Gå til innhold

Ny her, ung og skal ned i vekt!


Gjest skalned

Anbefalte innlegg

Jepp, som du leste i tittelen, så er jeg "bare" 20 år og skal fra mandag begynne mitt nye og lettere liv. Jeg er også ny her, vil derfor gjerne at dere kommer med masse tips til meg, spesielt fra den yngre garde ;) Jeg vil ned 10 kilo i første omgang, noe jeg håper og tror går greit. Men etter at de første ti er borte, så vil nok vekttapet, for min egen del, gå litt tyngre. Har vært overvektig i mange år, men har ikke hatt styrke til å gå ned, noen gang! Selv om jeg har prøvd, så har jeg alltid mistet håpet og gir meg med en gang jeg ser at det ikke gir resultater. Nå er jeg lei, det er ikke bare det at jeg vil være tynn, men i stor grad at jeg vil føle meg bedre og fungere bedre i hverdagen. Per dags dato er jeg lite sosial av meg, tør så vidt å vise meg utenfor døra, og skal jeg trene så må det bli utenfor folkemengden og når det er mørkt. Å gå på et treningssenter uten at jeg har mennesker rundt meg, som er i samme "båt" som meg vel og merke, er uaktuelt akkurat nå, kanskje det med tiden vil bli bedre, og når jeg har et bedre forhold til min egen kropp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

I dag er det mandag, og vil bare ønske deg lykke til på ferden. Jeg begynte mitt nye sunne liv i august, og har nå gått ned 10 kg. Dette med å følge GR-kurs og registrere alt jeg spiser og trener. Har kuttet all snop, noe som er veldig lett når jeg spiser nok mat.

Jeg trives heller ikke på treningssenter, med alle valkene mine, så jeg har en treningsmaskin hjemme som jeg bruker ofte når det ikke frister meg å gå tur i mørket.

Jeg er 30 år ung og har de siste 10 årene vært mellom 10 og 35 kg overvektig. De siste 5 årene mellom 90 og 105 kg.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tusen takk for meldingen. Hjelper mye å høre andres erfaringer rundt dette. Har gått litt tregt nå i begynnelsen, synes det er et ork å stelle i stand ordentlige måltider, kjipt å gå alene og vanskelig å trene når jeg ikke har treningsapparater hjemme. Kusina mi har forresten den "AB Kingpro" som hun har kjøpt gjennom TV-SHOP, og tro det eller ei, den trener magen og armene fantastisk bra. Dog dette ikke hjelper alt når du skal trene hele kroppen, så er det en motivasjon at den funker som den skal. Tenkte jeg skulle låne den i noen uker. Alt er så dyrt, nå får jeg ikke kjøpt noe, siden jeg er en fattig student og pengene går til julegaver og lignende... Tenkte jeg skulle gi meg selv en liten julegave eller to, f. eks. gåstaver og skritteller, det kommer til å bli kjempemotiverende, siden det er anbefalt å gå 10 000 skritt hver dag, så kommer jeg til å krøsse meg til å nå det...

 

Det som er det vanskeligste med dette her, er å kutte ut alle lettvinte løsninger som kjapp mat og brus. Brusen er ødeleggende, er avhengig av det... Hva burde jeg erstatte brusen med, å gå over til bare vann blir for drastisk. Dette er jo først og fremst en livsstilsendring, men det burde jo tas i små porsjoner, så du ikke går lei med en gang og gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går sikkert kjempebra, for du høres motivert ut og du har liksom funnet de rette grunnene til å foreta en endring i livstilen synes jeg. Har to tips til deg, et om mat og et om trening:

 

 

1. Bruk tid på maten. Skriv opp hvilken mat du liker (skriv f.eks en liste). Sett deg inn i hvilken mat du kan spise mye av, hvilken mat du kan spise lite av. Finn ut hvor mange kalorier det er i maten du pleier å spise. Kanskje det ikke er så mye? Kanskje du kan spise mye av favorittmaten din fortsatt? Min erfaring er at det er helt vanvittig mye forskjellig man kan spise innenfor sine tilmålte kalorier. Man trenger ikke spise rugknekkebrød og salatblader akkurat! ;) Jeg spiser masse god mat hver dag, er sjelden sulten og jeg ligger som regel bare på 1600-1800 kcal hver dag. Og mye av grunnen til det er at jeg vet hvilken mat som passer for min mage (så jeg blir mett) og mitt kaloribehov/kaloribudsjett.

 

2. For 20 kg siden begynte jeg å trene med friskis og svettis. Det er billig (500-600 kr for et halvt år, da kan du som regel trene hele uka avhengig av hvor du bor, hva slags tilbud de har). Der er det folk i absoutt alle størrelser og aldre, ingen har fancy treningstøy. Øvelsene er sånn at du enkelt kan gjøre dem litt lettere, eller litt hardere alt ettersom hva du orker og dagsformen. Og viktigst: stemningen er sånn at alle er der kun for moro skyld, ikke noe prestasjonsopplegg :) Jeg har vært med snart et år og har blitt kjent med så mange forskjellige folk som jeg trener sammen med, som jeg sikkert aldri hadde blitt kjent med ellers. Veldig sosialt altså! Kan det være noe for deg? Se http://www.friskissvettis.no

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...