Gå til innhold

Feil meny??


Gjest Melkorka

Anbefalte innlegg

Gjest Melkorka

Hei

 

Jeg begynte på kurs tidligere denne uka. Jeg fikk beskjed om å gå etter meny 3 (1900 kcal). Jeg synes det er så mye. Kan det være at det er feil regnet ut av henne?

 

Jeg veier 82 kg og er 168 cm. Regnet ut at jeg har et daglig energiforbruk på 2248 kcal.

Nå har jeg spist alle dagens måltider, unntatt kveldsmat, og trenger fortsatt 700 kcal. I går klarte jeg å spise 1600 kcal. og da spiste jeg altfor mye (stappmett) til kvelds. Skal det være sånn? Har jo hørt at man ikke blir sulten av å gå på GR kurs, og det kan jeg skrive under på :) Men 1900 kcal.. hva kan jeg spise da?

 

Burde jeg presse mer kalorier inn for å komme opp i 1900 kcal hver dag, eller tror dere det er bedre å gå etter meny 2 (1600 kcal)

 

Jeg jobber på kontor, og selv om jeg har tre små hjemme, blir det ikke så mye bevegelse på meg i løpet av dagen. Prøver å ta meg en tur ut å gå i ca 45 min hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet. Det tar litt itd før kroppen venner seg til de nye mengdene mat. De fleste av oss har jo egentlig spist altfor lite, og gått opp i vekt - rart, men sant.

Prøv å ikke spise altfor magert - gjerne makrell, leverpostei ol.

Drikk feks lettmelk istedet for skummet melk. Noen nøtter i frokostblanding gjør også susen.

Håper det går bedre etterhvert - det gjør det iallefall for meg.

Lykke til videre

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
Hei

 

Jeg begynte på kurs tidligere denne uka. Jeg fikk beskjed om å gå etter meny 3 (1900 kcal). Jeg synes det er så mye. Kan det være at det er feil regnet ut av henne?

 

Jeg veier 82 kg og er 168 cm. Regnet ut at jeg har et daglig energiforbruk på 2248 kcal.

Nå har jeg spist alle dagens måltider' date=' unntatt kveldsmat, og trenger fortsatt 700 kcal. I går klarte jeg å spise 1600 kcal. og da spiste jeg altfor mye (stappmett) til kvelds. Skal det være sånn? Har jo hørt at man ikke blir sulten av å gå på GR kurs, og det kan jeg skrive under på :) Men 1900 kcal.. hva kan jeg spise da?

 

Burde jeg presse mer kalorier inn for å komme opp i 1900 kcal hver dag, eller tror dere det er bedre å gå etter meny 2 (1600 kcal)

 

Jeg jobber på kontor, og selv om jeg har tre små hjemme, blir det ikke så mye bevegelse på meg i løpet av dagen. Prøver å ta meg en tur ut å gå i ca 45 min hver dag.[/quote']

 

...hvis du sier hvor gammel du er og ca hvor mange trimpoeng du har pr uke. Det er jo en formel å bruke. Hvis du klarer å regne ut selv tar du det endelige svaret og trekker fra 1000 kcal. Det tallet som står der da avgjør hvilken meny du skal følge. Høres ut for meg som at du skal følge meny 2. Jeg har gått kurs før og da veide jeg like mye som du gjør nå (tre cm kortere jeg da) og da fulgte jeg meny 2. I dag er jeg mye tyngre og følger meny 3, men så har jeg også over 20 trimpoeng pr uke så det drar avgårde litt. Uansett hvilken meny så er det vanskelig å spise nok mat i begynnelsen. Første gangen jeg gikk kurs fulgte jeg meny 1 og jeg hadde store problemer med å komme meg over 1000 kcal pr dag. Men et godt tips er å lage smoothies til mellommåltid eller for å bruke frukt og melkerasjonen. Da får du i deg de viktige næringsstoffene og kaloriene, uten at du blir helt stappa :) Bare si fra hvis du trenger oppskrifter eller tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Hei.

 

Jeg er 29 år, og har ca 8 trimpoeng i uka.

 

Denne helgen har gått litt sjeis. I dag har jeg ca 1600 kcal, men i går kom jeg knapt opp i 1000 :S Ikke bra. Jeg reiste til Oslo på fredag (endel timer i bil) og glemte helt å spise. I dag kjørte jeg tilbake, men har fått spist regelmessig så i dag gikk det greit nok.

