Gå til innhold

noen spørsmål..


Gjest Lillevenn

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevenn

jeg er 163 høy, 77 kg. Trener tre ganger i uka, har ikke helt oversikt over kalorier men spiser ca hver 3 time. spiser mye frukt og grønt, grovt brød osv. Lurer på om jeg har klart en god start? Hva er gjennomsnittlig tid før man merker noen fremgang? Føler meg egentlig ikke så stor som det vekta mi tilsier, er en str 38/40. Men alikevel, 77 kg er ALT for mye!

 

Takker for alle råd og tips!

 

-lillevenn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korti begynte du å trene? Ka trene du og kor lenge!?

Er veldi forskjeli fra person til person når det gjelder vekt tap... Eg gjekk ned 1 kg første veka.. men det va nok masse væske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på ja... Før jeg begynte å slanke meg spiste jeg en sjokolade og drakk øl hver dag... (nesten iallfall, det var jo sommer:p). Så da jeg bråbestemte meg og begynte å spise sunnere og trene, gikk jeg ned 3.2 kg første uka. Sikkert masse vann også, men siden forandringen var så drastisk gikk det fort. Hvis du ikke har levd så veldig usunt fra før, så blir forandringen kanskje ikke så stor.

 

Noen går jo faktisk opp i begynnelsen fordi kroppen må venne seg til å spise ofte... Så det gjelder å ikke bli skuffa om man ikke ser store resultater med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korti begynte du å trene? Ka trene du og kor lenge!?

Er veldi forskjeli fra person til person når det gjelder vekt tap... Eg gjekk ned 1 kg første veka.. men det va nok masse væske..

 

Begynte å trene for en uke siden.. Så har ikke regnet med noen resultater enda. Jeg trener tre ganger i uka, en time. Trener aerobic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på ja... Før jeg begynte å slanke meg spiste jeg en sjokolade og drakk øl hver dag... (nesten iallfall' date=' det var jo sommer:p). Så da jeg bråbestemte meg og begynte å spise sunnere og trene, gikk jeg ned 3.2 kg første uka. Sikkert masse vann også, men siden forandringen var så drastisk gikk det fort. Hvis du ikke har levd så veldig usunt fra før, så blir forandringen kanskje ikke så stor.

 

Noen går jo faktisk opp i begynnelsen fordi kroppen må venne seg til å spise ofte... Så det gjelder å ikke bli skuffa om man ikke ser store resultater med en gang![/quote']

 

Huff, ja.. har vel faktisk godt opp en halv kilo. Hvordan er det egentlig med det å spise litt sent på kvelden, etter trening har jeg spist en liten porsjon havregrøt, da har gjerne kl fort blitt ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig å spise klokka ni på kvelden, iallfall ikke etter mine erfaringer. Men mange synes det er ubehagelig å legge seg mett. På den andre siden skal man gjerne tilføre kroppen litt næring sånn at blodsukkeret ikke faller for mye. Det eneste er at maten du inntar sent på kvelden kan vise seg på morgenen dagen etter fordi den ikke er fordøyd enda, men dette er jo kortvarig og blir borte til veiedagen.

 

Jeg liker ikke å spise altfor mye mat sent på kvelden før veiedag for da er det jo masse der når jeg skal veie meg morran etter. Heller ikke salt mat de siste dagene før veiing, men det er jo bare fordi jeg vil være mest mulig "normal" på veiedagen.

 

Det viktigste er å spise jevnlig over hele dagen for å holde forbrenningen i gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig å spise klokka ni på kvelden' date=' iallfall ikke etter mine erfaringer. Men mange synes det er ubehagelig å legge seg mett. På den andre siden skal man gjerne tilføre kroppen litt næring sånn at blodsukkeret ikke faller for mye. Det eneste er at maten du inntar sent på kvelden kan vise seg på morgenen dagen etter fordi den ikke er fordøyd enda, men dette er jo kortvarig og blir borte til veiedagen.

