Gå til innhold

Millemias gravide dagbok


Gjest Millemia

Anbefalte innlegg

Nå er det strengt tatt ikke dagboken som er gravid, men Millemia;=)

 

OK, nå har jeg gått gjennom en uke med å føre inn ABSOLUTT ALT jeg spiser på vektklubbens sider. Ojoj, det er ikke akkurat vanskelig å passere 2000 kalorier pr. dag. Jeg ser at det kommer til å bli en utfordring å holde meg til normal vektøkning dette svanger skapet.

 

Jeg ser at den største utfordringen blir å holde seg unna ferske boller. Jeg har spist 3 hveteboller på vei til jobb hver dag, og har vel tenkt at det ikke er mye kalorier i det. Men det er jo søren meg flere kalorier i det enn en middag!!! Gud bedre, ikke rart vekten har tatt helt av. Jeg har altså inntatt 550 kalorier mellom frokost og lunsj hver eneste dag. Hjeeelp!

 

Jeg har gått gjennom 2 svangerskap før, og begge gangene har jeg lagt på meg + og - 30 kilo. Denne gangen måtte jeg finne på noe nytt, jeg håper Grete Roede-kurset ble løsningen.

 

Foreløpig har jeg lagt på meg 5 kg. Jeg har som mål å ikke legge på meg mer enn 15 kg. Klarer jeg det, er jeg veldig fornøyd! Det vil si at jeg kan legge på meg 10 kg. på et halvt år. Det skal jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten!

Skjønner godt at du vil ha ting under kontroll, det er tragisk å sitte igjen med 20 kilo + når ungen er ute..

Jeg la på meg 27 kilo sist gang, og sliter nå med å få de av. Angrer intenst på at jeg ikke var strengere med meg selv under svangerskapet...

Men, men - bebis er jo verdt det, for all del!

 

Syns ikke du har lagt på deg spesielt mye hittil, om jeg leste deg riktig så er du ca 3,5 mnd på veg?

Har en venninne som er gravid nå og en svigerinne, de hadde begge lagt på seg 8 kilo innen de var 12 uker på veg.

Venninnen min har noen kilo ekstra fra før og svigerinnen min er radmager i utgangspunktet. Det bare viser at man legger på seg, uansett hva man gjør. Ergo lønner det seg å legge på seg kontrollert...!

 

Ønsker deg lykke til, det blir spennende å følge deg underveis i svangerskapet. Håper du er i fin form!

 

hilsen fra femalia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet på god vei synes jeg selv;=) Dette med å skrive opp alt jeg spiser har virkelig gjort meg mer bevisst, samtidig som jeg begynner å skjønne poenget med å smake litt uten å spise alt.

Endte opp med en enkel løsning i går, tok med ungene på Mc.Donalds. Da bestilte jeg en salat mens barna fikk barnemeny med en ekstra KyllingNuggets på deling. Vanligvis når ungene ikke spiste opp alt ville jeg gledelig "hjelpe til" med å bli kvitt alt. Dermed hadde jeg endt opp med en salat pluss en barnemeny tilsammen.

I går smakte jeg på en ussel Kyllingnuggets. Bare en. Den var nydelig! Kan ikke huske jeg har opplevd det før, men når man VET at man bare får EN, ja, da smaker den ene biten helt nydelig.

 

Frokost; 1 Yoghurt Yoplait 0,1% med blåbær og musli + en banan

Lunsj; 2 Rugbrødskiver med næringsrikt og magert pålegg

Mellommål; samme som lunsj

Middag; 1 salat på Mc.Donalds pluss EN KyllingNugget.

Kvelds; 1 Plarbrød Rug med løvtynn lettsalami og Norvegia (I ovnen)

 

Trim; 1 time spinning

 

Etter en uke i Vektklubben har jeg fremdeles bare gått opp 5 kg. På mandag begynner Internettkurset, og det skal bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis kommet godt i gang, liten tvil om det! Det står respekt av at du bare spiste én nugget, tviler på at jeg hadde klart å kontrollere meg der...

 

Men, spiser du ikke litt for lite? Syns menyen din så ganske mager ut, med lite mat både til frokost og middag...?

Spesielt når du trimmer såpass hardt som du gjør, en time med spinning utgjør omtrent alle kaloriene du spiste i løpet av dagen... Kanskje du bør spise litt mer?Hvor mange kalorier utgjorde det du har satt opp som dagsmeny? Husk at du bør spise mer dersom du trener hardt.... Du er jo tross alt ganske gravid :-)

 

Uansett, du kommer til å lykkes med å ikke legge på deg for mye i svangerskapet, det er jeg sikker på! Lykke til videre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok fått høre det samme når jeg begynner kurset på mandag, men med ditt tips kan jeg øke kalorimengden før kurslederen sier jeg skal gjøre det;=)

Jeg ønsker ikke akkurat å gå NED i svangerskapet heller! Der går grensen, LITT må man kose seg.

