Gå til innhold

Julebord - lært noe nytt igjen....


Anbefalte innlegg

Ja, nå er endelig årets siste julebord over! Koselig, men matmessig ikke noe å klappe i hendene for. For meg som har vært på slankern siden 9. oktober blir julematen et sjokk for min stakkars mage. Tenkte derfor å komme med en liten analyse av helgens to julebord og fortelle hva jeg har kommet til for min egen del.

 

Fredag: Vorspiel med champagne, tre retters middag med hvitvin til forrett, rødvin til hovedrett (dåhjortfilet m sjampinjonger og persillerotstuing - nam)og irish coffee til desserten. Alt deilig unntatt moltekrem til dessert som ble alt for søtt, det holdt med to skjeer. Litt på en snurr etter vinen, men passe mett og fornøyd med å kose meg med god mat.

 

Lørdag: Rakk ikke vorspiel, stor hotell-jule-buffe. Mindre mengde alkohol, litt rødvin til maten og et par drinker i løpet av kvelden. Klarte ved oppstart middag å ikke finne koldtanretningen, startet rett på pinnekjøtt. Resultat bråmett, men her gir vi oss ikke..... over på kald mat.... og litt mer varm mat.... og litt dessert....likte ikke.....annen dessert... oj,sann - ost også..... Var overmett, kvalm og proppfull av dårlig samvittighet etter middagen. Og det verste av alt - følte ikke at jeg hadde spist noe spesielt godt en gang, bare et sammensurium av alt mulig usunt.

 

Min konklusjon ble derfor:

- NEI til buffe, JA til tre retters middag - mye koseligere og bedre smaksopplevelse når en først skal kose seg med god mat.

- Er alternativet bare buffe: Hold deg til den kalde maten og spar julematen til jul, da smaker det mye bedre! (Lag din egen "tre-retters")

 

Hvordan har det gått med dere andre? Er dere fornøyde med årets førjulsfeiring?Er spent på å høre andres erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på julebuffet på lørdag. Totalt regnet jeg grovt sett ut at middagen, med opptil 6 turer rundt de forskjellige bordene i buffeten ble på 2500 kcal. Heldigvis sitter jeg igjen med en annen følelse enn deg, alt jeg spiste smakte faktisk veldig godt og jeg synes det var verdt kaloriene.

 

1 runde: litt grovt brød, med ekte meierismør, masse deilig magert kjøttpålegg, + noe eggerøre.

 

2 runde: to biter pinnekjøtt, kålrabi og potet

 

3 runde: en bit ribbe m/ svor, 1/2 medisterkake og en bitteliten pølsebit, surkål og poteter. Smakte også på en saus, men det var veldig lite.

 

4 runde: ostekake og tiramisu, noen biter twist og noen druer

 

5 runde: moltekrem og krumkake, karamellpudding og en liten smak av sjokoladepudding

 

6 runde: riskrem med rød saus + enda et stykke ostekake

 

Drakk bare vann, og ellers kaffe til dessertene så sparte jo noe på det. Dessertene ble nok en del mer kalorier enn den ordentlige maten!

 

Vi satt på restauranten (bare jeg og to gode venninner) i mange mange timer og tok oss god tid, så jeg ble faktisk ikke sånn sprekkferdig. Selv den siste biten ostekake smakte supergodt. Synes alt i alt det var en veldig bra kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror julebord er veldig norsk? Her er det ikke julebord så vidt jeg vet, men var i selskap og spiste nydelig mat i helgen. Masse deilige oster og olivenretter som aperitiffer med god vin til. Så deilig kyllingmiddag med godt brød, saffranris og grønnsaker og salat og sjokoladekake, krumkaker og mye andre små julekaker og sorbet og iskrem og frukt (kirsebær og stor fruktoppsats) til dessert. Jeg sto over sjokoladekaken (4 lag med sjokolade mellom og på topp) for det liker jeg ikke, og smakte på noen kaker og spiste en porsjon av middagen og mye av aperitiffene, forsynte meg mer av salaten som var kjempegod (med deilige oster og nøter). Drakk flere glass deilig vin til.

 

Jeg var nettopp på en ukes ferie hvor det var buffeer til alt annet enn middagen - jeg foretrekker absolutt å sitte ned å spise 3-5 retters middag - da får jeg virkelig snakket med de jeg sitter rundt bordet med.

 

Mange kalorier lørdag - men fabelaktig selskap og absolutt verd det - og vekten hadde heller gått ned enn opp denne mandagen. Men jeg stabiliserer nå og da kan jeg jo i grunnen lange innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...