 

Jeg liker ikke å spise altfor mye mat sent på kvelden før veiedag for da er det jo masse der når jeg skal veie meg morran etter. Heller ikke salt mat de siste dagene før veiing, men det er jo bare fordi jeg vil være mest mulig "normal" på veiedagen.

 

Det viktigste er å spise jevnlig over hele dagen for å holde forbrenningen i gang ;)[/quote']

 

Ja, ok. fint å vite. Har egentlig aldri prøvd seriøst å slanke meg, så vet vel egentlig ikke så mye om det. Men er det ok å spise en sjokolade i helgen? Det viktigste er vel at man kutter ut alt det ekstra i hverdagen? Ser her inne at 7 trimpoeng er det som anbefales, er det i forhold til når man ønsker å gå ned i vekt eller holde vekten? Jeg ser at jeg ligger rundt 1400 kalorier om dagen, varier litt, men er egentlig dette for lite? Merkelig følelse å spise mer for å gå ned i vekt.

 

Takker for god hjelp!

 

fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-

 

så fint at du er i gang. Er du usikker på hvor mye du skal spise og trene for å gå ned i vekt, så anbefaler jeg deg å bruke formelen. Se tråden som heter formelen?? Her forklarer Christophine hvordan du bruker den.

 

Alt er bedre enn ikke noe. Litt mindre usunn mat, mere trening og riktig kosthold (og nok!) er nøkkelen.

 

Ha en fin helg og lykke til!

 

Klem fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kg, og har holdt vekten nede siden august nå. Sånn gjorde jeg det:

 

Begynte å trene, og trente 3-4 ganger i uka i et halvt år uten å tenke på kostholdet.

Så begynte jeg å spise mindre enn før, og kuttet godteri helt - og raste ned 10 kg på bare noen få måneder.

Nå har jeg holdt det sunne kostholdet, spiser mye mer mat nå enn før og unner meg det jeg skulle ha lyst på i helga (lørdag = kalorioverskudd, de andre dagene ligger jeg akkurat på grensa til mitt kaloribehov evt har et lite kaloriunderskudd). Gjennomsnittlig ligger jeg på ca 2000 kcal om dagen nå. Masse god mat det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-

 

så fint at du er i gang. Er du usikker på hvor mye du skal spise og trene for å gå ned i vekt' date=' så anbefaler jeg deg å bruke formelen. Se tråden som heter formelen?? Her forklarer Christophine hvordan du bruker den.

 

Alt er bedre enn ikke noe. Litt mindre usunn mat, mere trening og riktig kosthold (og nok!) er nøkkelen.

 

Ha en fin helg og lykke til!

 

Klem fra flua[/quote']

 

Hei

 

Men hva er det egentlig formelen regner ut? Antall kalorier man bør spise pr dag? Er usikker på det med hverdagssktivitet, var det det var? Jeg er egentlig usikker på hvor ofte og hva jeg egentlig kan spise, er det greit med vanlig grovt brød med pålegg, frukt osv. Normal middag er vel også ok?

 

Klem fra lillevenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kg' date=' og har holdt vekten nede siden august nå. Sånn gjorde jeg det:

 

Begynte å trene, og trente 3-4 ganger i uka i et halvt år uten å tenke på kostholdet.

Så begynte jeg å spise mindre enn før, og kuttet godteri helt - og raste ned 10 kg på bare noen få måneder.

Nå har jeg holdt det sunne kostholdet, spiser mye mer mat nå enn før og unner meg det jeg skulle ha lyst på i helga (lørdag = kalorioverskudd, de andre dagene ligger jeg akkurat på grensa til mitt kaloribehov evt har et lite kaloriunderskudd). Gjennomsnittlig ligger jeg på ca 2000 kcal om dagen nå. Masse god mat det ;)[/quote']

 

Hei

 

Utrolig bra gjort! Gratulerer! Hva trente du når du begynte? Og gikk du da ned 10 kg, og så ned 10 kg til når du kuttet ut godteri? Jeg trener på spenst, for det meste aerobic. Har kuttet ut godteri, men er usikker på om jeg spiser riktig vanlig mat. Har vel egentlig aldri hatt et så veldig usunt kosthold, tror kanskje problemet er at jeg ikke spiser nok. Spiser du ca hver 3 time? Evt hvor mye?

