Gå til innhold

Nattarbeidere!?


Gjest maripia
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Sitter nå på jobbet midt i natta og funderer hvordan jeg skal få kontroll over vikta og maten? Jobber natt nå heltdig, og gjort det i ca 1 års tid. Stillsittende till full action, alt avhenging hva som skjer.

Har litt vanskelig med å finne en rutin i maten, ettersom jeg oftest sover lenge ut over ettermiddagen, når jeg först jobber 3 netter i strekk. Så det blir mye småfrokoster som ett glass juice, og så starter middagskokingen. Middag kring 18-19 og så kvelds på jobbet i 23-24tiden. Så litet måltid ca 03-05 alt avhengig hvor sulten jeg er. Men mye kaffe og te blir det nattetid, så drikker jeg litt kalorifattig saft også når jeg jobber. Men kanskje ½ liter vann blir det i löpet av en dag.

Så nå ser jeg virkelig att dette er jo helt tragisk, må nok bli bedre å drikke vann iallefall, eller? Hva sier dere, vill ha tips...

 

Mvh mariepia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn dette i samme slags tråd under åpent forum og side 2 :) Så du kan jo se hva de andre skrev der også.

 

"

Når du jobber natt, så skrur kroppen forbrenningen ned fordi dagslyset er vekk. Det betyr at ved samme arbeidsinnsats som på dagtid, så må du spise mindre om natten for ikke å gå opp i vekt.

 

Det største måltidet bør være ca kl 17-18 og kan godt være en vanlig middag, men husk å redusere på fettmengden. Et mellommåltid med frukt, yoghurt eller knekkebrød i 21-tiden er fint, før du spiser nattlunsj kl 24 ca. Dette kan være brødmat eller varm mat, men husk å få mye prooteiner og lite fett. Proteinene er med på å holde deg våken. Siste kaffe bør ikke drikkes senere enn kl 03, da det passer med et mellommåltid igjen a la det forrige. Avslutt med en lett frokost ca kl 07, med grove karbohydrater og uten koffein. Så skulle det være klart for en god dags søvn!"

 

Det er fra dagbladet sin rådgiver ang å jobbe natt.

Jeg tror det er viktig å følge opp med de mellommåltidene. En yoghurt, frukt har jo ikke mer enn en 100kcal og det er med på å holde forbrenninga di oppe. 6 timer våken uten mat høres lenge ut.

Et lite inntak hver 3-4 time er det beste for kroppen.

 

 

Lykke til med nattevaktene

Har jobbet natta selv og vet hvor vanskelig det er med maten. For meg resulterte det i overvekt som jeg jobber med å få bort nå.

 

Håper du har hatt en god dags søvn og god vakt!

 

(linken til der jeg fant det overstående fra er her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/19/411843.html)

Endre/Slett melding Svar med sitat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...