Gå til innhold

Kaloriinntak under graviditet??


Gjest Milva
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,lurer på hvor mange kalorier man skal ha pr.dag og fordelingen på disse når man er gravid?Kunne tenke meg å prøve å gå ned litt for jeg er for tung allerede og ønsker ikke å gå opp noe særlig i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette i ett annet innlegg, men kan jo kopiere det inn her også:

 

Du må nesten finne ut hvor mange kalorier du forbrenner pr dag først, men jeg tror du må spise litt mer enn anbefalt siden du ammer (er usikker på hvor mye mer)...

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er gravid bør du prøve å ligge ca der ditt energibehov er (som du kan regne ut i formelen over). At du går opp noen kg i løpet av graviditeten er vel uunngåelig, men det er som du sier greit å begrense det hvis du har noen kg til overs. Men ikke gå på noen slankekur nå - prøv å ligge der behovet ditt er. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj jeg trodde du ammet, så derfor ba jeg deg om å ligge litt over anbefalt kaloriinntak, men siden du du er gravid og ikke har begynt ammingen enda, så er det kanskje andre regler som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...