 

Takker for hjelpen!

 

-lillevenn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Utrolig bra gjort! Gratulerer! Hva trente du når du begynte? Og gikk du da ned 10 kg' date=' og så ned 10 kg til når du kuttet ut godteri? Jeg trener på spenst, for det meste aerobic. Har kuttet ut godteri, men er usikker på om jeg spiser riktig vanlig mat. Har vel egentlig aldri hatt et så veldig usunt kosthold, tror kanskje problemet er at jeg ikke spiser nok. Spiser du ca hver 3 time? Evt hvor mye?

 

Takker for hjelpen!

 

-lillevenn-[/quote']

 

 

Jeg begynte å trene med friskis & svettis. Det er aerob trening med enkle øvelser til gøy musikk, og en god del styrketrening i 1 times program. Jeg begynte med 2 ganger i uka, så 3 ganger og etterhvert 4 ganger. I tillegg ble jeg mer aktiv ellers også og gikk turer, sykla, svømte og ettehvert begynte å jogge også. Til slutt hadde jeg altså gått ned 10 kg, men jeg hadde ikke ensa kostholdet en tanke. Spiste MASSE mat, masse godteri, masse fett... Men så ville jeg liksom ned den siste resten, så jeg skulle få tilbake den kroppen jeg en gang hadde... Så sommeren ble brukt til intensiv trening (1-2 ganger hver dag) og spiste mye mindre enn før. Gikk innmari fort ned (10 nye kg) og folk kjente meg ikke igjen etter sommeren! Tror ikke det er helt sunt å gjøre det på denne måten, men det funka i alle fall. Blir vel på samme måte som f.eks slankekrigen og lignende tv-program. Når jeg var "ferdig" å gå ned i vekt, tok jeg det nok litt for mye med ro, og gikk litt opp igjen (3 kg). Da begynte jeg med vektklubben og fikk gått ned igjen ;) Nå veier jeg litt mer enn jeg gjorde etter sommeren, men jeg har mye mer muskler også. Og cm rundt midjen har ikke økt heller :)

 

Nå spiser jeg ganske mye og ganske ofte. Dagene blir sånn omtrent: Frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid, middag, dessert, trening, etter trening-måltid + kveldsmat. Går med mye tid til mat, planlegging av måltider og spising. Men jeg føler dette er et fokus jeg må ha nå for å bli kjent med den nye livsstilen min og at kroppen skal bli vant til den nye vekta. Tror det er veldig viktig å spise mye og riktig mat når man trener for å få fremgang. Ellers vil ikke musklene vokse, og kroppen motarbeider deg tror jeg.. Hvis du trener mye, tror jeg ikke du bør ha noe særlig mindre kaloriunderskudd enn 500 om dagen. Og regn ut kaloribehovet ditt dag for dag, tror ikke den GR-formelen passer for alle jeg. De dagene du ikke trener trenger du ikke spise like mye, og dager hvor du trener mye trenger du mer mat enn 1600 kalorier!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene med friskis & svettis. Det er aerob trening med enkle øvelser til gøy musikk' date=' og en god del styrketrening i 1 times program. Jeg begynte med 2 ganger i uka, så 3 ganger og etterhvert 4 ganger. I tillegg ble jeg mer aktiv ellers også og gikk turer, sykla, svømte og ettehvert begynte å jogge også. Til slutt hadde jeg altså gått ned 10 kg, men jeg hadde ikke ensa kostholdet en tanke. Spiste MASSE mat, masse godteri, masse fett... Men så ville jeg liksom ned den siste resten, så jeg skulle få tilbake den kroppen jeg en gang hadde... Så sommeren ble brukt til intensiv trening (1-2 ganger hver dag) og spiste mye mindre enn før. Gikk innmari fort ned (10 nye kg) og folk kjente meg ikke igjen etter sommeren! Tror ikke det er helt sunt å gjøre det på denne måten, men det funka i alle fall. Blir vel på samme måte som f.eks slankekrigen og lignende tv-program. Når jeg var "ferdig" å gå ned i vekt, tok jeg det nok litt for mye med ro, og gikk litt opp igjen (3 kg). Da begynte jeg med vektklubben og fikk gått ned igjen :) Nå veier jeg litt mer enn jeg gjorde etter sommeren, men jeg har mye mer muskler også. Og cm rundt midjen har ikke økt heller :)

