Gå til innhold

Stor forskjell i kalori-inntak fra dag til dag


Gjest Ellie76

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på GR-kurs, og synes det er kjempebra. Sist gang og i morgen har det dessverre kræsjet med jobben - begge inkludert middag. Forrige torsdag ble kaloriinntaket veldig høyt pga. en treretters med en uimotståelig dessert... Jeg føler jeg spiser omtrent like mye hver dag, men det slår ut ganske forskjellig. I går spiste jeg 18 biter sushi og regnet ut at fra tabellen at det ble ca. 1000 kalorier.

Jeg fikk sjokk, fordi jeg var ikke klar over at det var så mye kalorier i sushi. Totalt ble det ca. 2000 kalorier i går (skal ligge mellom meny 2 og 3 et sted). I dag har jeg ikke spist "ordentlig" middag, bare kornblanding, knekkebrød og frukt, og jeg har havnet på rundt 1000 kalorier. I tillegg har jeg trent styrke og kondisjon, og fått ca. 4 trimpoeng. Dvs. jeg har spist like mye som jeg har forbrent under trening. Jeg lurer litt på hva dette gjør med kroppen. Blir den "forvirra" av at inntaket er så ulikt fra dag til dag, og på hvilket tidspunkt begynner den med sparebluss?

 

Noen som har erfaring med ulikt kaloriinntak?

 

Jeg regner med at det blir en kaloririk middag i morgen kveld også, med et glass vin til. Så jeg håper at det ikke ødelegger for mye at det blir svingninger i inntaket. Prøver for øvrig å spise jevnlig, spesielt mellommåltid mellom lunsj og middag, men kveldsmat er jeg ikke så flink til.

 

Godt å få luftet litt tanker her, siden jeg nå går glipp av to møter på rad - er kjempespent på vekta i morgen og ikke minst når jeg er tilbake på kurs igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg har ikke god erfaring med systematisk store forskjeller i inntaket med unntak av hvis jeg trimmet mye og trengte mer.

 

Men noen dager med utskeielser tror jeg ikke spiller så stor rolle. Du er ikke den første som har oppdaget at sushi har endel kalorier - unngår iallefall de med frityrstekte mykkrabber og scampi nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får prøve å unngå slike variasjoner så ofte :-) Har fått råd fra min kursleder om å "fylle opp" med en avokoado eller lignende om det blir litt få kalorier i løpet av en dag. Tror det blir lettere etter hvert som man kommer inn i rytmen. Utrolig trist å skulle droppe tempura maki, men skjønner det er nødvendig. Jeg er en sushielsker, men får heller ta det som en utskeielse en gang iblant. Og med færre biter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg er en sushielsker' date=' men får heller ta det som en utskeielse en gang iblant. Og med færre biter også.[/quote']

 

Færre biter er min løsning i tillegg til å tenkte "litt" på hvilke biter - her er både barn og voksne sushielskere og når vi skal virkelig kose oss går vi og kjøper sushi med oss hjem (vi har flere fabelaktige sushirestauranter i nabolaget) og så lar jeg risvinen og det japanske ølet stå og drikker heller grønn te til.

 

Jeg brukte også avokado ofte da jeg tok av - gir veldig god metthetsfølelse og inneholder mange sunne kalorier. Jeg stabiliserer nå - har faktisk ett års jubileum for stabil vekt i disse dager - så jeg har litt flere kalorier å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...