Gå til innhold

Et økonomisk, ikke-vektspørsmål...


Anbefalte innlegg

Hei.

I dag prata jeg med en sambygding. Hu var så bekymra for saldoen sin, med all julehandelen frykta hun at den skulle stå på under 15000 rundt julaften...!

 

Da ble jeg ganske paff.. Dersom jeg hadde hatt såpass mye på konto midt i mellom to lønningsdatoer, hadde jeg vært sjeleglad! Jeg har knapt 15 000 rett etter lønning dersom jeg har brukt lite forrige måned...

 

Så, bare av nysgjerrighet; når begynner dere å stresse for at dere har lite penger? Ved hvilket beløp syns dere at det begynner å bli knapt? Hvor mye har dere sånn ca på brukskontoen?

 

Jeg stresser ikke før det kommer under 1-2000 og det fortsatt er et par uker til lønning. (Stresser selvsagt tidligere dersom jeg har mange ubetalte regninger!)

 

Dette er som sagt bare av nysgjerrighet jeg spør, tenkte at siden det er så mange fornuftige sjeler her inne, så kan det være artig å diskutere litt annet enn vekt også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Jeg er som deg. Stresser når det er under 1000 kr på konto, og det er enda en stor helgehandel før lønna kommer på konto. Prøver å ha minimum 10000 kr på høyrenten som krisekasse, men den står også i 1000 akkuratt nå pga uforutsette utgifter (ikke med julen å gjøre). Blir ikke stresset av den grunn. Går som regel i null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er veldig opptatt av å ha pengar i bakhand. På brukskontoen min har eg sjelden meir pengar enn det eg brukar på ein mnd. Dvs det som eventuelt er "til overs" etter kvar mnd, blir overført til sparekonto, eller reservekonto. Eg ville aldri hatt so mykje pengar som venninna di hadde på brukskontoen min. Eg har plassert mine reservepengar på høgrentekonto og i diverse fond. Dette syns eg er meir viktig enn å ha so mykje pengar i bakhand (men sjølvsagt har eg ein "vanleg" konto til uføresette utgifter). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten aldri 15000 på lønnskontoen min. Blir heller ikke stresset før beløpet er lavere enn 1000 dersom det ikke er lenge til lønning. Hva skal man med så mye penger på lønnskontoen der renten for de fleste er 0? Nei, dersom man har noen kroner til overs eller til krisetilfeller må man bruke en konto som gir rente. Alt annet er dårlig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...