Gå til innhold

Middagstips


Gjest Fritzi

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av fiskepinner, findus god gammeldags fiskegrateng, røkte kjøttpølser, ferdigposer med gryterett, osv.

 

Hva med en tråd der vi kan fortelle hva vi har hatt til middag? For inspirasjon til variasjon!

 

I dag har jeg hatt 2 grillpølser, ca 80 g stekt potet, salat av salat, tomat, ourre og fetaost.

 

Tips mottas med takk

 

Hilsen drittlei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar oppfordringen.

 

Her i huset i dag: Stekte kyllingfileter, salat med pesto, villris.

 

Det var godt og magert. Skjærer kalde kyllingfileter opp som pålegg etterpå. Stekt de på relativt svak varme, dynker de med pepper sauce, akkurat passelig hot.

 

I morgen: ikke peiling... Begynner å tenke på det halv fire, hadde vært lurt å planlegge litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Jeg planlegger mine middager (og også det meste av de andre måltidene) for en uke fremover på den dagen jeg har veieing.. altså torsdager.. av og til også lengre.. Dette gjør det lettere for meg å følge dietten, av og til blir det selvfølgelig litt forskyving, sånn når jeg blir bedt bort på middag.

 

I dag hadde vi lapskaus, i morgen skal vi ha pølser med rotmos, og på onsdag blir det en enkel middag med stekt laks.. da tar jeg med det jeg har igjen av grønt og bruker det.. :) I morgen skal vi også bake snurrer som jeg har liggende i fryseren til lunsj og middag utover ukene.. en utrolig fin ting å ha liggenede.. også når du får uventet besøk, de er lette å tine og kan varierer i det uendelige. Noen ganger bruker jeg de enkel med salat til, og kan også brukes som tillegg til en mager og lett suppe. Med andre ord min desiderte favoritt...

 

Prøvde også den meksikanske hverdagsseien en dag, inviterte gjester og fikk en kjempefin middag ut av det. Jeg serverte med poteter og masse gode grønnsaker, og lime til.. Nydelig. Videre hadde vi en enkel fiskesuppe en dag, posesuppe med fiskeboller (helt topp og enkel mat)

 

En annen rett jeg elsker er tosk stenkt sammen med potet, purre, paprika, gulrot og alt annet du har av grønt. Serveres med en ss rømmekolle, eller du kan røre et par ss rømmekolle med vann og krydder, og helle dette over retten. Gi et raskt oppkok før servering..

 

Håper jeg gav noen ideer.. kan skrive litt mer når jeg har planlagt min neste ukemeny..

 

Linda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ..

 

I dag har jeg laget en nydelig dessert.. ikke så veldig kalorifattig, men langt ifra usunn... Laget meg en smootie, som fint kan brukes som en "nestenis".

 

Fikk en halv liter, med 326 kcal, fra disse tingene..

 

1 Banan

100 gr frosne bær(uten sukker)

1 dl light eple nektar fra coop

1,5 dl kesam vanilje

isbiter

 

jo flere isbiter eller frosne bær, jo mer en is blir det...

 

Min sønn på to år simpelthenn esket denne...

 

Kanskje noen andre fristes også.. :)

 

Linda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen..

 

Da har jeg sittet her og planlagt mine middager fremover til og med den 8/2. To blanke dager, i tilfelle jeg blir bedt bort på middag, slik at jeg bare kan forskyve litt..

 

Her er i alle fall middagene.. har funnet omtrent alle oppskrifter i kursbok 1(ligger sikkert på nett også).

 

Hverdagslapskaus

Stekt laks

Kjøttsaus pizzaiola m/pasta

Ostepanetter av kalkun med stekte grønnsaker

Fiskepinner med råkost, potet og rømmekolle

Wok med kylling og nudler

Laks, stekt sammen med potet og grønnsaker

Avakadosalat med svinekjøtt

Lettsaltet torsk og brokkoli i form

Lammefrikasse

Nudelsppe med kjøttboller

Middelhavskylling

Lammekoteletter med tzatziki

 

Vel kanskje gav jeg noen andre et tips også... Hadde vært morro å se hva dere andre bruker.. Alltid kjekt med nye ideer.

 

Linda ;):) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Blir gjerne endel raske middager her i huset (aleneboer som farter litt, da skal det helst gå fort! Hihihi). Men middager blir det jo gjerne, og her er et par små forslag:

 

I kursbok to er en oppskrift på Laks med Chili. Jeg "modifiserte den litt, men beholdt grunnprinsippet: Laksefilet i aluminiumsfolie, med litt olje, masse krydder og masse grønnsaker (jeg brukte paprika, gulrot, purre, løk og squash). Veldig godt, og enkelt siden alt bare koser seg i folien i stekeovnen! Kan serveres med ris, pasta, poteter eller pitabrød. Gjerne med litt kesam på...

