Gå til innhold

Forvirret


Gjest Alltidtrett

Anbefalte innlegg

Gjest Alltidtrett

Hei alle! Jeg lurer på 1 sak. Man skal jo få i seg nok kalorier i løpet av ett døgn for å unngå å gå på sparebluss (og her har jeg i flere år vært stolt av at jeg spiste null eller ett måltid for dag....hadde jo ikke skjønt noe, og derfor var jeg kommet opp i 110 kg...). Jeg sliter med å få i meg nok kalorier (som mange andre), men jeg er flink å spise 3-5 måltider pr dag, ligger vanligvis på 4. Jeg har nå på 1 måned og 3 uker gått ned bortimot 10 kg etter at jeg la om måltidene slik, selv om jeg fortsatt spiser kake på jobb nesten hver uke.

 

Det jeg lurer på er dette: Er det dumt å få i seg lite kalorier til frokost (typisk 1 knekkebrød med kaviar...), lunsj og mellommåltid, for så å få masse kalorier i middagen, og deretter lite igjen til kvelds? Vil en sånn fordeling slå på spareblusset igjen eller er det ok å unne seg masse til middag for å nå kalorimålet?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle! Jeg lurer på 1 sak. Man skal jo få i seg nok kalorier i løpet av ett døgn for å unngå å gå på sparebluss (og her har jeg i flere år vært stolt av at jeg spiste null eller ett måltid for dag....hadde jo ikke skjønt noe' date=' og derfor var jeg kommet opp i 110 kg...). Jeg sliter med å få i meg nok kalorier (som mange andre), men jeg er flink å spise 3-5 måltider pr dag, ligger vanligvis på 4. Jeg har nå på 1 måned og 3 uker gått ned bortimot 10 kg etter at jeg la om måltidene slik, selv om jeg fortsatt spiser kake på jobb nesten hver uke.

 

Det jeg lurer på er dette: Er det dumt å få i seg lite kalorier til frokost (typisk 1 knekkebrød med kaviar...), lunsj og mellommåltid, for så å få masse kalorier i middagen, og deretter lite igjen til kvelds? Vil en sånn fordeling slå på spareblusset igjen eller er det ok å unne seg masse til middag for å nå kalorimålet?

 

Håper på svar![/quote']

 

Hei!

 

Det beste er nok et jevnt inntak, slik at kroppen får nok å jobbe med hele dagen. Jeg var "flink" en periode jeg også, spiste lite til frokost, liten lunsj, stor middag og litt kveldsmat. Jeg gikk opp... Har alltid slitt med å få i meg mat om morgenen, men i våres begynte jeg å "trene" på å spise frokost. Kjøpte ting jeg hadde lyst på, selv om det ikke var det sunneste, og hadde en periode ganske mye HonniKorn etc til frokost. Men det fungerte, nå kan jeg greit spise 2 brødskiver, og får sparket kroppen skikkelig i gang!

 

En stor middag vil kunne resultere i at kroppen ikke klarer å bruke alt fra det måltidet, og derfor fortsetter å "lagre" litt. Ergo vil du ikke merke så fine resultater som du kanskje håper. Men bevares du har jo gått bra ned til nå, 10 kg er jo supert! Bare vær klar over at det kan endre seg litt over tid, dersom du har en svær middag, og 3 andre små måltider.. Min fordeling er ca:

Frokost: 220 kcal

Lunsj: 330 kcal

Mellommåltid: 110 kcal

Middag: 600 kcal

Kvelds: 220 kcal

 

Pluss 3 frukter og 3 rasjoner med melkeprodukter

samt masse grønnsaker!

 

Blir rundt 1900 kcal av slikt, og kroppen får jevn tilstrømning av "drivstoff". Dessuten forsvinner søtsuget når du spiser såpass jevnt, det har i alle fall gått kraftig ned hos meg!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at det er flere som sliter med å få i seg nok mat.

Har spist litt mere i dag og har kommet op til 1250 kalorier. Skal øke det litt etter litt. Tror ikke jeg klarer en stor endring så fort, men prøver i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikken11
Så fint å se at det er flere som sliter med å få i seg nok mat.

Har spist litt mere i dag og har kommet op til 1250 kalorier. Skal øke det litt etter litt. Tror ikke jeg klarer en stor endring så fort' date=' men prøver i hvert fall.[/quote']

 

Jeg tror alle sliter med å spise nok. Meg selv iberegnet. Det kan føles som om man går imot alt man har trodd på tidligere. Håper du oppdager det vi andre har oppdaget, å gå ned i vekt pga litt økt matinntak. Vær raus med deg selv, nå har du gjort en forandring. Å forandre livsstilen er en stor prosess, og er vanskelig å gjøre på en gang. Vær stolt av det du klarer, se på resten som en utfordring du kan ta etter hvert. ;)

 

Solsikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...