Gå til innhold

Hypnose...


Gjest nanny

Anbefalte innlegg

Har lagt igjen ett innlegg under over 40 tråden med tema Hypnose. Temaet er en artikkel som sto i Allers uke 44. Etter som jeg skrev ned så masse.... måtte jeg bare kopiere dette inn på 20 - 30 forumet også.

 

Slik blir du kvitt uvanene, med forbehold om mange stavefeil... er jo ingen sekretær ;)

 

Litt fra teksten: Nå klipper ikke bildekunstneren Ida Beth Hald seg selv bort fra familiebildene lenger. For i løpet av de siste 16 månedene er vekta redusert med ca 30 kg. Uten sult. .... Ett eller annet skjedde i hodet mitt under hypnosen. Plutselig var det helt uaktuelt å spise opp restene etter ungene. En indre stemme sa at jeg hadde fått nok, sier Ida Beth.

 

.... Jeg spiser seks - åtte små måltider hver dag, da holder forbrenningen koken. Og jeg koser meg virkelig med maten... Ida mener hypnosen og de små, hyppige måltidene er nøkkelen til en normal forbrenning. At trening får kiloene til å forsvinne, er ikke hennes erfaring. - Jeg har trent mye de siste ti årene, men ble ikke lettere. Men kanskje bar jeg kiloene bedre, fordi jeg var fast i fisken og i god form.

 

Ida Beth hadde prøvd mange forskjellige kurer som hjalp hver gang men kiloene kom alltid tilbake igjen. Etter flere år med jojo-slanking, bestemte hun seg for å prøve hypnose hos Christian Valla ved Heggeliklinikken i Oslo. - Alt psykologen sa mens jeg hvilte i stolen, surrer fortsatt rundt inne i hodet mitt. Valla fortalte henne blant annet at hun burde spise ofte og lite. Han advarte også mot inntak av sjokolade og potetgull, men snakket aldri om slanking.

 

- Det verste er at det virker! Jeg var en hund etter sjokolade, potetgull og fete godsaker. Psykologen overførte en motstand mot alt dette som nå er innebygget. Suget er rett og slett skrudd av. Jeg slipper å sloss med meg selv, og det er herlig! Jeg tømmer heller ikke lenger peanøttskplen når jeg drikker vin. Mat har rett og slett blitt mindre viktig. Før tenkte jeg på mat hele tiden. Skulle jeg spise, og i tilfelle hva, eller greide jeg meg en stund til? Mat var et energisluk. Nå har jeg masse energi til å male!

 

For Ida Beth var ett besøk hos psykologen nok. - Mer et unntak enn en regel. De aller fleste trenger en lengre prosess og tettere oppfølging. Vanligvis skreddersyr vi et opplegg som innebærer samarbeid med lege, akupunktør og ernæringsfysilolog.

 

Å spise mye har med underbevissthet og følelser å gjøre mener Valla. Hypnose er en effektiv metode for å komme i kontakt med underbevisste følelser. I transe bevisstgjøres folk på hvorfor, hva, hvor mye og når de spiser. Mat kan brukes til så mangt - for eksempel til å dempe følelser. Spiser du for å fylle et tomrom eller spiser du når du er sint? Er du alene eller sammen med andre? Dette er tema under hypnosen, sier Valla. Når mønsteret er kartlagt og klienten bevisstgjort, flyttes fokus. Da kan spisevaner og følelser i noen tilfeller endres i løpet av relativt kort tid. Min erfaring er at mange lykkes og går ned i vekt, sier Valla.

 

---- Også en annen psykolog Sigurd Stubsjøen sier at mange har stumpet røyken eller blitt slankere ved hjelp av hypnose.

 

........................................... :) .................................................. ............

 

Neste kapittel handler om selvhypnose... men det får bli en annen kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte berre skrive litt om dette eg og.Eg var til hypnose for snart ei veke sidan,og denne veka har slankinga gått av seg sjølv.Synst det var ein veldig ok opplevelse.Hypnose er ikkje noke hokus pokus.Du blir berre motivert mens du er veldig avslappa.Det går sterkare inn i underbevisstheten din,føler at det erstatter viljestyrkeslanking,for no ønsker eg å leve sunt og ete lite.Eg var godt igang med slankinga.Eg har slanka meg sidan slutten av august,men no er eg meir optimistisk,veit liksom at eg skal klare dette.Mitt store problem og det som gjer ay eg har sprukke KVAR EINASTE GONG før er sjokolade .Har ete ein del mens eg har slanka meg og,men denne veka har eg ikkje tenkt på det.Ungane sitt lørdagsgodt frista meg ikkje denne helga.Det er så deilig at eg nesten ikkje våger å tru at det skal vare.Men hypnotisøren sa at endringa er varig.Eg og synst at det han sa mens eg var i hypnose er tankar som ligg og jobber i hauet mitt.Setningane dukker opp som positiv motivasjon.Veit ikkje om eg klarer å forklare dette heilt.