I går var jeg på Smart Club og handlet masse deilig mat. Et paradis! I tillegg har de åpent til kl elleve på kvelden, da kan man handle uten at man hele tiden går i kø.

Men det jeg skulle fortelle, som var så fantastisk, var at de hadde marsipan uten sukker! Ikke bare marsipan, men en mengde sjokolader også. Genialt for oss gravide som ikke har godt av for mye av det. Så i går koste jeg meg med 2 kosemerker og "Taxi Driver". Min kjære mann spiste resten av marsipanbrødet, og det var jo like greit for min del;=)

 

I går lå jeg på ca 2400 kalorier, tenker det er greit siden jeg har så mange trimpoeng. Har planer om det samme i dag og resten av svangerskapet, hvis kursveilederen ikke sier noe annet. Nå er jeg spent på dette! Det er herlig å være så bevisst på hva jeg putter i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med meg famillien til Skjennungstua i går. En deilig tur, glade barn, en frisk mann. Hva mer kan man ønske? Det var fin høsttemparatur, og til tross for mange mennesker på samme sti ble det en fornøyelighet. Alle er jo like glade når de er på tur!

Når jeg skal ha svangerskapspermisjon er det bare en ting og gjøre; da skal det startes turgruppe med Skjennungstua som mål. EN gang i uka.

 

Så var det forferdelige uvanen som er sååå himmelsk. Nemlig kanelbollene på Skjennungstua. De er uimotståelige. Jeg har som vane å hente meg EN , kanskje to, av de og en kaffe. I går var det andre boller. Jeg måtte bryte vanen. Mine medbragte rugbrødskiver med løvtynn pepperskinke og tomat hadde stoooor konkurranse.

 

Hvordan det gikk? Joda, jeg tok bollen til dessert. Vet jeg ikke skulle gjort det, men jeg EIER IKKE viljestyrke når det kommer til skogstur og fersk hvetebakst. Fant ut at en gang i uken kan jeg få lov til å kjøpe en kanelbolle- selv om den tross alt tilsvarer nesten 10 kosemerker. (huff, jeg trenger kosemerkene også!!!)

 

Over til dagboka. Jeg hadde full veiing og måling i dag. Har gått opp 0,1 kg siden sist uke og økt til 90 cm rundt livet. Skal ikke klage- legger jeg på meg så lite hver uke blir det bare en fornøyelse å gå gravid! (Da mener jeg vekten altså, ikke livvidden... hihi) Målte armer, lår, rumpe og bryst for første gang også, det var rart! Jeg ligger nok laaangt unna de gammeldagse 90-60-90- målene ja!

Men hvem bryr seg om det?? Jeg har snart 3 nydelige barn, mann og stasjonsvogn. Og jeg har mulighet til å spise en kanelbolle i uken, jeg har mulighet til å være med Grete Roede- kurs og jeg har masse energi. Får kose meg med tanken på 13-15 trimpoeng i uken. MMMmmm.

 

Ha en fin, sunn uke, jenter!

For min del er det bare å fortsette som forrige uke. Juhuuu;=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har det gått 2 uker uten hveteboller og daglig snickers-fråtsing. Ja, hvetebollene de spiser jeg på Skjennungstua da, men det er den sjokoladespisingen som har forandret meg. Istedet for Snickers har jeg nemlig spist medbragte rug/kli-knekkebrød, jeg skal love deg at de har satt fart på magen. De siste dagene har det ikke vært mulig å oppholde seg så veldig langt fra toalettene, jeg må si kli og rug sammen med vann setter fart på sakene! Det BØR gjøre utslag på vekta dette her, for ellers er det IKKE verdt det.

 

De sier magen venner seg til det etterhvert. Min stakkars mage er jo vant med kanelboller, loff og hvete, hvete, hvete til hvert måltid.

 

Over til noe annet, jeg hadde en deilig opplevelse i går! Jeg hadde spist sååå mye, at jeg gruet meg som en liten unge til å føre inn alt jeg hadde spist. Jeg var sikker på at dette var en av de 3000-kalori-dagene. Men vet dere hva?

