Gå til innhold

Kaloriinntak per dag


Gjest sotsmurf
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et spørsmål som jeg lurer veldig på og håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har lest en del av innleggene her, og forstått at folk har forskjellige antall kalorier som de prøver å holde i løpet av en dag. Da jeg gikk på GK kurs for noen år siden så var det fokus på at man ikke skulle ha mer enn 1360 per dag, og i alle fall ikke mindre enn 1000. Og dette gjaldt alle liksom (bortsett fra ammende osv), men nå er det snakk om meny1 meny2 osv. Er det noen som kan forklare meg dette her, så hadde jeg vært veldig taknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har et spørsmål som jeg lurer veldig på og håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har lest en del av innleggene her' date=' og forstått at folk har forskjellige antall kalorier som de prøver å holde i løpet av en dag. Da jeg gikk på GK kurs for noen år siden så var det fokus på at man ikke skulle ha mer enn 1360 per dag, og i alle fall ikke mindre enn 1000. Og dette gjaldt alle liksom (bortsett fra ammende osv), men nå er det snakk om meny1 meny2 osv. Er det noen som kan forklare meg dette her, så hadde jeg vært veldig taknemlig :)[/quote']

 

De har endret kaloriinntaket så det er mer tilpasset hver enkelt person. Du må først finne ut hvor masse energi du forbruker pr dag, for så å finne ut hvor stort inntak av kalorier du skal ha.

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen (nederst i formelen står det hvor mange kalorier pr meny består av):

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde denne formelen men jeg kom frem til 8000 kan det være rett?

Er 88 kg' date=' 160 cm høy, 27 år.[/quote']

 

Jeg tror nok du har regnet litt feil...

 

Jeg gjorde en liten utregning ut ifra de opplysningene du har gitt, og jeg tok utgangspunkt i at du er en kvinne.

 

Kom fram til følgende:

 

Hvilestoffskifte: 1600

 

Hvilestoffskifte * 1.3 (lav hverdagsaktivtet): 2080

Hvilestoffskifte * 1.4 (normal hverdagsaktivtet): 2240

Hvilestoffskifte * 1.5 (høy hverdagsaktivitet): 2400

 

Dette er tallene for energiforbruk FØR trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...