 

Eg slutta å røyke i sommer med hypnose DVD en til Torgrim Holte ,så det var vel det som gjorde at eg fekk sånn tru på hypnose,forså lett har eg ikkje slutta før,og ikkje har eg røyksug heller.Det følest som om eg aldri har røykt.

 

Mi største sorg er at eg ikkje har prøvd dette for lenge sidan.For dette virkar.Eg skal til ny hypnose på torsdag og då er eg ferdig,men tenkte at eg skal ta hypnose for sjølvtillit og.Den kunne vore bedre merkar eg,sjølv om det hjelper å slanke seg.

Eg oppfordrar deg til å prøve dette dersom du lurer på det ,trur ikkje at du kjem til å angre.Dersom du er der eg så ofte har vore ,og føler at oppgava blir for stor for deg,når det gjeld å finne normalvekta ,så er dette noke eg vil anbefale på det sterkaste!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte berre skrive litt om dette eg og.Eg var til hypnose for snart ei veke sidan' date='og denne veka har slankinga gått av seg sjølv.Synst det var ein veldig ok opplevelse.Hypnose er ikkje noke hokus pokus.Du blir berre motivert mens du er veldig avslappa.Det går sterkare inn i underbevisstheten din,føler at det erstatter viljestyrkeslanking,for no ønsker eg å leve sunt og ete lite.Eg var godt igang med slankinga.Eg har slanka meg sidan slutten av august,men no er eg meir optimistisk,veit liksom at eg skal klare dette.Mitt store problem og det som gjer ay eg har sprukke KVAR EINASTE GONG før er sjokolade .Har ete ein del mens eg har slanka meg og,men denne veka har eg ikkje tenkt på det.Ungane sitt lørdagsgodt frista meg ikkje denne helga.Det er så deilig at eg nesten ikkje våger å tru at det skal vare.Men hypnotisøren sa at endringa er varig.Eg og synst at det han sa mens eg var i hypnose er tankar som ligg og jobber i hauet mitt.Setningane dukker opp som positiv motivasjon.Veit ikkje om eg klarer å forklare dette heilt.

 

Eg slutta å røyke i sommer med hypnose DVD en til Torgrim Holte ,så det var vel det som gjorde at eg fekk sånn tru på hypnose,forså lett har eg ikkje slutta før,og ikkje har eg røyksug heller.Det følest som om eg aldri har røykt.

 

Mi største sorg er at eg ikkje har prøvd dette for lenge sidan.For dette virkar.Eg skal til ny hypnose på torsdag og då er eg ferdig,men tenkte at eg skal ta hypnose for sjølvtillit og.Den kunne vore bedre merkar eg,sjølv om det hjelper å slanke seg.

Eg oppfordrar deg til å prøve dette dersom du lurer på det ,trur ikkje at du kjem til å angre.Dersom du er der eg så ofte har vore ,og føler at oppgava blir for stor for deg,når det gjeld å finne normalvekta ,så er dette noke eg vil anbefale på det sterkaste!!!![/quote']

 

hva koster det med hypnose? og så flott at det virker!!! skulle hatt en hypnose før jul, til å motstå alle fristelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjempe lyst til å prøve hypnose etter å ha lest dette. Slankingen i seg selv, altså selve vektreduksjonen går for min del bra (har gått ned 8 kg på 10 uker), men det er en jobb hver dag. Hver dag må jeg snakke meg selv fra å spise sjokolade, pizza, kakao, potetgull, enda mer sjokolade....osv..... Og jeg vinner ikke over suget hver gang. Dvs at jeg kutter ned på den riktige og viktige maten når jeg har sprukket for å ikke komme over kcal-grensa. Det er jo ikke der værste i verden, for heldigvis skjer det ikke altfor ofte, og man kan jo absolutt argumentere med at jeg blir sterkere med tiden. Men det jeg tenker er at jeg resten av mitt liv kommer til å være på "slankekur" (vet den korretke betegnelsen er livsstilsendring, men det føles nå som en slankekur...), og det føles ganske slitsomt. Jeg har tro på at jeg vil klare det, men litt hjelp på veien er ikke å forakte.

