Gå til innhold

Tines slankedagbok! Før startuken...


Gjest skalned

Anbefalte innlegg

Ja, tenkte jeg skulle begynne med å skrive dagbok da, blir så mye enklere for meg å holde styr på tanker og andre finurlige ting :) Som sagt i den andre tråden jeg skrev i natt, så skal jeg til legen neste tirsdag og snakke med henne om helsa, og ikke minst vekta mi. Har nettopp byttet fastlege, fra verdens beste lege som jeg har hatt siden jeg var ei lita jente, han går av med pensjon til sommeren. Byttet nå, siden hun jeg ville bytte til ble ledig. Tok opp med den forrige legen min om overvekten, han kom med masse jeg har hørt tusen ganger før, men jeg skjønner jo at han nevner det. Overvekten kan være genetisk, siden faren min også er kraftig, men vi var lettere når vi var yngre. Både pappa og jeg. Pappa ble større da han ble syk, altså han måtte slutte og jobbe pga. sykdom, og orket bare mindre og mindre med årene. Mamma har alltid vært tynn, men hun ble utsatt for en bilulykke for noen år siden, som gjorde det vondt for henne å gå i like stor grad som før ulykken, så hun ble sittendes en del på rompa. Hun gikk opp mange, mange kilo. Men raste ned igjen da hun begynte å jobbe. Siden har hun holdt det stabilt... Jeg nevnte også dette til legen (han forrige) at jeg skal jo ikke være kraftig, det veit han også, jeg begynte å legge på meg da jeg begynte i 8. Da fikk jeg mer tilgang på godterier, siden jeg naturlig nok fikk en større kontroll over mine egne penger enn før osv. Jeg tok en blodprøve hos legen, og de sa jeg skulle ringe tilbake da det hadde gått en uke. Jeg gjorde det, men fikk aldri noe ordentlig svar av damen i resepsjonen. Eneste hun sa var at det ikke var noe galt, jeg kunne ikke snakke så lenge siden jeg var på skolen. Så skjedde det en hel del ting, og jeg glemte rett og slett legebesøket og alt!

 

Nå som jeg har byttet lege, så begynner jeg på nytt, litt oppløftende, men samtidig litt skummelt. Var så, hva skal jeg si, fortrolig med den legen jeg hadde hatt i vel 15 år. Vanskelig for meg, som i tillegg er en smule innadvendt, å gå i gjennom hele den prosessen med å snakke om seg selv og hvordan jeg føler det med kroppen og overvekten. Men det skal nok gå greit, det er et følsomt tema som jeg ikke har vært særlig åpen med, fordi jeg vil nødig sutre og klage over at jeg er slik. Det er jo bare jeg som kan gjøre noe med det...

 

Dette ble langt, men deilig å få det ut! I dag har jeg planer om å kjøpe gåstaver, muligens ta en liten tur i kveld, spørs når jeg er ferdig med forelesningen på skolen. Er grådig sliten nå også, vært våken i hele natt, tenkt og fundert over ting og tang.

 

Over og ut!