2100 kalorier!!! Var ganske fornøyd da, og jeg jukset IKKE!!! Var veeeldig fristet til å bare "glemme" å føre inn de pizza-bitene jeg spiste til kvelds;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på morgenspinning før jobb i dag. For en følelse! Den kan ikke beskrives med ord! Jeg kunne faktisk gå rett inn på siden min og registrere 50 minutter spinning kl. kvart over åtte!! Og 2,2 trimpoeng. Kan man starte dagen på en bedre måte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på svangerskapskontroll i dag, og nå har jeg lagt på meg 2 kg på en uke!!! Hvordan klarer jeg det??? Jeg MÅ klare å holde meg unna hvetebakst, jeg har fått helt dilla på fersk hvetebakst dette svangerskapet. Jeg er sikker på at hvetebaksten alene utgjør 5000 kalorier av ukens kaloriinntak.

 

Det positive her er at jeg har hatt 11 trimpoeng. Har måttet skippe noen treninger på grunn av mangel på barnevakt og jobbende mann, men jeg er fornøyd.

 

Fra i dag begynner jeg ,im mye tilværelse som gravid og lykkelig småbarnsmor, og den sunneste av dem alle.

 

UKENS HURRA!!! Min beste venninne hadde positiv graviditetstest i dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok tilbringe resten av dagen til å grave frem motivasjonen. Den har ikke akkurat vært tilstede i det siste! Problemet er kanskje at jeg rett og slett har så mye hormoner at jeg blir helt ustyrlig. Hvorfor er det slik at noen har større problemer med hormonene enn andre? Arghhh! Som f.eks i dag; De serverer julelunsj, og jeg ender da opp men et kaloriresultat på 2000 etter lunsj. Og jeg har ikke spist middag og kvelds, klokken er 12. Er det MULIG??

 

For å være LITT positiv, så går det ganske bra med trening da, jeg har fremdeles mange trimpoeng i uken. 9 hittil, og jeg skal trene i ettermiddag, i morgen og på søndag. Kanskje jeg får et greit resultat allikevel? Det kan jo godt hende at den teite vekta hos legen ikke er så pålitelig som den jeg har hjemme også? Kanskje den ligger et par kilo over, slik at man tror man har lagt på seg? Åhh, håper det!

 

Nå er det helg. Bare 4 timer igjen på jobb nå, og jeg skal nyte denne helgen. Det har vært en slitsom uke. Mannen min har jobbet til midnatt de siste ukene, jeg har hatt en syk minstemann. Og selv har jeg vært en eksplosiv hormonbombe. Nesten til skade for omgivelsene;=) Og ikke bare det, i tillegg har lillemann klart å knuse skjermen på min bærbare. Dermed er jeg ikke på nett heller.

 

Lykke til i helgen jenter!

Personlig skal jeg leve etter Den Positive Lov:

 

"Tenk positive tanker,

bruk positive ord,

gjør positive handlinger,

og det positive gror!"

 

Tror jeg trenger det nå;=)

 

So long!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, vei deg hjemme 1 dag i uken på samme tidspunkt på dagen, da får du et mer reelt resultat. Det lønner seg å veie seg om morgenen i "evas drakt" etter toalettbesøk og før frokost. Klær, drikke og mat kan fort vippe vekta opp en kilo..... Nå vet ikke jeg hvilken svangerskapsuke du er i men husk at kroppen holder mer på væske når du er gravid og at den lager ekstra blod som veier litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til deg Gry: du har rett, jeg har veid meg på litt forskjellige tider av døgnet, fra nå av blir det veiiing i netto hver mandag morgen. Først tisse, så skal vekta fram. Håper det blir en ordning på ting nå;=)) Takk for tips!

 

Jeg må si at jeg er omringet av fristelser hele døgnet i disse juletider. Nå registrerer jeg hver eneste lille pepperkake jeg spiser, og det blir mange "tomme" kalorier av det! Det ligger jo gratis pepperkaker på fat i omtrent alle butikker jeg er innom! Her er det bare å holde tunga rett i munnen og tenke på hvor deilig det blir å heller ta et ekstra fiskestykke til middag, og bli mett lenger. Kanskje helt til kvelds?

 

Og så var det det med trening da. Den hjelper meg noe vanvittig, man har faktisk ikke SÅ lyst på dårlig mat når man akkurat har trent eller når man VET at man skal på trening litt senere på dagen. Gjett om jeg skal komme meg på trening hver dag hele julen! Juhuuu! Må nok sette meg et mål, tror minimum 10 trimpoeng i juleukene er et realistisk mål;=)

 

Stå på jenter, både gravide og ammende, dette skal vi klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Millemia

Huff og huff, jeg gikk på vekta i morges. Har ikke turt å veie meg siden midten av desember, så det var ikke et vakkert syn. Jeg har altså klart å legge på meg 3 kg på 3 uker. På en side har det vært deilig å ikke tenke kalorier i det hele tatt, for det har jeg IKKE gjort. Jeg har ikke skrevet opp hva jeg har spist til enhver tid, heller ikke trimpoeng.

 

Jeg må innrømme at det var deilig så lenge det varte!

