Gå til innhold

motivasjonsuka 46


Gjest cice

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Er det bare meg eller påvirker været dere også`? Jeg merker at jeg ikke er så flink å skrive inn hit når det er så tungt vær ute.. når kvelden kommer er liksom lufta gått ut av meg og jeg synker heller ned i sofaen i stedet for å ta meg tid til 5.min foran pcen.

 

I dag skal jeg på jobb, om 2 timer. Heldigvis blir det ikke mer enn et par timer. I morgen har vi fri på dagen ang skolen så da får jeg trent om morningen, det blir fint. liker best å trene da. Og jeg merker forandringer nå som vekta begynner å næreme seg 75kg, jeg har ikke lyst på snop. Jeg fristes ikke av noe i butikken selv når jeg er sulten og trett. Det er en deilig følelse. Håper den varer frem til jula er over.. he he, kan vertfall jobbe med det. Håper å nå 75kg inne to uker fra nå.

 

Ha en deilig dag videre alle sammen og håper dere har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på 40års jubileum med skolen. Da blir det servert middag og kaffe med underholdning. Det begynner klokken 17.00 og varer til 21.00. Er spent på hva vi får å spise.

 

Så nå skal jeg bort å trene kondisjon og styrke. Det blir 3,1 trimpoeng :-) Er fornøyd med det. Merker at midjen blir mindre og det er en deilig følelse.

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som har en oppskrift på noe godt til en lørdagskveld? Som man kan bruke til en jentekveld.. Har lyst å samle jentene, men vet ike hva jeg skla lage som inneholder lite kalorier, men samtidig smaker godt for de som ikke er på slankeren... er gått tom for idèer.

 

Så hvis noen kunne komme med noen ips er jeg veldig takknemlig.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, motivasjonen er ikke helt på topp her hos meg fortida.

 

Gikk opp, tror det var 300 gram forrige uke. Og driver å snikveier meg hjemme med javne mellomrom. Men den vekta mi viser jo forskjellig om jeg trår oppå der 5 ganger da, så det er iallefall frustrerende. Men virker som det er stillstand hos meg nå, igjen.

 

Går nå på kurs 2, 4 kurskveld allerede denne uka. Første kurs gikk jeg ned litt over 6 kg. Hittil (forrige uke) har jeg bare gått ned 1 kilo. Nesten til å bli deppa av det.

 

Jeg har mellom 10 og 15 trimpoeng javnlig i hver uke.

 

Jeg er både høy og veier masse, 118 kg på 180 cm. Vil iallefall ned til 95 kg.

 

Både i følge mine utregninger og kursleders utregninger skal jeg spise etter meny 4. Begynte på meny 3 i starten, men gikk over til meny 4. Første to ukene på meny 4 gikk jeg ned en god del. Men så har det vært litt opp og litt ned (for to uker siden gikk jeg ned 1.3, fornøyd da ja). Forrige uke som jeg gikk 300 gram opp, hadde jeg beveget meg ned til meny 3, nesten uten at jeg hadde registrert det selv.

 

Men det som gjør at jeg, tja, hva skal jeg si, er så usikker. Det er det at jeg synes jeg spiser så vanvittig mye mat. 3 skvier til frokost og lunsj er jo MYE mat, det samme er det med 225 gram poteter og 225 gram kjøtt også da. Skal jeg virkelig være så mett når jeg skal ned i vekt???? Uff, synes det er vanskelig jeg!!!

 

Jeg spiser ofte, frokost, yoghurt + frukt, lunsj, yoghurt + frukt, mellommåltid, middag og kvelds. Hele 7 måltider. Fått beskjed av kursleder om at det er bra å spise ofte. Prøver å komme opp mot 2200 kcal daglig, denne uka har det gått bra å nå det.

 

Uff, måtte bare få ut litt guff her jeg. Var ikke meninga å klage så veldig, men greit å få det ut.

