spise, på meny 1 og 2, 100 gram til middag av kokte linser (110 kcal hvis jeg ikke husker feil). Derimot er det bare 75 gram Cous-cous for de har mye høyere kcal innhold.

 

Mener du hvor mange trim poeng i uka? Jeg syns man skal ha minst 7 hvis man klarer det. Det tilsvarer at du trimmer vekk 200 kcal om dagen, og det klarer du. På elipsemaskinen ville jeg regnet 40min som 400kcal ut i fra min høyde og vekt.

 

Ang kcal inntaket ditt er det sikkert riktig, jeg vet jo ikke alder, vekt og høyde på deg- heller ikke hvor aktiv du er. Det bare hørtes lavt ut :)

 

Lykke til og håper du holder meg litt oppdatert om hvordan det går med deg... :)

 

Klem fra flua / Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smile2006

Hei Birgitte!

Takk for et raskt svar og motivasjonen.

Jeg er en jente, opprinnelig fra pakistan og har bodd i Norge fra jeg var 12 år.

Jeg er gift og har 3 barn (4,5,10).

Jeg er 34 år, 161,5cm høy,veier 70 kg og målet er 58 kg.

Jeg spiser 1300-1400 kcal og trener ca 50 min på eliptiske maskinen.

Jeg gikk på G.R kurs for 8 år siden og gikk ned til 60 kg.

jeg har ikke planlagt flere barn,vil derfor gå ned alt denne gangen og skal være der.Men det er ikke såååååå lett.

 

Jeg setter stor pris på svarene dine.Takker masse.

 

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hei smile2006!

Jeg er akkurat like høy som deg, to år eldre, har veid det samme som du gjør nå og veier nå det du har som mål! Så det er mulig!

 

Jeg synes du spiser litt lite, kanskje er det lettere for deg å leve med litt flere kalorier? Jeg kan ikke si hvor mye jeg spiste mens jeg gikk ned de første kiloene, for da holdt jeg ikke noe regnskap. Kiloene rant nesten av uten at jeg gjorde noe annet enn å holde litt igjen og tenke sunn mat og mosjon. I innspurten for å få av de siste 2-3 kiloene vet jeg at jeg har spist mye mindre - har hatt et inntak på ca 1650 og gikk ganske fort ned da også. Så jeg tror du kan unne deg mye mer mat enn du gjør nå, og likevel gå ned i bra tempo. Gå heller ned i kalorier om en stund, når du er blitt litt lettere.

 

Hvis du går inn for å øke inntaket, så gjør det langsomt, feks 100 kcal pr uke. Skulle tro du burde ligge på 1700-1800 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det... er jo her for å motivere meg selv og andre!

 

Klart du klarer dette, stå på!!! Og nei, du har helt rett det er ikke så lett, men det er absolutt mulig. Tolmodighet er en dyd er det noe som heter... vi "slankere" har vel mye dyd vi da :) Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves...

 

Vi "snakkes" :)

 

Klem fra Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smile2006

Takk skal du ha Birgitte, på grunn av deg føler jeg meg velkommen i tråden.

Det er godt å ha deg der.Ønsker deg alt godt her i livet.

jeg skulle ha smile fjes i teksten, men fikk det ikke til. kunne du guide meg.takk igjen. (SMIIIIIIIIIIIIL).

 

 

Hei på deg Christophine!

 

Det var sååååå godt å lese om noen som klarte det.

Kan jeg spørre deg om hva du trente og hvor lenge?

1700-1800 kcal høres litt mye ut for meg, for når jeg brukte kcal fomel, fikk jeg 1350 kcal. Eventuelt i hvilke matvarer bør man hente de øvrige kcaloriene fra.

 

Jeg spiser rvyta rug (4 stk) både til frokost og (4 STK) til lunsj.+ 150 g. potet rasjon.

Jeg tar også 1 rvyta rug til kvelds da.

Kan jeg begynne å spise mer av brød varer?

De pleier å si at man legger på seg av karbohydrater.

 

kunne du gjøre meg en tjeneste ved å si litt nøye om det du spiste av litt forskjellige mat sorter, takk.

Forresten hvor lang tid brukte du på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hei igjen smile2006!