Jeg er kjempe intressert i å høre mer om hypnose, og det er jeg sikker på fler her i vektklubben er enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei for dei som ønsker å prøve hypnose så er internettadressa Hypnoterapi.no,der står det ein del informasjon om hypnose .Tlf nr.er 91666666 Eg har betalt 200 kr for kvar gang. Han som eg går til er nettopp starta med hypnose, så då er han billigare. Veit ikkje kva det kostar ellers.Det er Remi Marents(veit ikkje om eg stavar dette rett)som har lært opp han som eg har gått til.Eg ringte til dette nr.og fekk oversikt over den nærmaste hypnotisøren her eg bur.Eg bur på landet,eg skal inn att imorgon på mi siste behandling,men eg har alt merka kjempegod effekt.Ein ting som blir sagt under hypnosen er at sunn næringsrik mat vil eg like bedre enn eg tidligare likte sjokolade og usunn mat,så det er litt av det som gjer det så godt,at den andre maten har blitt så kjempegod.Eg blir og fortalt at eg vil begynne å sette stor pris på å være berre akkurat passe mett,så derfor et eg ikkje for mykje.Eg har lege under kcal grensa som eg skal ha i meg denne veka.Snakka litt om det med hypnotisøren min,men han meinte at dette er ikkje ein slankekur så det gjer ikkje så mykje om eg går fortare ned i vekt.Det vil uansett ikkje bli jojo effekt då forandringa er varig.Sjølvsagt må eg ete sånn at eg ikkje blir slapp .

Eg var jo komt godt igang med trimminga,men no har eg fått meir lyst å trimme.Sjølv om eg var begynt å merke det godt før hypnosen.

 

Håpar berre at dette blir kjent for alle som slit med vekta.Optimistisk klem fra krin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Allers uke 44: Selvhypnose

--------------------------------------------------------------------------------

 

Trinn 1: Legg deg ned på ryggen, slapp av og fokuser på å puste dypt, rolig og jevnt med magen. Hold fokus på den jevne pusten i tre til fem minutter.

 

Trinn 2: Forestill deg at du går nedover en uendelig lang trapp. Se på detaljene, er trinnenen laget av tre, linoleum eller andre materialer? Hvordan er lyset? Greier du ikke å se trappa for deg, kan du for eksempel konsentrere deg om en fin melodi. Det er viktig at du føler deg vel.

 

Trinn 3: Formuler selvsuggesjonen (beskjeden gir du din egen underbevissthet) i en kort setning. Gjenta beskjeden for deg selv, hvis du vil slappe av, kan du si: " Jeg er helt avslappet". Gjenta frasen. Selvsuggesjonen skal alltid være i presens, og beskrive hva du vil oppnå. For å lage gode selvsuggesjoner, bør følgende tommelfingerregel følges: Unngå ord som "ikke" fordi underbevisstheten har problemer med det ordet. Sier du at du ikke skal spise sjokolade, hører underbevisstheten bare "spis sjokolade".

 

Trinn 4: følgende øvelse kan også forsøkes: Fristes du av søtsaker, se dem for deg, og tenk at du sier "nei takk" og skyver godteriene vekk. Skyv dem så langt unna at det bare blir en liten prikk igjen. Forestill deg så hvordan du bare snur deg bort fra prikken. Kjenn på selvfølelsen ved å si nei takk. Hver gang du får lyst på godteri, assosieres det med prikken - som du med letthet snur deg bort fra. Øvelsen kan gjøres med all mat du prøver å kutte ned på. Se deg for deg som en slank person.

 

Repeter selvsuggesjoner mange ganger før du går ned i transen. Underbevisstheten har en tendens til å jobbe med det siste du tenkte før du gikk i transe.

 

Du kan også "programmere" deg selv i våken tilstand. Repeteres selvsuggesjonen mange nok ganger, vil underbevisstheten tro å det og begynne å handle som du vil. Og det aller viktigste er å tenke positivt.

 

Behandles du for psykiske lidelser, anbefaler psykolog Sigurd Stubsjøen at selvhypnose brukes i samråd med lege eller psykolog.

 

I boka Selvhypnose (Aschehoug Forlag) av Per Calenius og Sigurd Stubsjøen kan du lese mer. Du kan også gå inn på http://www.selvhypnose.no for å lære mer. Der finner du også et gratis online-kurs i selvhypnose.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...