 

En nedstemt hilsen fra Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på rapporten gikk det ikke så bra. Hadde bare gått ned 03 kg og inn 5 cm, men det kommer vel. Har stått i ro en stund no. Men jeg fant ut at jeg kanskje må variere treningen min litt, sykler ca 40 min hver dag og har ca 20-30 min med styrke. I dag har jeg bestemt meg for at jeg skal gå en tur med stavene mine, de har blitt alt for lite brukt. Kjekt å ha, vet du.

Men dette med vekten, jeg tenkte litt igjennom det siste året. Og når jeg tenker meg om, så har jeg jo gått ned 32 kg siden jeg fødte, snart 16 mnd siden, og det er jo litt det da. Ble litt fornøyd da.

 

Stå på alle sammen. Tenk posetivt, tenk over at du gjerne har flere posetive dager enn negative. Og hvor godt det er at kroppen fungerer og det å kjenne at formen blir bedre. Møt dagen i morgen med et smil og alle du møter. :):)

 

Kvelds hilsen fra Lady:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på rapporten gikk det ikke så bra. Hadde bare gått ned 03 kg og inn 5 cm' date=' men det kommer vel. Har stått i ro en stund no. Men jeg fant ut at jeg kanskje må variere treningen min litt, sykler ca 40 min hver dag og har ca 20-30 min med styrke. I dag har jeg bestemt meg for at jeg skal gå en tur med stavene mine, de har blitt alt for lite brukt. Kjekt å ha, vet du.

Men dette med vekten, jeg tenkte litt igjennom det siste året. Og når jeg tenker meg om, så har jeg jo gått ned 32 kg siden jeg fødte, snart 16 mnd siden, og det er jo litt det da. Ble litt fornøyd da.

 

Stå på alle sammen. Tenk posetivt, tenk over at du gjerne har flere posetive dager enn negative. Og hvor godt det er at kroppen fungerer og det å kjenne at formen blir bedre. Møt dagen i morgen med et smil og alle du møter. :):)

 

Kvelds hilsen fra Lady:)[/quote']

 

 

32 kg på 16 mnd er jo helt fantastisk!! Er kanksje ikke så rart at kroppen din prøver å holde litt igjen nå? Den er vel livredd for å bli helt borte :) Men o,3 kg er ikke så allers værst, da. All nedgang er jo bra! Og 5 cm inn er jo kjempe flott!

Syns du skal være godt fornøyd med deg selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 kg på 16 mnd er jo helt fantastisk!! Er kanksje ikke så rart at kroppen din prøver å holde litt igjen nå? Den er vel livredd for å bli helt borte :) Men o' date='3 kg er ikke så allers værst, da. All nedgang er jo bra! Og 5 cm inn er jo kjempe flott!

Syns du skal være godt fornøyd med deg selv!![/quote']

 

Takk takk takk for fine og oppmuntrende ord.

 

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et innlegg som i utgangspunktet ble lagt inn av fru luna under åpent forum. Legger det her slik at andre også kan få gleden av det.

 

Unngå slankefellene

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sakset fra Dagbladet internettsider idag:

 

Sommeren er på hell og det er mange av oss som skal begynne et «nytt og bedre liv». Men da er det viktig å ta noen forholdsregler før du går i den store slankefella.

 

Erfaringsmessig er det best å gå ned mellom 500 gram og en kilo i uka. Grunnen til det er at det er lettere å holde vekten på lang sikt.

 

- Ikke desto mindre ser vi at veldig mange som slanker seg setter seg mer ambisiøse mål enn som så. Gjerne en kilo eller mer per uke. Jo høyere forventningene er for vektnedgangen hver uke, desto mindre margin får folk mellom suksess eller krise. En nedgang på 1200 gram feires med jubel, mens en nedgang på 200 gram kan utløse stor skuffelse, sier ernæringsfysiolog Maria Thommessen til Dagbladet.no.

 

Thommessen er ekspert i Litt lettere og har gitt ut flere bøker på temaet helse og kosthold. Hun ber folk være oppmerksomme på at de fleste opplever oppturer og nedturer.

 

- Vektreduksjon krever som regel en omlegging av livsstilen og det tar tid. Kroppen er ingen maskin som er lineært innstilt, og alle er forskjellig programmert. Derfor må hver og en lytte til hvordan kroppen reagerer og lære seg å takle både små og store skuffelser, sier hun.