 

Jeg var tyngre enn du er nå da jeg begynte, i slutten av februar kan jeg tenke meg at jeg veide nærmere 80 kilo... Jeg vet at jeg gikk ned fra 75,2 kilo 19. april til 58,0 kilo 31. oktober. Jeg turte ikke å veie meg før det! Jeg syntes det var for tungt å gå turer ute (dessuten var det glatt), så jeg startet med å sykle på trimsykkel i stua. I begynnelsen av mars ble jeg med på "Aktiv på Dagtid", og jeg valgte svømming på tirsdager og "Kom i gang" (en slags kombinert lett aerobics/gymnastikk/kondisjon/styrketrening i sal) på torsdager. Etterhvert som jeg kom i bedre form, klarte jeg å gå lenger og lenger turer - nå varer søndagsturene gjerne over tre timer. Jeg går også turer ellers i uka - prøver å gå en time ut hver dag. Hvis det er kaldt, regner, glatt osv, tar jeg en halvtime eller to på sykkelen isteden. Går overalt hvor det er gangavstand og tiden tillater det. I sommer var jeg bare med på en organisert aktivitet i uka, men jeg gikk ofte lange turer, prøvde meg på rulleskøyter i parken, og til og med litt jogging! Nå i høst er jeg med på aktiviteter fire ganger i uka og håper det er grunnen til at jeg har gitt opp joggeprosjektet for denne gang...!

 

Hvor mye har du trukket fra for å få 1350 kcal? Kan ikke tenke meg at livet ditt med tre små barn er helt stillesittende...!

 

Man legger på seg av det man spiser for mye, uansett hva det er! Nå er det veldig in å ikke spise karbohydrater, men jeg synes det er noe sludder. Det blir veldig dyrt, og usolidarisk, å spise mer kjøtt! (Min mening.) Selvfølgelig er det lurt å spise mindre sukker og raffinert stivelse, men vi må ha karbohydrater. Og fett, men mest av det sunne fettet, som du finner i fet fisk, tran og planteoljer, nøtter, havre og avocado, blant annet.

 

Jeg maser hele tiden på at man kan spise mye mer enn man tror mens man er overvektig, og likevel gå ned i vekt. Min tilværelse var bokstavelig talt å ligge på senga og spise sjokolade og potetgull. Var skikkelig matlei, og når jeg først spiste mat, ble det altfor store porsjoner. Dermed var enhver forbedring en liten revolusjon, og jeg tok det etappevis:

1. Kutte ut snacks, søtsaker og brus.

2. Kutte ut hvitt brød og junkfood.

3. Bytte ut pålegg, melkeprodukter, brød og middag med lettere/grovere varianter.

4. Kutte ut juice, te/kaffe med sukker, mineralvann og sigaretter.

5. Kutte ned på hvetemel, kutte ut kjøtt.

6. Redusere inntak av GoÂ’morgen-yoghurt, olje, nøtter og tørket frukt.

7. Kalorikontroll ved hjelp av dagsrapporten.

 

Jeg har ikke registrert hva jeg har spist over lengre perioder, før nå i det siste, så det er vanskelig å liste opp hva jeg levde på. I de korte periodene jeg har registrert, tror jeg at jeg har spist mindre enn vanlig, så jeg kan ikke gi deg det heller! Men jeg spiste stort sett hva og hvor mye jeg hadde lyst på innenfor de matgruppene jeg hadde "godkjent" alt etter hvilket stadium jeg var på. Dette var i grove trekk spiseplanen min:

Hver dag: Frokost og minst to måltider til. Spise seg mett, men ikke overspise.

Melk, tran, knekkebrød, fet fisk, 2-3 frukter, grønnsaker, yoghurt med müsli, ost.

Inntil 3 ganger pr. uke: 1 egg.

Drikke minst 2 liter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Fisk på grønnsaker

 

125 g laksefilet delt i fire biter

1 stor potet i strimler

1 gulrot i strimler

noen blomkålbuketter

1/4 løk i biter

litt stilkselleri i strimler

litt rød chili

olivenolje, salt, pepper

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Fyll en ildfast form med grønnsakene

og bland med olje og krydder.

Legg på fiskebitene og ha litt salt/pepper på dem også.

