Gå til innhold

Sjokoladetest


Gjest Stressine

Anbefalte innlegg

Gjest Stressine

Hei!

 

Regner med denne tråden får endel oppmerksomhet pga tittelen... Jeg er selv sjokoholiker og har nå vært "avholds" i 1 måned!!! Vel, jeg har hatt en (GEDIGEN) sprekk, men det må man nesten regne med. Interessant med en slik test av sjokolade. Med tanke på at jeg har gitt meg selv sjokoladeforbud frem til jul, må jeg innrømme dette var motiverende lesning! Men som sjokoholiker er det jo samtidig trist å høre... :-)

 

Linken til testen:

http://forbruker.no/pengenedine/pengebruk/article1525249.ece

 

Og her er vurderingen av sjokoladene i testen...

 

Belvita (ristede hasselnøtter) (7 kroner)

Her er det mye sukker og lite fett. Den er ikke så sunn som den gir inntrykk av. Sjokoladen gir mange tomme kalorier. Fordelen med denne sjokoladen er at den kommer i en liten porsjon. Derfor inneholder den også totalt sett mindre kalorier.

 

Belvita (jordbær, tranebær og mandler) (7 kroner)

Denne er lik den andre Belvitasjokoladen. Mye sukker og lite fett. Omtrent 40 prosent sukker kompenserer for det lave fettinnholdet. Ingen sunn sjokolade, men den kommer i en liten porsjon som totalt sett gir færre kalorier.

 

Bar med sjokoladesmak (Fedon) (19,50 kroner)

Denne er sunnere enn en vanlig sjokolade hvis vi ser på kaloriene. Her er det litt mindre sukker og fett, og mer proteiner. Den er tilsatt søtningsstoff., men den inneholder nesten ikke noe kakao, så man får ingen antioksidanteffekt av å spise denne sjokoladen.

 

Multipower- Inzone Bar (30 kroner)

Dette er en typisk treningssjokolade som har et høyt proteininnhold, som er bra hvis du har trent, eller trener mye. Den har heller ikke så mange kalorier som en vanlig sjokolade. Den skryter også å ha lav GI (glykemisk indeks), men for dem som trener på et høt nivå, anbefales det faktisk å spise noe med høy glykemisk indeks. Hvis du er mosjonist som ønsker å gå ned i vekt bør du heller velge en frukt rett etter treningen enn en sjokolade, og deretter spise et balansert måltid når du kommer hjem. Sjokoladen innholder meget lite kakao, og gir derfor ingen antioksidanteffekt.

 

Multipower Crunch Fit (22 kroner)

Også dette er en treningssjokolade med høyt proteininnhold. Den innholder desto mindre kakao og mer moderate mengder med fett. Det totale kaloriinnholdet blir moderat fordi sjokoladen kommer i en liten porsjon, men den har omtrent like høyt kaloriinnhold som en vanlig sjokolade. Dette er en grei sjokolade for dem som trener, hvis de liker den. Hvis ikke ville jeg anbefalt en sjokolade man faktisk liker, vel å merke av og til, eller i mer moderate mengder.

 

Ultimate Sensation (29 kroner)

Dette er en skikkelig bodybuildersjokolade med hele 30 gram protein. Som en generell regel kan man si at kroppen trenger omtrent et gram protein per kilo man veier. For et vanlig menneske på 80 kg vil denne sjokoladen gi over en tredel av det daglige proteinbehovet. Dersom man trener mye og driver med kroppsbygging, vil man trenge opp mot dobbelt så mye protein. For mannen i gata innholder denne mer proteiner enn nødvendig. Det kan også stilles spørsmål ved kvaliteten på proteinet i denne sjokoladen. Jeg ville heller ha brukt penger på en indrefilet enn å få protein fra en sjokolade. Den har mindre kalorier enn en vanlig sjokolade, men på grunn av størrelsen har den faktisk en del kalorier.