 

Her er Marias tips for å takle små og store kriser:

 

1. Gått for lite ned i vekt i løpt av uka.

 

Det å oppleve å gå for lite ned i vekt i løpet av en uke er nok den lille skuffelsen som slankere flest opplever oftest. Når du opplever dette er det viktig at du først ransaker dine forventninger. Har du satt deg for ambisiøse mål? Husk at når det gjelder å gå ned i vekt er det ikke om å gjøre å komme fortest mulig i mål.

 

All vektnedgang under 1000 gram i uka er bra. Hvor du lander i gjennomsnitt er avhengig av kroppens reaksjon på endret livsstil. Legg skuffelsen bak deg og hold fokus på det målet som ligger foran!

 

2. Står bom fast i to eller tre uker.

 

Noen erfarer også at de blir stående stille i to, tre eller ja endog fire uker. Dette er frustrerende når man har bestemt seg for å ta av noen kilo og gleder seg til å se resultater.

 

Det at vekten står stille selv om du har fulgt et slankeprogram kan skyldes flere forhold: a) Du kan ha vært for flink og spist for lite slik at kroppen har begynt å brenne på sparebluss, :) kroppen kan ha satt seg i hvilemodus som en fysiologisk beskyttelse mot videre vektnedgang, eller c) hvis du har trent veldig mye, kan vektstillstand bety at kroppen bygger muskler som veier opp for tap av fettmasse.

 

Ikke få panikk, sjekk matplanen og treningsplanen din og pass på at du ikke overdriver i noen retning og sjekk hvordan det ligger an med fettprosenten på kroppen. Står vekten stille mens fettprosenten går ned betyr det at mer og mer av vekten består av muskler og det er bare positivt.

 

I stedet for å følge med på vekten kan det være en god ide å måle omkretsen rundt midjen. Går den ned er det også et lovende resultat.

 

3. Faller for fristelser.

 

For den som slanker seg står fristelsene i kø og det er lett å falle for fristelsen til hengi seg til gamle synder eller mer eller mindre aktivt glemme den målsettingen man har satt seg når det gjelder vekten. Dette er ikke mer enn menneskelig, men ikke desto viktigere at man klarer å hente seg inn igjen etterpå.

 

En tur på byen, et kakelag eller en hemmelig orgie i chipsposen trenger ikke velte ditt vektprosjekt. Du trenger ikke en gang definere det som en sprekk, bare du klarer å slutte i tide!

 

Neste dag følger du ditt vektprogram igjen og du vil ganske snart være tilbake i god rytme. Faste hovedmåltider og lette mellommåltider reduserer skaden ved en utskeielse eller to.

 

4. Må ha det, bare må ha noe søtt.

 

Smaken på det søte er tillært fra tidlig barndom gjennom søt morsmelk. Hos noen er trangen til noe søtt så sterk at de bare må ha noe søtt hver dag. Denne trangen kan skyldes at blodsukkeret svinger, men er nok oftest en vanesak.

 

En livsstilsendring i retning av faste måltider, valg av grovere brød og mye grønnsaker, sunnere fettyper og mer mosjon i hverdagen vil som regel redusere dette suget etter noe søtt.

 

Hvis trangen etter noe søtt ikke går bort kan brus, saft eller tyggegummi uten sukker men med kunstig søtstoff kan være et alternativ. Å pusse tennene med tannpasta når søtsuget kommer er også et godt triks for å jage suget unna!

 

5. Motivasjonen svikter.

 

Vektreduksjon krever motivasjon, uten tvil. Noen synes det er best å melde seg inn i en gruppe eller på et kurs slik at de der kan få hjelp til å holde motivasjonen oppe ved et mildt gruppepress.

 

Andre får god hjelp av familie, venner eller kolleger, mens andre igjen henter motivasjonen innenfra ved hjelp av sterk fokus på sitt eget mål.

