Gå til innhold

Hvor raskt øke kaloriinntaket


Gjest gladys

Anbefalte innlegg

Har endelig kommet i mål med vektreduksjon og byner å øke inntaket i dag. Jeg har gått fra 62 til 54 kg på ca 4 mnd, er 162 høy. Benyttet meg av ett nettkurs og siden brukt sidene her til å registrere. Har hele perioden spist meny 1, dvs. 1300 kcal pr dag. Øker denne uken med 50 kcal pr. dag, men hvordan er det fornuftig å øke videre?

 

Jeg tenkte å øke med 50 kcal pr. dag/pr. uke til jeg kommer til 1500 kcal. Deretter ligge på inntak på mellom 1500-1700 + 400-700 kcal i kosemerker pr. helg. Jeg trener lite, prøver å ha et snitt på 5 trimpoeng i uka, noen uker blir det ingen trening.

 

Håper dere som har erfaring med å stabilisere kan komme med noen tilbakemeldinger og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det fungerer å øke sakte. 50 kcal pr uke er nok fornuftig, dvs 1350 en uke, 1400 neste uke, 1450 uka etter, 1500 om 4 uker. Så er det nok helt greit å variere inntaket fra 1500 som et absolutt minimum og noen 100 over behovet ditt som maks. Det viktigste er at du totalt på uka har et gjennomsnitt som passer til ditt aktivitetsnivå. Uten trening bør du ha 1750 pr dag, mer hvis du trener (legg til det samme som du har forbrent under trening ca).

 

Personlig har jeg holdt vekten noen måneder nå, siden september, ved å spise gradvis mer. Ligger på et gjennomsnittsinntak på 1900 pr dag nå, men spiser litt mindre i ukedagene og en del ekstra i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene, jeg leser jo litt her inne og har allerede tatt med meg en del tips. Gruer meg faktisk til å øke inntaket, føler at jeg eser ut allerede. Misunner deg fru Luna - det store matinntaket :)

 

Og Nedigjen - hvis jeg ikke husker feil er det du som spiser mindre i uka for å spise hva du vil en dag i helga!? Høres veldig ok ut det og, men er redd for å bli veldig opphengt i snop hvis jeg spiser for mye.

 

Da forsøker jeg som planlagt og følger godt med på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med spisedag på lørdager. De første lørdagene var det litt sånn "ååå i dag kan jeg spise, momse momse alt mulig", og det gikk jo forsåvidt greit det. Men det kommer vel til et punkt hvor det ikke smaker likegodt med den førtitredje biten med smågodt....hehe! Så får min del regulerte det seg veldig fint på egen hånd, de første lørdagene ble lit tfråtseri men nå blir det mer normale mengder, men annerledes mat enn jeg spiser i ukedagene. Prøver å holde kontroll på sukker og mettet fett, koser meg heller med nøtter, tørket frukt, større middager osv. Drikker sukkerfri brus. Men det blir smågodt fortsatt altså, er altfor glad i det! Vekta har svingt litt, fra 55 som er min nedre grense og opp mot 57 som er min øvre. (jeg ser så smashing ut når jeg veier akkurat 55,8! Hehe!) Men det er nok for det meste forskjeller i vann i kroppen og slike ting. På fredager, som er min veie- og måledag har jeg som regel veid det omtrent det samme og det viktigste: cm rundt midjen er stabilt.

Det er egentlig ikke noe hokuspokus med å spise litt mer i helga enn ellers i uka. Stort sett er det vel det de fleste gjør, selv om de aldri har telt en kalori i sitt liv? Snop, pizza og potetgull hører helgen til, sånn er det mange som tenker. Spiser de magert i ukedagene skal det faktisk store mengder mat til for å komme opp i kalorimengde. Jeg har jobbet i matbutikk, og husker godt hva folk puttet i handlekurven på fredager ift mandager :) Så jeg er nok ikke så unormal. Har forsåvidt ikke noe behov for å spise særlig mer enn 1600-1800 kcal i ukedagene, det er helt klart nok mat for magen min når jeg velger magre alternativer.

Jeg registrerer inntaket i helgen også, men det blir gjerne litt mer grovt enn ellers. Er bare for å passe på at gjennomsnittsinntaket mitt ikke blir for høyt/lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...