 

Nå spiser jeg ganske mye og ganske ofte. Dagene blir sånn omtrent: Frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid, middag, dessert, trening, etter trening-måltid + kveldsmat. Går med mye tid til mat, planlegging av måltider og spising. Men jeg føler dette er et fokus jeg må ha nå for å bli kjent med den nye livsstilen min og at kroppen skal bli vant til den nye vekta. Tror det er veldig viktig å spise mye og riktig mat når man trener for å få fremgang. Ellers vil ikke musklene vokse, og kroppen motarbeider deg tror jeg.. Hvis du trener mye, tror jeg ikke du bør ha noe særlig mindre kaloriunderskudd enn 500 om dagen. Og regn ut kaloribehovet ditt dag for dag, tror ikke den GR-formelen passer for alle jeg. De dagene du ikke trener trenger du ikke spise like mye, og dager hvor du trener mye trenger du mer mat enn 1600 kalorier!

 

Lykke til :)[/quote']

 

Treningsprogrammet ditt er kanskje litt i det heftigste laget for meg, men jeg har iallefall begynt å trene to ganger i uka, og har helt sluttet med godteri og brus. Jeg har ikke merket noe særlig nå etter 1 1/2 uke, tror jeg har gått ned 100 gram eller noe, så det er ikke akkurat store fremskrittet. Regner med at det tar litt lenger tid før man kan merke noen resulateter. Jeg spiser en liten bolle med frokostblanding til frokost, deretter spiser jeg to brødskiver og frukt etter ca 3 timer, det samme igjen etter tre timer, middag og deretter litt kveldsmat.

 

Hilsen en som er kjempestøl etter mage rompe lår timen igår!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Men hva er det egentlig formelen regner ut? Antall kalorier man bør spise pr dag? Er usikker på det med hverdagssktivitet' date=' var det det var? Jeg er egentlig usikker på hvor ofte og hva jeg egentlig kan spise, er det greit med vanlig grovt brød med pålegg, frukt osv. Normal middag er vel også ok?

 

Klem fra lillevenn[/quote']

 

Hei igjen, formalen regner ut ditt daglige energi forbruk. Trekker du fra ca 800 kcal ligger du på et nivå der du vil gå ned i vekt. Dette er kun et eksempel. Spis sunn mat, spis 5 måltider om dagen. Grovt brød, pålegg, frukt, grønnsaker etc er bra. Variert kosthold. Alt med måte! Ta en titt på forslag til "retter" her i forumet så får du et innblikk i hva som er anbefalt. Jeg spiser kornblanding med melk til frokost. Knekkebrød og magert pålegg til lunsj eller 60 gram brød. Så spiser jeg gjerne en yougert til mellom måltig før middag. Så en middag med litt potet/pasta og grønnsaker, og en liten snacks til kvelds. Skal få i meg 3 frukter eller jus også. Tilsammen skal jeg spise ca 1400 til 1600 kcal pr dag.

 

 

Hverdagsaktivitet er det du gjør hver dag, uten treningen. Sitter du mye stille i hverdagen, på jobb og hjemme, regner du 1,3- litt bevegelse er 1,4 etc. Mange ligger på 1,3 og en del på 1,4.

 

Du finner mange fine svar og forklaringer på dette i forumet... bare å lete litt :)

 

Lykke til og stå på. Du er kjempeflink!

 

Klem fra Flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...