Stek i ca 20 minutter til potetene er gjennomstekt. Da er det andre også ferdig. Grønnsakene er sprø og herlige! Nam-nam!

 

************

Jeg pleier å ha crabsticks eller lobnobs i salaten. Favoritten er krepsehaler, og reker har jeg også brukt. Jeg har litt ost i min salat, men det trenger jo ikke du. Den andre varianten er med røde bønner (salat- og grytebønner). Det finnes et utall forskjellige salat-typer å velge mellom, bare å prøve ut disse vil gi mye variasjon. Jeg lager dressing med LO-salt, pepper, olivenolje og balsamicoeddik - men nå må jeg være forsiktig med oljen!

*************

 

Chili sin carne - egen variant

Dette holdt til middag for meg i tre dager, og det smakte kjempegodt!

 

100 gram brune bønner

100 gram byggryn

lo-salt/seltin

1 boks (390 gram) finhakkede hermetiske tomater

1 løk

1-2 fedd hvitløk

1/2 grønn paprika

1/2 rød paprika

en tomme(?) rød chili

svart pepper

1 ts (5 ml) soyaolje

 

Bløtlegg bønnene minst 8 timer, og grynene et par timer. Kokes hver for seg i nytt vann med litt salt i, bønnene trenger mer enn en time, grynene 20 minutter. Ha alt over i den ene kjelen. Tilsett tomat. Hakk grønnsakene fint opp, ha i alt, rør godt og la koke 5 minutter.

Ris kan selvfølgelig brukes isteden for byggryn, men er fint å variere med, og en del av norsk mattradisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smile2006

Hei igjen christophine!

Takk for et langt svar og god tilbakemelding.

Jeg regnet ut formelen og trakk i fra 800=1350 kcal.

Også takk for gode oppskrifter, men bønner telles det som potet rasjon eller som kjøtt rasjon?

Jeg vet jo at det er masse proteiner i bønner, men ble litt usikker der.

Jeg er jo ikke såååååååååå flink med trening som du har vært, men bruker eliptiske apparat i 50 min daglig (hjemmet).

Jeg har vært medlem i elixia før men fikk ikke tid til å møte opp.

Etter å ha lest svaret ditt har jeg begynt å drømme om å veie 58 kg til 17 mai..

Tror du jeg klarer dette til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hei!

Du kan komme ned i 58 kilo til 17. mai om du har bare 450 kcal underskudd pr dag, dvs spise 1700 kcal. Fort eller langsomt - du bestemmer - men pass på å spise variert. Hvis du klarer deg fint på 1350 kcal pr dag, så gjør det! Du vil da gå ned 12 kilo med en fart av 0,8 kg pr uke - det skulle ta 18-19 uker. Da er vi i slutten av mars!

 

Jeg er usikker på hva de forskjellige rasjonene betyr, jeg spiser litt på tvers av Grete Roedes opplegg, selv om jeg følger det i grove trekk. Bønner er for meg erstatning for kjøtt/fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei- veldig hyggelig å høre :)

 

Jeg har vært litt mye opptatt de siste dagene så har ikke fått vært så mye på nettet, men jeg kommer tilbake- neste uke. Denne uken har gått med til hagen og barna - siste inspurt i hagen før vinteren!!!

 

Klart du kan klare til 58kg til sommeren, men det blir tøft!!! Men du kan hvis du er målbevisst og streng med degselv, og tenk så glad og fornøyd du blir når du når målet en gang før bikini sesongen :) Da kan du være stolt da og tenke tilbake på denne bloggen hvor vi sa det ville bli vanskelig :) Hah jeg klarte det!!!

 

Uansett, lykke til!

 

Bilde har jeg fordi jeg er blogger- vet ikke om andre får lagt det inn... er webmaster som har lagt til mitt ;)

 

Klemmer fra flua / Birgitte -vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motivasjonen.Jeg vil nok klare dette med deres hjelp.

Jeg har mandag som veie dag og jeg gleder meg men samtidig gruer litt og, fordi barna mine har fått vannkopper og har ikke trent mye (5 poeng).

 

Birgitte jeg tenkte ikke på bildet ,men smili i teksten. (gule smile fjes vet du).

Jeg får det ikke til i teksten. Så flink du har vært med hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...