 

Huff.. jeg gruer meg nesten til neste veiing. Håper jeg går ned litt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

... og kommet fram til samme daglige energiforbruk, men jeg hadde tatt meny2 med det forbruket, dvs 1600 kcal. Selv har jeg et forbruk på 3100 kcal og bruker meny 3. Men uansett hva du bestemmer deg for aå er det viktig å spise nok. Det holder ikke med 1000-1300 kcal, selv om du kanskje går ned i denne omgang. Det handler om å få igang og øke forbrenningen, og det klarer du ikke når du spiser for lite... Hvis du sliter fortsatt med nok mat, så velg litt mer kaloriholdige matvarer... Sørg for å spise nok protein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Tusen takk for svar. jeg har visst mye å lære enda

jeg kommer meg opp i 1600 kcal i uka til nå. Huff, føler det er veldig kjipt at det er så vanskelig å få til, selv om jeg går på kurs.

 

Denne helgen har vært spesielt vanskelig, med lang tur i bil og overnatting på hotell, og så lang biltur tilbake igjen. I dag har vi feiret 1 års dag her hjemme, med masse godt :S Spiste både gele og 1 muffins, men det var laaaangt i fra de mengdene jeg har pleid å spise *flau*

jeg må sette meg mer inn i menyene ser jeg. Men får til de faste måltidene ganske bra egentlig. Frokost har jeg ca 220 kcal og lunsj det samme. Middag varierer veldig. Jeg synes det er uvant å måtte putte kveldsmat inn i menyen, det har jeg ikke spist på mange år. Mellommåltidene er det verre med. Glemmer å spise, selv om jeg kjenner at jeg blir sulten. Må få igang et system der jeg spiser hver 3-4 time.

 

Men jeg lurer på noe. Er det samme hva jeg spiser så lenge jeg er innenfor grensen på 1600-1900 kcal? Vet jo at det er best å spise sunn mat.. lurer bare på om resultatet blir det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

En kalori er en kalori, uansett hvor den kommer fra. MEN det er helt klart ikke det samme for kroppen din om du spiser 1600 kcal i sjokkis eller om du har en sunt og variert kosthold. For at kroppen din skal forbrenne mest mulig er det nødvendig å ta vare på muskulaturen. For å øke muskelmassen eller ihvertfall vedlikeholde den må du få i deg nok proteiner. Det som skjer dersom du spiser mye søt og fet mat er at blodsukkeret ditt blir påvirket og dermed også "hungeren" etter noe usunt. Du påfører kroppen din unødvendige belastninger dersom du spiser "dårlig" mat.

 

Men la oss nå si at på en lørdag så skal du unne deg litt ekstra. La oss ta i skikkelig og si at du skal spise en skikkelig god middag eller kose deg med en 200 gr sjokkis. Da må du IKKE gå rundt og sulte deg hele dagen for å "spare" kalorier til kvelden, men heller spise mager mat og masse grønnsaker. Den klare grønnsakssuppen fra toro ble jeg anbefalt av min kursleder å spise for den metter samtidig som at den har så lite kalorier at du kan spise MASSE av den :)

Det jeg gjør på lørdager er at jeg sørger for å skaffe meg trimpoeng som tilsvarer det jeg har planer om å spise ekstra. Feks, hvis jeg skal kose meg med en diger sjokkis som inneholder 1000 kcal så trener jeg bort så mange kalorier tidligere på dagen. Og spiser som vanlig i tillegg... Og drikk minst 2 liter vann om dagen!

 

Men når det gjelder vanlig mat så kan du for å få i deg nok kalorier feks spise vanlig hvitost i stedet for lettere hvitost. Ha på en ekstra skive skinke på skiva, IKKE ta salami i stedet :) Ta en LITT tykkere brødskive og/eller et glass melk eller juice ekstra. IKKE spis Nugatti for å komme opp i kalorier ;)Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste... Velg matvarer med lavt fett- og sukkerinnhold og høyt proteininnhold. Sliter du med at måltidene er for store så kan du jo dele ett måltid opp i to slik at du får 6 måltider om dagen i stedet for 5.

 

Vet ikke om dette blir helt klart, men si fra hvis noe er uklart.

 

Ha en fin kveld!

 

Klem fra frøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Tusen tusen takk for svar :)

 

Nå skal jeg spise kveldsmat. 2 brødskiver med div pålegg. Og gulrøtter. Da kommer jeg opp i 1650 kcal

 

Jeg får se til tirsdag på veiedag om dette hjelper. Vil så gjerne ned i vekt. Synes egentlig det er veldig rart om det virker, for jeg føler virkelig ikke at jeg slanker meg.

 

Gøy å høre fra dere som har peiling. Jeg er tydeligvis helt grønn på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...