 

Hvis motivasjonen svikter og du merker at du er i ferd med å gi opp er det viktig at du går tilbake og henter fram de to-tre viktigste grunnene du hadde for deg selv da du opprinnelig bestemte deg for at du ville ned i vekt.

 

Enten det var av helsemessige grunner eller for den generelle trivselen. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er viktig for deg til enhver tid.

 

Gjenta for deg selv, gjerne skriftlig hvorfor du ville ned i vekt i utgangspunktet og spør deg selv om det samme gjelder i dag? Lag så en liste over ting du vil oppnå eller gjøre når du har nådd ditt mål. Her kan du sette opp det som betyr noe for deg. Enten det er å komme inn i gamle yndlingsklær eller å forbedre helsen.

 

Til sist setter du opp for deg selv en plan for belønning. Husk at det var en grunn til at du kom opp i en vekt du nå ønsker deg ned fra. Gir du opp når motivasjonen svikter er sjansen stor for at du faller tilbake i gammelt mønster og at vekten følger etter.

 

SUNT/USUNT: Når du går og handler, les hva som står på pakken. Husk at om du kjøper noe med hjem, ender det med at du spiser det uansett om det er sunt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Lurer veldig på hvordan det går i kveld. Var jo på jentetur i helgen og så har jeg spist for lite denne uken. Jeg har vært mye ute på møter og intervjuer, og har ofte ikke kommet inn før til en sen lunch, og senere hoppet over mellommåltidet, da det ikke er blit tid til det. Har 7 trimpoeng, men burde hatt mer. Jeg har et håp om noen 100 gram, men ikke mer. Venter i spenning til i kveld.

 

Gikk på vekten i dag tidlig. Kan ikke lese noe ut av den,da vekten varier veldig mellom morgen og kveld, men totalt har jeg nå gått ned 8,5 kg, viss jeg tar utgangspunkt i morgenvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff' date=' motivasjonen er ikke helt på topp her hos meg fortida.

 

Gikk opp, tror det var 300 gram forrige uke. Og driver å snikveier meg hjemme med javne mellomrom. Men den vekta mi viser jo forskjellig om jeg trår oppå der 5 ganger da, så det er iallefall frustrerende. Men virker som det er stillstand hos meg nå, igjen.

 

Går nå på kurs 2, 4 kurskveld allerede denne uka. Første kurs gikk jeg ned litt over 6 kg. Hittil (forrige uke) har jeg bare gått ned 1 kilo. Nesten til å bli deppa av det.

 

Jeg har mellom 10 og 15 trimpoeng javnlig i hver uke.

 

Jeg er både høy og veier masse, 118 kg på 180 cm. Vil iallefall ned til 95 kg.

 

Både i følge mine utregninger og kursleders utregninger skal jeg spise etter meny 4. Begynte på meny 3 i starten, men gikk over til meny 4. Første to ukene på meny 4 gikk jeg ned en god del. Men så har det vært litt opp og litt ned (for to uker siden gikk jeg ned 1.3, fornøyd da ja). Forrige uke som jeg gikk 300 gram opp, hadde jeg beveget meg ned til meny 3, nesten uten at jeg hadde registrert det selv.

 

Men det som gjør at jeg, tja, hva skal jeg si, er så usikker. Det er det at jeg synes jeg spiser så vanvittig mye mat. 3 skvier til frokost og lunsj er jo MYE mat, det samme er det med 225 gram poteter og 225 gram kjøtt også da. Skal jeg virkelig være så mett når jeg skal ned i vekt???? Uff, synes det er vanskelig jeg!!!

 

Jeg spiser ofte, frokost, yoghurt + frukt, lunsj, yoghurt + frukt, mellommåltid, middag og kvelds. Hele 7 måltider. Fått beskjed av kursleder om at det er bra å spise ofte. Prøver å komme opp mot 2200 kcal daglig, denne uka har det gått bra å nå det.

 

Uff, måtte bare få ut litt guff her jeg. Var ikke meninga å klage så veldig, men greit å få det ut.

 

En nedstemt hilsen fra Tone[/quote']

 

Hei!!