Tine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Glemt bort dette her helt :) Men, har da omsider vært hos legen, jeg satt der i en time og hørte på ting jeg har hørt hundre ganger før... Det var vanskelig å prate om det, og jeg forsøkte å få han til å innse at jeg vil prøve slankepiller. Fordi jeg tror det vil være best for meg, selv om jeg ikke kan sitte og tro at ting skal skje uten at jeg legger om livsstilen og trimmer mer... Det at jeg kan begynne på slankepiller vil være en enorm motivasjon for meg, og jeg kjenner meg selv såpass at jeg vil klare å endre på de tingene som trengs for at dette skal funke... Han sa at jeg ikke var betydelig overvektig, og såpass ung, så han ville ikke råde meg til å bruke disse pillene. Men da skjønner jeg ikke helt, jeg har en bmi på nesten 35, hvem skal da få bruke de pillene?! Til slutt myknet han opp, han ba meg om å komme dagen etter for å ta noen blodprøver. Jeg gjorde det, fikk svar en uke etterpå, prøvene viste ikke noe spesielt, bare at jernmangelen var ganske lavt. Så jeg skal dit i morgen igjen, for å nok en gang "overtale" han til å gi meg en resept. Jeg vil jo prøve det! Hvorfor er han så vrien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt bort dette her helt :) Men' date=' har da omsider vært hos legen, jeg satt der i en time og hørte på ting jeg har hørt hundre ganger før... Det var vanskelig å prate om det, og jeg forsøkte å få han til å innse at jeg vil prøve slankepiller. Fordi jeg tror det vil være best for meg, selv om jeg ikke kan sitte og tro at ting skal skje uten at jeg legger om livsstilen og trimmer mer... Det at jeg kan begynne på slankepiller vil være en enorm motivasjon for meg, og jeg kjenner meg selv såpass at jeg vil klare å endre på de tingene som trengs for at dette skal funke... Han sa at jeg ikke var betydelig overvektig, og såpass ung, så han ville ikke råde meg til å bruke disse pillene. Men da skjønner jeg ikke helt, jeg har en bmi på nesten 35, hvem skal da få bruke de pillene?! Til slutt myknet han opp, han ba meg om å komme dagen etter for å ta noen blodprøver. Jeg gjorde det, fikk svar en uke etterpå, prøvene viste ikke noe spesielt, bare at jernmangelen var ganske lavt. Så jeg skal dit i morgen igjen, for å nok en gang "overtale" han til å gi meg en resept. Jeg vil jo prøve det! Hvorfor er han så vrien da?[/quote']

 

Hei, vil berre sei at eg har prøvd pillane.... virka ik på meg! Det som virka var å begynne på Grete Roede kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Har fått resept på Reductil nå, skal hente de i morgen. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen og virkelig stå på, det kommer ikke gratis, for å si det sånn :P Jeg har lyst til å prøve det selv, Grete Roede - kurs er dessverre ikke av min interesse, mye av det man lærer på de kursene er logisk tenkning og mye man "har hørt hundre ganger før"... Jeg veit med meg selv at jeg ikke kommer til å dra nytte av et slikt kurs, fordi jeg kan så mye om kosthold og ernæring fra før, så for meg ville det blitt å kaste pengene ut av vinduet.. Kusina mi, tanta mi og ei venninne av mamma har vært på Grete Roede, så jeg hørt en del derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Har fått resept på Reductil nå' date=' skal hente de i morgen. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen og virkelig stå på, det kommer ikke gratis, for å si det sånn :P Jeg har lyst til å prøve det selv, Grete Roede - kurs er dessverre ikke av min interesse, mye av det man lærer på de kursene er logisk tenkning og mye man "har hørt hundre ganger før"... Jeg veit med meg selv at jeg ikke kommer til å dra nytte av et slikt kurs, fordi jeg kan så mye om kosthold og ernæring fra før, så for meg ville det blitt å kaste pengene ut av vinduet.. Kusina mi, tanta mi og ei venninne av mamma har vært på Grete Roede, så jeg hørt en del derfra...[/quote']

 

Jeg skjønner tanken din..jeg tenkte også slik.. hadde gått tre år på idrettslinja, visste det jeg trengte om mat og trening.. men fikk meg noen aha! opplevelser likevel. La på meg 38kg under svangerskapet og klarte ikke gå ned igjen alene. For DET ER IKKE BARE MATEN DET HANDLER OM, det er det psykiske også. Og jeg oppdaget et par overraskendes opplevelser ang det å sitte i en gruppe med mange andre overvektige i forskjellige former og fasonger.. Det ble en av de tingene som var med på å bygge opp gjen selvtilliten min, og ta bort skammen jeg følte over "å vise meg ute blandt folk så svær som jeg var blitt."

 

Jeg gikk to kurs og etter det har jeg registrert meg her inne og brukt dette som støtte og veileding. Det jeg vil frem til er at enten du velger å klare alt selv eller bruke piller ved siden av, så sørg for å finne noen likesinnede. Det gjør det så mye enklere i motgang og veldig artig i medgang:-)

 

For meg var det også å vite at jeg skulle på vekta og at de andre ville få vite om jeg gikk opp eller ned en motivasjon iseg selv. For når man er i gruppen så er det ikke bare en selv man har å tenke på, det er de andre også. Og omvendt. Og vet du, de gangene man har gjort alt riktig og går opp i vekt får man veiledning og tips fra både lederen og kursdeltakerne.

