Gå til innhold

Veie før eller etter tilberedning


Gjest Kit
 Share

Anbefalte innlegg

Sikkert et ganske teit spørsmål, men er man ny så er man ny...

 

Skjønner at ris og pasta og sånt skal veies etter koking/tilberedning. Men hva med f.eks kjøtt og fisk? Og grønnsaker til middagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiet de første dagene for å få inntrykk av hvor stort et 150g stykke fisk/kjøtt er, det samme med pasta, ris, potet og grønnsaker og frukt. Jeg anstår vekten på de ulike bestand delene i salaten elers ville jeg ikke giddet simpelthen. Men jeg tror flere enn meg fikk en liten aha opplevelse når jeg så hvor mange kalorier mine tidligere porsjoner av fisk/kjøtt eller potet/ris/pasta gav. Det samme med frukt som jeg spiste mye av.

 

Vil anta at for de fleste fisk/kjøtt slag så spiller det ikke stor rolle om du veier før eller etter. Kanskje noe av vannet damper av slik at fisken eller kjøttet blir mer kaloritett per g, men det utgjør ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du skal veie maten ferdig tilberedt, altså når den er klar til å pakkes i munnen. Det er STOR forskjell på 150 gram rå pasta og 150 gram kokt pasta! Jeg gidder ikke veie salat, siden grønnsaker har så få kcal, men oliven og mais bør du veie siden det er kcal-rikt. lit ekkyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...