Gå til innhold

Oppskrifter med hvitløk


admin
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
Er det noe som har spennende og sunne oppskrifter med utpreget hvitløkssmak? Tenker ikke på kjøttkaper eller pizza med et snev av hvitløk....men reter der hvitløk er en viktig ingrediens.

 

Bakte hvitløk:

Kutt toppen av hele hvitløk, sett dem på en seng av grovt salt og hell litt olivenolje over hvitløken. Bakes i ovn på på 200 grader i ca 15-20 min. Når båtene begynner å tyte litt opp av selve skallet er de ferdige.

 

Serveres sammen med kjøtt og poteter, eller som snadder sammen med oliven og brød. Ikke akkurat veldig lite kalorier men knallgodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere oppskrifter på "kylling med 40 fedd hvitløk". Jeg prøvde en av dem, og gjorde følgende:

 

stek ca 40 fedd hvitløk i litt olje i en gryte. Ikke ta av skallet på feddene. Etter to-tre minutter har du i kylling i biter (ganske store, som ca 1/2 brystfilet). Det fungerer fint både med og uten skinn på kyllingen. Ha i litt salt og pepper.

 

Stek under lokk til kyllingen er stekt. Ta ut kyllingen og lag saus av krafta + ca 2 dl hønsebuljong, litt hvitvin (evt. sitronsaft eller eplecidereddik). Jevn med lys maisenna.

 

Server med ris og en god salat. Hvitløksfeddene som har ligget og godgjort seg i gryta hele tida er nå myke og søtlige, og kan presses ut over kyllingen.

 

Yum yum :)

 

Vet også at det finnes oppskrifter der man fyller en hel kylling med hvitløksfedd og helsteker den i ovnene. Har ikke prøvd det, men det høres jo godt ut. Jeg elsker hvitløk, og har det i nesten alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er det noe som har spennende og sunne oppskrifter med utpreget hvitløkssmak? Tenker ikke på kjøttkaper eller pizza med et snev av hvitløk....men reter der hvitløk er en viktig ingrediens.

 

Ikke akkurat en rett, men noe med utpreget hvitløkssmak. Dip laget av Yughurt naturell, agurk og hvitløk, nesten ikke kalorier. Kan brukes som dip til ulike garønnsaker stangselleri,strimlete gulerøtter osv.

 

Jeg lager den slik: 3- 4 porsj. Stort beger med youghurt, en agurk, 4 -5 fed (middeles store).

 

Rasper agurken og presser den for veske, presser eller rasper hvitløken.Blander agurk+hvitlø+yughurt - servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er det noe som har spennende og sunne oppskrifter med utpreget hvitløkssmak? Tenker ikke på kjøttkaper eller pizza med et snev av hvitløk....men reter der hvitløk er en viktig ingrediens.

 

 

Sør Italiensk hvitløksbrød -

meget godt og stinker hvitløk

(i hele huset):

 

Ta et typisk bondebrød, eller Grete Rode brød, kutt opp i

normale skiver med det antall du trenger.

 

Sett på stekovn, ca.180 grader, smør en ovnsplate.

 

Et par hvitløk (de bør være meget ferske)

Et par røde tomater (gjerne bifftomater)

Et par basilikumblader (evnt. hvor meget du

selv ønsker)

 

Disse kan kuttes opp og kjøres gjennom en

kjøkkenmaskin slik at det blir en bra masse

som skal smøres utover brødskivene (ikke

noe smør på brødskiva). Sørg for å smøre

på et godt lag og del brødskiva på langs

(eller hvordan du selv ønsker å dele ei

brødskive.)

 

Plasser skivene på ovnsplata, sett inn

i forhåndsvarmet ovn, og etter 10 -15

minutter skal dem være klar til input.

 

Disse kan være passe som forrett,

apretiff, nattmat, og smaker like

godt sammen med en salat, aleine

eller til suppe.

 

 

 

CIAO !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...