 

Så det er kanskje ikke så dumt med kursene likevel..?.. Men når det er sagt så kan du jo sende inn spm til eksperter her inne å, og få svar:-) Også snakker man jo med likesinnede her inne ikke sant?

 

Ønsker deg lykke til og håper vi får være med på dine medganger og motganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

jeg gikk ett kurs og trodde jeg var utlært...gikk ned 10 kg og alt var en dans på roser....det var da..

 

Nå går jeg kurs igjen! Men nå skal jeg gå til jeg ER utlært og har snudd levestilen, og det skjønner jeg vil ta lang tid- ikke bare 8 uker

 

Så nå holder jeg på med 3.kurset, og jeg er like motivert. Får hele tiden tillført noe nytt, alltid spennende å gå på kurs, veldig flink kursleder!!!!

 

Og jeg skal gå på kurs til jeg har nådd målet mitt....til jul..??

Og etter på er det ett år på hold vekten kurs

 

Det hjelper ikke å lure seg selv lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har det seg sånn at jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal ta kurs, uansett hva dere sier ;P Hehe! Men nå skal jeg prøve å få samle i sammen penger til en elipsemaskin, tror det kan funke bra! Har en vrien ergometersykkel, klarer ikke å sitte mer enn ti minutter på den, sklir av setet, sitter skrått og får skikkelig vondt i rumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg å bruke dagboka flittig og lese rundt på disse sidene. jeg har gått to kurs. jeg kunne alt vi lærte om kosthold. men det er et stort men. det hjelper ikke va du kan om en ikke bruker det, kan å bruke det. for meg handler det litt om å få opp øynene, innse ting. men det handler mest om å endre tankemønster. det er mye følelser i mat. jeg hadd ikke klart dette uten mine to kurs. bli bevist egne handliger. men vi må hver og en finne ut hvordan vi skal klare denne livstilsomlegginga. jeg gikk internettkurs, det funka for meg ihvertfall. vet ikke hvordan vanlige kurs er.

 

lykke til med livstilsendringen din. vær åpen for nye innspill og tanker. les og lær.

 

hej hå

 

ha en fortsatt fin søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goklompen, tusen takk for innspill, det kommer alltid godt med ;)

 

Jeg har faktisk tenkt meg ende over ang. GR - kurs, jeg veit at jeg kommer til å klare det, hvis jeg hadde begynt med det, men nå har det seg sånn at jeg faktisk er så sjenert og liker ikke å prate i grupper om meg og min vekt osv. Internettkurs er ikke noe for meg, skal jeg ha et skikkelig spark i rumpa så må jeg evt. ta et vanlig kurs med møtedager osv. Jeg har for tiden skikkelig dårlig sjølbilde, tror jeg er på bunn når det gjelder det, hvordan skal det da gå hvis jeg skulle gått på et kurs, selv om jeg der møter og snakker med likesinnede? Tror det ikke hjelper at jeg veit det er folk som sliter med det samme, jeg blir like sjenert og innadvendt forde... Jeg er jo også bare tjue år (snart tjueen), har inntrykk av at det bare er folk som er eldre enn meg som tar disse kursene, et fåtall på min alder. Er dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på maxikurs. der er vi 5 stk under 25 år. Vi er 13 totalt, og mange av de som er eldre enn 25 er under 40. samt et 3 stk som er 50+.

 

Det er ikke sånn på kurskveldene at man MÅ prate mye, i starten sa jeg nesten ingenting, nikket og sa litt ja og nei til det kurslederen spurte om når uka ble evaluert. Man trenger ikke å si mer enn man vil. Allikevel var det godt å kjenne at vi er fler i samme situasjon. Så im du har dårlig selvbilde, bør du ABSOLUTT melde det på et kurs. Men det er bare du som kan avgjøre det.

 

Du kan jo forresten se innom den tråden jeg håper å få opp å gå; "noen mellom 20-30 som skal ned 20-30?"

 

Lykke til!

Curls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...