 

New Energy (8 kroner)

Denne populære sjokoladen synes jeg er god, men den innholder faktisk hele 456 kalorier per 100 gram, som bare er 100 kalorier mindre enn hos en vanlig melkesjokolade. Den har 70 gram med karbohydrater, som er vanvittig mye. Denne er ikke sunn, og den har liten antioksidanteffekt. Den kommer heldigvis i en liten porsjon, så det totale kaloriinnholdet er på omtrent 200.

 

Atkins Endulge (17 kroner)

Denne sjokoladen har søtningsstoff som gir kalorier. Atkins forfekter lite karbohydrater og mye fett. Denne sjokoladen har mye fett, og hvorav 21 gram er mettet fett. Jeg ville skydd denne sjokoladen som pesten. Mettet fett er blant annet med på å tette igjen blodårene. Den har også lite protein. Lite ren kakao, som gir få antioksidanter.

 

Atkins Advantage Decadence (29 kroner)

Sjokoladen har mindre kalorier enn en vanlig sjokolade, og mye mer protein. Dette er en grei sjokolade, men bør spises i mindre porsjoner. Den har lite kakao, og gir dermed lite antioksidanter.

 

Fedon- Mørk Eksklusiv (18,50 kroner)

Denne sjokoladen har mye fett, men det er kakaofett som er sunnere enn melkefett. Den jar også mange kalorier. Den er imidlertid full av antioksidanter fordi den innholder 70 prosent kakao. En del av fettet er mettet, som ikke er bra, men i små porsjoner er dette en fin sjokolade.

 

Freia Premium Dark Solid (6,50 kroner)

Dette er også en sjokolade som har høyt kakaoinnhold (70 prosent). Du får dekket sjokoladebehovet med denne sjokoladen samtidig som den kommer i en liten porsjon. Den er ikke akkurat kalorifattig, men en ren nytelse uten søtningsstoffer. Den er dessuten full av antioksidanter. En sjokolade jeg vil anbefale. Dette må bli testvinneren!

 

Nidar Bocca (12 kroner)

Denne sjokoladen er ganske kaloririk, den kommer i en stor porsjon som betyr enda mer kalorier. Dette er en sunn sjokolade i den forstand at den har et høyt kakaoinnhold, men du blir ikke slank av å spise en slik hver dag. Jeg anbefaler generelt sett disse mørke sjokoladene, men denne er for stor til å bli spist opp i et jafs hvis du vil holde vekten nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo litt lærerik lesing. Jeg er ikke så glad i sjokolade og synes derfor mørk sjokolade er bedre fordi den ikke er så søt.

Nå er jo jeg så heldig at jeg kan spise en eller to ruter sjokolade TIL kaffen og det er nok.

Fortiden har jeg en liten forkjærlighet for Chilli/sjokolade smaken og har derfor "mors konfektskål i skapet" den har ingen lov til å røre før til søndagskaffen og da bare en eller to biter. Det rare er at hele familien aksepterer det uten noe mere dikedarier. Jeg tror det kan ha noe med den fine innpakkningen og at de er håndlagde.

 

Dette ble litt på sidespor men jeg håper din avholdenhet vil fortsette å gå fint- det blir lettere for hver dag som går. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de ikke tatt med Nutrilett-bar i denne testen? De fleste jeg kjenner spiser disse som sjokolade, er det ikke fler av oss? Hadde vært spennende å høre hva ekspertpanelet sa om denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Gjest camkir

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare meg uten sjokoladen min.. Men har hørt at søthungeren varer ett par uker og så stabiliserer den seg.. Det håper jeg inderlig på for jeg er sjokolade sjuk.......

 

Og forresten, når jeg er veldig veldig godtesjuk pleier jeg å spise Udo Choice sin sjokolade.. Den inneholder olje som kroppen skal ha og samtidig får jeg i meg litt sjokolade.. Den er kjempemektig.. og gjør at jeg kan ta en bit nå og da.. Den ligger selvfølgelig i kjøleskapet da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...