Først vil jeg si at snikveiing ødelegger mye, snakker av egen erfaring. Grunnen til atvi skal veie oss en fast dag i uka er fordi kroppen varierer så mye i vekta i løpet av en dag og fra dag til dag at den ene dagen i uka vi veier oss gir oss det riktige resultatet fordi vi som regel veier oss samme dag og samme tidspunkt som sist .. hvis du klarer å holde på den dagen ang veiing vil fortvilelsen og panikken gå sakte men sikkert nedover og man får et fornuftig perspektiv på det hele til slutt.

Jeg har vert der du er nå, og det er ikke kjekt. Trikset er lett, men vanskelig å gjennomføre. Senke skuldrene, innse at vektoppgangen ikke er krise og bestemme seg for å jobbe videre mot målet .. jeg stresset for mye og resultatet var vektoppgang. Nå spiller sevfølgelig det inn flere faktorer så det er ikke sikkert at dette jeg skriver passer deg , men tenk gjennom situasjonen og dra frem alt det positive du klarer og har gjort. :-)

 

Og når det gjelder kursleder så har hun sikkert rett. Man må spise etter aktivitetsnivået sitt. Regner med at hun har forklart at du ikke trenger ligge på et bestemt antall kalorier hver dag. At om du inntar 50-150 kalorier mindre den ene dagen, eller mer enn den andre så er det gjennomsnittet i løpet av uka som teller? Det fikk hvertfall jeg beskjed av min kursleder da jeg gikk på kurs. Det gjorde at jeg slappet mer av og ikke fikk dårlig samvittighet hvis jeg inntok 1451kalorier den ene dagen(forlite trodde jeg da jeg skulle ha 1600) og 1700 den andre dagen, som jeg trodde var for mye.

 

Stå på videre og gi ikke opp!! Og 7 kg er jo kjempebra da!!! Jeg har gått ned 19kg på 2,5-3 år. så jeg vet hva det vil si å gå sakte ned, opp igjen og ned igjen og når det stopper opp.. men jeg er kjempe fornøyd. Nå er målet mitt 10kg ned til 1.mars.. håper jeg klarer å gjennomføre det. Lykke til videre og jeg håper du fant noe hjelp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart helg igjen og denne helga er kjærkommen!!!

Vi har holdt på med et tverrfaglig prosjekt på skolen, der 4 fag skulle inn i oppgaven. Vi hadde fremføring i dag og det var godt å bli ferdig. Innimellom dette prosjektet har vi hatt andre prøver, og i morgen kommer en større prøve så er det helg.

 

Skal trene ikveld og det gleder jeg meg til.. få trent ut alt stresset, men jeg sliter med søvnen for tiden og håper at treningen i kveld skal gjøre susen.

 

Foreldrene mine kommer på middag i dag og de skal få empanadas med salat til. Håper det faller i smak.. og det blir ritzkjeks med ost på til kaffe.

 

Ellers merker jeg at det har gitt resultater ang å trene annenhver dag og forholdet mitt til kosthold blir mindre stresset. Syns jeg har mer kontroll nå når jeg har fått et treningsprogram. Merker at motivasjonen er bedre og at jeg føler at lysten til å trene er enklere når jeg vet hva jeg skal trene og ikke skal sette noe sammen selv. Hva tenker dere om det? Er det enklere når man kan trene etter et program? eller er det enklere når man må sette øvelsene sammen selv?

 

Ellers syns jeg den artikkelen som kom inne hit er kjempebra og vi må huske at dette er en livsstilsprossess som tar tid. Og jeg syns at vi skal være glad når vekten viser nedgang om det er 200gram eller 1kg, og jeg syns vi skal støtte hverandre når en eller flere går opp i vekt. Sammen blir vi sterke!!!

 

God helg alla sammen og neste fredag er det strøm på vekta mi og DET gleder jeg meg til! Da blir det veiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Først vil jeg si at snikveiing ødelegger mye' date=' snakker av egen erfaring.

