Gå til innhold

"normalt " kaloriintak etter ferdig slanking


Gjest søtekrølle

Anbefalte innlegg

Gjest søtekrølle

Hei!

 

Er det noen her inne som vet hvor mange kalorier man skal ligge på når man er ferdig med å slanke seg?

 

Sånn til vanlig etter at vekten er stabilisert?

 

Er det 2100 som er "det normale"??

 

Lurer på hvor mye jeg skal putte i meg "til vanlig"...

 

 

hilsen elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Det kommer helt an på vekt, høyde, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Vi bruker den samme formelen for å finne ut hvor mange kalorier vi skal spise, både når vi slanker oss og når vi er ferdige.

 

(((vekt x 10) + (høyde i cm x 6,25) - (alder x 5) - 161) x hverdagsaktivitetsfaktor) + (trimpoeng pr uke x 28,58) gir antall kalorier pr dag for å holde stabil vekt. Lim gjerne inn formelen i Googles søkefelt når du har fylt inn dine tall, så regner den ut for deg.

 

Forklaring:

161 trekkes fra hvis du er kvinne, menn legger isteden til 5.

Hverdagsaktivitetsfaktor går fra 1,3 (lav) til 1,5 (høy), dette er uten trim.

Et trimpoeng er 200 kcal forbrukt.

 

Feks:

(((57 x 10) + (161 x 6,25) - (36 x 5) - 161) x 1,4) + (14 x 28,58) = 2129,47

 

Det som kan være vanskelig, er å vite hverdagsaktivitetsnivået. Kanskje kan andre hjelpe til med det?

 

Jeg jobber faktisk endel med å finne ut hvor mange kalorier jeg skal spise - jeg er ferdigslanket, men fortsetter å gå ned! Man skal jo ikke øke inntaket for fort etterpå, for da går man så lett opp igjen...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber faktisk endel med å finne ut hvor mange kalorier jeg skal spise - jeg er ferdigslanket' date=' men fortsetter å gå ned! Man skal jo ikke øke inntaket for fort etterpå, for da går man så lett opp igjen...![/quote']

 

Det gjorde jeg også, gikk ned til 54 kg, men ligger på 56 nå og der har jeg visst stagnert (på den gode måten..) ;) Jeg vet ikke helt hvorfor man går ytterligere ned, men kroppen er vel kanskje litt for godt inne i slankeprosessen? Jeghar målt meg diverse steder på kroppen, og cm har holdt seg stabilt. Jeg tror det mer muskler jeg har fått nå, mista nok noen muskler når jeg slanka meg.

 

Kanskje noe av løsningen når man er ferdigslanket er å gå vekk fra kalori-tenking, og heller gå over til å tenke porsjoner? Spis det samme som de normal-vektige menneskene rundt deg som holder vekten. Fortsett å trene også.

 

Personlig spiser jeg litt lite i ukedagene, så jeg har litt å gå på i helgen (godteri...). Men jevnt over ligger jeg på 1800 kcal om dagen når trening er trukket fra, det skulle være passe til meg som har et litt stillesittene liv utenom trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Du skriver mye fornuftig. Jeg trives godt med den vekta jeg er på nå, men skulle ikke sagt nei til litt mer muskler...! Jeg fortsetter å trene - etter 35 passive år har jeg mye å ta igjen. Men telle kalorier vil jeg også fortsette med en stund, jeg har kommet så godt i gang og det gjør det også lett å se at jeg får i meg alt jeg skal (frukt, grønt, korn osv). Føler at jeg har stort behov for næringsstoffer nå, selv om jeg vet at jeg har spist sunt gjennom hele slankeprosessen. Kan heller vinke farvel til dagsrapporten når jeg føler at jeg klarer meg på egen hånd og/eller ikke gidder mer!

 

Jeg ligger også på ca 1800 om dagen nå, pluss alle ukas kosemerker på lørdag. Det er noe nytt for meg å skulle spise "normalt", og jeg har heller ikke lagt så godt merke til hva og hvordan normalvektige spiser. Jeg har alltid vært litt sær i matveien så det er uansett uaktuelt for meg å "herme" etter hva andre spiser... Må nok finne min egen vei. Det er en utfordring, men jeg tar den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel huskeregel som ikke tar høyde for fysisk aktivitet er vekt x30, det passer bra for meg (1860 kcal/dag) - jeg spiser mer enn dette og holder vekten men jeg har 1-5 trimpoeng per dag alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er det ikkje sånn at når du slanker deg skal du spise ca 500 kcal under dagsbehovet.. så er det ikkje logisk å spise heile dagsbehovet når du e ferdi slanka?

Eg har funnet ei side som regner ut kor mange kalorier en trenger, der du føre inn dagens aktiviteter,vekt,kjønn og alder synes den er veldig grei å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...