Gå til innhold

hva er passe?:)


Gjest karro

Anbefalte innlegg

Hei dere:)

 

jeg har gått opp tilsammen 10kg det siste året. Jg har ikke noe sterkt ønske om å gå ned til den vekten jeg hadde for et år siden, liker megselv med litt former. Kunne alikvel ønske å gå ned noen kg for og stramme magen litt opp;)

Jeg er altså 20år, 164cm og 64kg. idealvekten jeg har satt meg er 58kg.

Hvor mange kalorier bør min dag ca bestå av? Dere må ta i betraktning at jeg ikke trener noe særlig. Går flere raske turer hver uka, men det er også det!

Noen andre tips om hvordan jeg skal nå målet mitt så fort som mulig, men alikevel uten å hoppe rett opp igjen!?

 

Tusen takk for svar!

klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenke at du lå på rundt 1400-1600 kcal i døgnet.

Jeg ligger på rundt 14-18 trimpoeng i uka, og prøver å holde et inntak på 1600 kalorier.

Matinntaket blir da som følger:

 

Frokost: 250

Lunsj: 250

Mellommåltid: 100

Middag: 400

Kvelds: 200

Frukt: 200

Melk: 200

 

Frukt/melk sper jeg på som det passer. Spiser gjerne 3 frukter og 3 yoghurter til dagen.

Har så langt gått ned 16 kg, og er i ferd med å begynne å stabilisere vekta.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! imponerende og se hvor mye du har klart å gå ned, virkelig!

 

det som slår meg når du setter opp circa-mengder på hvor mange måltider og antall kalorier jeg bør innta, er at det egentlig er ganske mye. sånn iforhold til hva mange jenter og unge kvinner får i seg. er sikker på at mange av mine normalvektige venniner spiser færre måltider og har et mindre totalinntak av kalorier enn hva vi som slanker oss har? kan noen hjelpe meg med å rette litt opp i min kanskje noe forskrudde tankegang?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi man må spise nok for å holde en god og jevn forbrenning.

Jeg har regnet ut at jeg ligger på rundt 2400 forbrente kalorier i døgnet basert på formelen (som du finner om du søker i forumet). Så skal man trekke fra 500-800 kcal - og da står man igjen med hva det er fornuftig å ligge på.

Spiser man mindre kan man risikere at kroppen tror det er krisetider, og så stiller den seg inn på sparebluss.

 

Så jeg spiser 2 skiver til frokost med godt pålegg. F.eks ost, makrell i tomat, leverpostei osv. Gjerne en youghurt til. Samme med lunsj. Frukt mellom frokost og lunsj, ubegrenset av grønnsaker. Så er det et lite mellommåltid før middag. Kanskje et par rugsprø eller en brødskive. Til middag blir det hva resten spiser. Fiskegrateng, kylling, chili con carne, risotto - masse gode oppskrifter på sidene her. Så kanskje frukt/youghurt før jeg spiser et par knekkebrød eller brødskive til kvelds.

 

Poenget er at man må spise seg opp for å holde en god og jevn forbrenning gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! imponerende og se hvor mye du har klart å gå ned' date=' virkelig!

 

det som slår meg når du setter opp circa-mengder på hvor mange måltider og antall kalorier jeg bør innta, er at det egentlig er ganske mye. sånn iforhold til hva mange jenter og unge kvinner får i seg. er sikker på at mange av mine normalvektige venniner spiser færre måltider og har et mindre totalinntak av kalorier enn hva vi som slanker oss har? kan noen hjelpe meg med å rette litt opp i min kanskje noe forskrudde tankegang?:)[/quote']

 

 

1600 kcal i lavkalorimat er mye mat. Leste nylig at kvinner som til stadighet spiser lavkalorimat, uten å vite hvor lite/mye kalorier det egentlig er ofte får i seg for lite mat. Det er lett å tro at det er sunt å spise lite og magert, men til slutt får man en nedsatt forbrenning fordi kroppen ikke få noe å jobbe med og man får i seg for lite næringstoffer, vitaminer og sunt fett (mange vitaminer MÅ ha fett for å kunne tas opp i kroppen). Men det som som regel skjer når man spiser lavkalorimat er at innimellom har man utskeielser som inneholder veldig mange kalorier, og det veier opp. Derfor holder vekten seg stabil. Husk at 1 liten sjokolade inneholder kanskje 400 kcal, dvs like mye som en middag. Bare 3 små biter med smilsjokolade er f.eks like mye som 2 knekkebrød med magert pålegg...

 

Jeg spiser mer mat nå enn jeg har gjort noen gang og holder vekten på 4. måneden etter å ha gått ned nesten 20 kg fra januar i år. Før spiste jeg masse masse masse sjokolade og junk, men små mengder ordentlig mat... Helt omvent nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...