 

Stå på videre og gi ikke opp!! Og 7 kg er jo kjempebra da!!! Jeg har gått ned 19kg på 2,5-3 år. så jeg vet hva det vil si å gå sakte ned, opp igjen og ned igjen og når det stopper opp.. men jeg er kjempe fornøyd. Nå er målet mitt 10kg ned til 1.mars.. håper jeg klarer å gjennomføre det. Lykke til videre og jeg håper du fant noe hjelp i dette.[/quote']

 

 

Hei og tusen tusen takk for svar!

 

Jeg vet jo egentlig så godt at snikveiing bare føler til stress. Nå skal jeg sette bort vekta mi, og bare veie meg hos kursleder. Sette den på loftet tror jeg.

 

Har vært på kurs i dag, og da er det blitt litt påfyll på motivasjonen min. Og det trengte jeg nå ja. Og å få tilbakemeldinger her hjelper også utrolig mye for meg, tusen takk for det.

 

Men i følge hun kurslederen min, så skal jeg en periode nå gå ned en meny, for å prøve å få fart i forbrenninga, gi kroppen et lite sjokk. Så da skal jeg begynne på det fra i morgen. Også håper jeg på et godt resultat fra neste uke. For det ble dessverre opp 300 gram denne uka også, samme som forrige uke. Hadde det ennå vært fordi jeg hadde spist for mye, da hadde det jo vært greit. Men har ikke spist en kcal formye, og da blir det litt kjipt.

 

Du har vært flink som har gått ned 19 kilo. Selv om det tar tid. Men så er det jo deilig å vite/merke at man lever mye sunnere da.

 

Jeg har gått ned nesten 7 kg. siden 1 september. Men jeg har også gått ned mer enn det, fra det meste jeg veide. Men så har det gått litt opp igjen før jeg nå starte på ny frisk igjen. Fra det meste jeg har veid, så har jeg nesten gått ned 20 kg, det blir vel 19,6 for å være nøyaktig. Men det er vel over 3 år siden jeg veide det jeg gjorde på det meste.

 

Tusen tusen takk for hyggelig ord fra deg, det gjør godt i en tid hvor det butter i mot.

 

Klem fra Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!Så flink du har vært som har gått ned så mye!! åh, vi fortjener skryt og applaus, he he:-)

 

Vet selv hvor kjipt det der er.. høres ut som du har en god kursleder. Blir spennendes å følge deg fremover, jeg gleder meg til å få vekt igjen. Har liksom ikke kontroll føler jeg selv om midjen minsker.. nå trener jeg jo styrke også, tenk om vekta har gått opp? Selv om den kan gjøre det når man trener styrke regelsmessig er det liksom så kjipt alikevel.. he he...gjelder å holde panikken under kontroll og tenke rasjonelt. ikke alltid like lett.

 

I kveld skal jeg ha jentekveld her, det gleder jeg meg til. Da blir det et par glass vin, så da må jeg finne frem et glass vann å ha vedsiden av.. men det blir ikke så sent, skal handle julegaver i morgen tidlig.. :-)

 

Ha en fin helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må berre få lov til å skryte litt av meg sjølv!! Denne helga har eg hatt besøk av ei venninne, og eg har ikkje skeia ut litte bitte grann ein gong :)

Heilt super følelse no å ha greitt og halde seg på matta når ein har besøk.

I tillegg var eg grytidleg opp idag og trente styrke i ein og ein halv time. Veldig bra økt. Gledar meg til veka som kjem. Kjennes ut som om eg er inne i ein god steam nett no!

 

Håpar det går bra med alle dokke andre og :)

Heia oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. helgens oppsummering: Gikk greit med jentekveld fredag:-) Men det regnet og blåste slik da vi stod på busstoppet å ventet natt til lørdag at jeg våknet opp med feber og ingen stemme..

 

Er blitt syk, og orker ikke trene. Tenkte å prøve en veldig lett økt i morgen. Kutte ut atyrken , og kutte ned på intensiteten- men trene slik at kroppen får bevege seg om ikke alt blir helt tipp topp i treningsøkta.

 

Ellers så går det bare bra. Gleder meg til å veie meg på fredag.

 

Huldra81: Kjempe flink du har vert i helgen!!! supert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...