 

Går også mye i kylling, med "wokede" grønnsaker. Har også surret bacon/spekeskinke rundt kyllingfileter, brunet de i stekepanna for så å steke ferdig i ildfast form i stekeovnen med litt olje og krydder. Det var godt det! :) Servert med grønnsaker, pasta og litt saus (Kremet kyllingsaus med sjalottløk og basilikum - posesaus fra Toro som lages UTEN smør).

 

Dessuten er jo pitapizza en slager da... Og veldig enkelt!

 

Andre forslag til raske og gode middager tas i mot med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lostinspace

Har prøvd ut noen oppskrifter fra kursbok 1:

 

Laksewok - knallgodt

Skinkesnurrer - namnam

Tandoristeinbit - delishous

Svin tikka pita - super lørdagskos

kyllingrisotto - kjempegodt

Ovnsbakt torsk med grønnsaker - godt og lettvint

 

 

Bakte brytebrød og serverte på venninnelunsj, alle ville ha oppskrift :-)

 

Skal prøve tacopizza som jeg fant her på nettet til lørdag....gleder meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på kurs for ca 20 år siden så sto det en oppskrift på kjøttkaker i kursboka som jeg siden har brukt hele veien.

 

Vil gjerne dele den med dere

 

Til en familie på 4-5:'

 

2 pk Gilde karbonadedeig eller kjøttdeig

1 beger cottage cheese

2 løk, finhakket

ca 1,5 dl vann

1,5 ts oregano'

salt og pepper

 

Rør sammen deigen. Stekes flate på varm panne. Ps: kan ha lett for å gå i stykker. Server med sjysaus og potet, og grønnsaker. Familien elsker disse! Og de er svært magre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Her en dag inviterte jeg mine foreldre til middag, og fikk lyst å gjøre litt ekstra ut av det.. dermed ble det en utrolig lettlaget og nydelig treretters middag.

 

Til forrett laget jeg dette (egenkomponert)

 

Lomper med agurkkesam(nesten tzatziki) og skinke

 

Du trenger:

- agurk

- kesam orginal

- hvitløk

- syre, sitron, lime eller lignende

- Krydder etter ønske

- lomper, en pr persjon

- ruccola

- paprika

- purreløk/vårløk

 

Raspet agurk(litt under halv agurk), tilsatte en halv båt med raspet hvitløk og like deler med kesam orginal. Tilsatte så litt lime, krydder etter ønske og smak(pepper, salt og min desiderte krydderfavoritt Forest Blend, alle krydder nykvernet) Lot dette stå i kjøleskapet i en par timer.

 

PS: Dette er også godt som dip... :)

 

Videre beregnet jeg en lompe pr. gjest (kesam/agurk blanding holder i massevis og jeg brukte resten til andre gode ting)

 

Legger på en til to teskjeer med blandingen, ruccola, 3 skiver løvtynn skinke, pastrami e.l.(legg på så de dekker hele lompen, en deles i to), paprika, vårløk/gressløk.

 

Rull sammen, og del de i to eller tre, bruk tannpirkere til å holde dem sammen(men husk uten smak)

 

 

Til hovedrett serverte jeg lammefrikasse fra kursbok 1, mener at du finner den oppskriften på sidene her.

 

Dessert var en herlig nestenis laget av følgende:

- 1,5 banan

- diverse bær(frossen), fyller disse opp helt opp til slutt. Jeg brukte selvplukkede bær fra fryseren, men bærblandinger er helt ypperlig. Husk uten sukker

- 2 kuler med sans vaniljeis

- ca 2 dl juice (fyll opp etter at bærene er hatt i)

- en biola småflaske

- en yoghurt med bærsmak

- en ss med splenda

 

Alt kjøres i mikser og serveres i porsjonsskåler, du trenger ikke mye til hver gjest, dette holder 8 stk i alle fall. Jeg serverte i farrisglass. Legg på friske mynteblader til pynt.

 

Håper dette falt i smak hos noen, eller gav dere inspirasjon...

 

Linda :):D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

Har nå planlagt mine middager fremover, men selvfølgelig kommer det til å bli litt endringer.. det blir det bestandig

 

-I dag Potetball hos svigermor

-Pølse med rotmos

-Taco, virkelig lørdagskos

-Fiskegrateng

-Nudlesuppe, min mann krevde at denne kom tilbake lenge før en uke var gått.. han bare elsket den..

-Kalkunpanetter

-Laksewok

-Hverdagslapskaus

-Middelhavskylling, hatt planer om denne lenge, men det har aldri blitt sånn

-Avacadosalat med pinjekjerner og magert kjøtt

 

Vel det var alt tom 17/2

 

Linda :):D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...