Gå til innhold

Sopp


Nique

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men.... Hva er egentlig poenget med å spise sopp? Er det noen spesielle vitaminer eller mineraler som det finnes ekstra mye av?

 

Er som dere sikkert skjønner av spørsmålsstillingen ikke spesielt glad i sopp, og lurer på om det egentlig er noen grunn til å spise det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke, men jeg hadde vært glad om butikkene sluttet og selge sopp, sånn at jeg slipper å få det servert når jeg er hos andre. synes det er så vondt at jeg brekker meg bare jeg får en liten bit i munnen.

 

men, som sagt. aner ikke. men hadde vært fint om det ikke fantes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp inneholder i gjennomsnitt

 

90% vann

3,6% protein

0,3 % fett

0,3 % karbohydrat

1,8 % kostfiber

 

18 kcal pr 100 gram

 

Vitaminer: E og B

Mineraler: jern

Det er mer vitaminer og mineraler i andre typer grønnsaker som regel.

 

Hermetisk sopp har litt mer vann, og litt færre proteiner.

Shitake, portabello og kantarell har litt fler kalorier enn sjampinion.

 

Tror ikke du vil få noen mangelsykdommer hvis du kutter ut sopp fra kostholdet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse antioksidanter i sopp!

Selv eeeelsker jeg sjampinjong' date=' MEN den MÅ være stekt ordentlig. Finnes ikke noe verre enn boks-sjampinjong eller halvslapp sopp.....[/quote']

 

 

 

Enig!! Det aller beste er jo grillet sopp synes jeg... Ellers pleier jeg å blande sopp, løk, paprika, squash eller bare diverse grønnsaker i ovnen med en god del krydder på (hvitløk, paprika, chili f.eks..)i et ildfast fat og skru på "grill" og 250 grader. Etter en liten stund smaker det bare så himmelsk ;) Soppen gjør det ekstra godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest NoShorty

dette er en gammel tråd, men om sopp er en grønnsak...? i så fall, er det en ja-grønnsak? jeg finner den ikke i boka, men jeg elsker sopp! Og det hadde vært greit å vite... På forhånd takk...

 

Klemmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...