Gå til innhold

Forslag til familiemiddag?


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Skal ha middagsselskap her med diverse familie, gjestene er bl.a. "kresen lillesøster" og "skeptisk til alt som ikke er potet med brun saus-bestemor"....

 

Vi blir 7 stk og middagen skal helst smøres sammen på en time.... Bør altså ikke være noe kjempeavansert! Det skal ikke være pizza, lasagne, pastasalat eller kjøttkaker for dette har jeg nylig servert dem. Helst ikke noe fryktelig dyrt heller! Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg har gjester bruker jeg å servere svinefilet. jeg beregner 200 gr p person og da er det alltid nok selv med sultne mannfolk tilstede.

 

jeg steker kokt skinke i tørr panne - som bacon .

svinefileten fylles med strimler av skinke og litt ost Surr fileten med hyssing og brun den i stekepannen i litt smør med mye grov pepper i. Etterstekes i ovn i ca 20-25 min ved 180 grader.

 

som tilbehør bruker jeg potet i grove båter stekt i ovnen sammen med løk, paprika, (sopp, persillerot, skonrokk mm) man kan bruke hvilkne rotgrønsaker man vil. Det tar ca en time på 180 grader.

 

ved fest bruker jeg å steke sopp i smøret etter fileten og så koke ut stekepannen med litt maizena cremfine til en "litt tykk" stuingsaus. Smaksettes med 2-3 ss cognag

men man kan jo bruke vanlig sjysaus til også

 

svinefilet er magert kjøtt uten for sterk smak slik at de fleste liker denne retten.

bakte potetskiver er også populært som tilbehør samt kokt brokkoli i tillegg

 

Du kan jo se under middagstipsene under oppskriftern her på siden også

 

Lykke til med selskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen var i går og jeg serverte en ovnsrett laget med bretagne kyllingsaus, kyllingfilet, paprika, purre og ananas med litt revet ost på toppen. Villris og salat med ruccola, isbergsalat, druer og appelsin. Til dessert ble det en ostekake med nøttebunn (valnøtter, hasselnøtter, mandler og pepperkaker + 2 egg og litt melis) og ostemassen var laget med mager kesam bl.a. så den var nesten litt sunn ;) Alle ble fornøyd i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...