 

I dag ser jeg at det må skje noe. NÅ! Til tross for mine hormoner må jeg nok kjøre et aldri så lite naziløp noen dager, slik at jeg blir vant til å tenke sunt og magert igjen. Huff, jeg sliter med den mellomtingen. Det beste hadde vært å ikke være gravid nå, så kunne jeg tatt et par Atkins- uker og vært i matchvekt med en gang. Hvorfor er det så vanskelig å finne en mellomting? Det finnes jo MASSE mellom ekstrem Atkins og Eat till you Drop? Arrrgh!

 

Halvveis i graviditeten, og jeg har allerede lagt på meg 7 kg... og det er NÅ kiloene kommer. Skulle ønske jeg fikk maten servert på døra hver eneste dag, 4 ganger om dagen, med akkurat passe porsjoner sunn mat. Ikke rart kjendisene får det til;=(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Millemia

Ultralyden har fortalt meg at det er en liten jente som kommer, jeg kaller henne Molly frem til vi finner et navn til henne;=) Jeg er så vant til å vente på gutter at jeg bare hadde planlagt et guttenavn! Ja, så i mellomtiden har lille Per blitt til Molly (etter barneboka "Molly og Agesander")

 

I forbindelse med "sjokket" om at Molly er på vei, har jeg bestemt meg for at jeg skal møte høsten med matchvekt. Det vil si at her må det jobbes hardt! Treningen er fremdeles en lek, det går lett som bare det. Ca 14 trimpoeng i uken. Verre er det med maten, jeg eier jo ikke viljestyrke.

 

Jeg tenker på lille Molly, hun får jo i seg det samme som meg. Det lønner seg nok å holde seg unna sukkeret ja;=) Det er ikke godt for noe.

 

Jepp, lavkalori uten sukker, det er det nye mottoet. Så kan jeg starte "South Beach- dietten etter at bolla er ute, da raser jeg jo ned som bare det. Regner med at det funker like bra som sist;=)

 

Hurra for en ny, sunn uke med masse frisk luft, jobb og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så megahyggelig at du venter en liten pike! Jenter er jo så søte, så her er det bare å glede seg! Ikke det at gutter er mindre søte, men nå er det engang ei jente i vente...! ;-)

 

Du har en helt utrolig motivasjon, og bare å greie å se for seg matchvekt til høsten står det stor respekt av!!

Så med dine 14 trimpoeng i uka (skjønner ikke hvordan du greier det!), så skulle vegen være kort til en slank og veltrimmet kropp. Du har jo ikke lagt på deg så innmari mye, det må være lov å si.. og dersom du heretter fokuserer ekstra på kostholdet bør du være i stand til å ikke legge på deg mer enn akkurat det lille Molly trenger :-)

 

Nå er det altså bare å planlegge navn, og lykke til med det...! Vi fikk vite kjønnet i februar, navnet var ennå ikke på plass ved fødselen i juli og det gikk enda et par mnd før vi bestemte oss. Har aldri opplevd makan til uløselig problem, det var umulig å finne det optimale navnet som alle var enige om...

Heheh, håper det er enklere for dere,- i mangel av annet så er jo faktisk Molly et ganske morsomt og uvanlig navn! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Gjest Millemia

Da fikk jeg altså en liten jente i juni. Nå har det gått tre uker, og jeg er 8 kg fra matchvekt. Sliter litt med motivasjon om dagen, men det er vel ikke annet å vente så kort tid etter Bollas ankomst;=)

For å si det slik; jeg begynner IKKE på en mandag. Jeg begynner på en fredag, altså i morgen. Dere kommer til å få jevnlige oppdateringer fremover, og forhåpentligvis er optimismen og motivasjonen høyere oppe etterhvert.

Hurra for sol og sommer! Skal skaffe meg en skritt-teller i morgen.

 

Millamia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest femalia

Så koslig med en ny baby til sommeren! Har hun fått noe navn ennå?

8 kilo er ingenting, de renner nok av helt av seg selv utover sommerferien. Noen trilleturer og sunn mat, så *vips* er det i boks, vil jeg tro :-)

 

Kos deg masse med babyen din, gleder meg til å følge deg utover sommeren!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått fødsel. Det er en flott tid å få barn på, med sommeren foran deg.

Kos deg fremover og pass på at du ikke overdriver slankingen. Husk at du har nylig vært gjennnom en kjempeprestasjon og kroppen trenger litt tid til å falle på plass. Hvis du ammer, så må du også ta hensyn til det og at du da trenger energi for å produsere melken. Det samme gjelder trimmingen. Ta hensyn til at kroppen din trenger tid før du virkelig begynner å trene.

 

Gå masse turer med bebis i barnevognen og kos deg i sommerværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...