Gå til innhold

Farvel til jo-jo-slanking-blogg


Gjest pippi68

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg endelig bestemt meg. Jeg gidder ikke lenger denne evige kampen mot de siste 2 kosmetiske kiloene. Dette skaper kun overdreven sult, overspising, stress og dårlig selvfølelse.

 

Min nåværende vekt, 54 kg, er helt utmerket (163 cm høy). Jeg skal nå heller gjøre en jobb for å lære meg å spise normalt, dvs. det kroppen trenger, altså å gå i energi-balanse hver dag og få i seg sunn og næringsriktig mat.

 

Jeg må også lære meg til å sette pris på kroppen min slik den er. Den er nemlig ganske flott, tror jeg. Det er bare jeg som ikke greier å se det...

 

Det første jeg har bestemt meg for å finne ut er ca. hvor mange kalorier jeg trenger hver dag.

 

Mål og tiltak uke 1:

 

Jeg er redd for å legge på meg så jeg prøver å holde meg på rundt 16-1700 kcal første uke og se hvordan det går. Hvis jeg blir svært sulten noen dager, så går jeg opp til 2000 denne dagen, men ikke mer. Det er ikke lurt å være sulten flere dager på rad, og holde ut, bli mer og mer sulten for hver dag osv., for det ender bare med overspising.

 

Jeg har svært stillesittende hverdag og går derfor en tur (1 time) hver dag. I tillegg sykler jeg på trim-sykkel (litt sånn intervaller) 1.gang pr. uke i 30 min. Foreløpig vil jeg ikke trene mer, for da blir jeg bare ekstra sulten og overspiser. Når jeg har lært meg til å spise nok hver dag, har jeg lyst til å trene noe mer (2-3 ganger pr. uke, kanksje...)

 

Hører gjerne fra andre som kjenner seg igjen, eller er oppe i lignende prosesser. Jeg har lagt merke til at denne diskusjons-gruppen ikke akkurat er av de mest populære...hm...

 

Hilsen Pippi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med avgjørelsen om å stabilisere! Jeg tror det er bra å ha noen kg å gå på, både nedover og oppover. Det viktige er at man føler seg vel, og at man finner en rytme i hverdagen som fungerer for en selv. Ingen vits i å trene mye hvis du da overspiser, som du selv sier. Kjempebra at du går tur hver dag!

 

Jeg titter innom her hver dag og har begynt å forberede meg på stabilisering. På papiret har jeg igjen 4 kg, men allerede om to kan det hende jeg er klar for å roe ned. Vekta varierer jo, så jeg er ikke så nøye om jeg ikke veier NØYAKTIG det jeg skal før jeg stopper. Gleder meg til å skrive stabiliseringsblogg og ikke slankeblogg, hehe :P

 

Ønsker deg lykke til med den nye livsstilen, håper du finner en rytme som passer for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og støtte Ahnimah!

 

Jeg gleder meg til denne nye livsstilen og bloggen, jeg også. Jeg har tro på at jeg skal lykkes, for jeg overspiser kun når jeg har vært sulten for lenge. Det er noe annet for dem som overspiser pga. følelsesmessige ting, da må problemene takles på et dypere plan.

 

Men tenk så deilig å kunne være fornøyd med seg selv og bruke all energien på bare å leve!!! :P (Men først må jeg altså få litt orden og struktur over hverdag og spising...)

 

Jeg håper at du starter opp her inne snart, du også. Har dessuten hørt at det ikke er så mye vist i å slanke bort de siste 2 kiloene (hvis du har hatt en tendens til jo-jo virksomet, altså), for de forsvinner gjerne når du begynner å leve regelmessig og kutter ut slankingen: Mye positivt skjer nemlig i kroppen når du ikke tvinger og stresser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Flott med litt aktivitet her inne - gratulerer med at du har nådd målet ditt Pippi68 og vil stabilisere fremover. Jeg gjorde akkurat det som du planlegger - økte gradvis (dokumenterte uke for uke i Fru Lunas blogg). Da jeg nådde trivselvekten (60-62) regnet jeg ut forventet kaloriforbruk (ca. 1800 uten trening) med den vekten og økte gradvis fra å spise med kaloriunderskudd til å dekke behovet. Fortsatte med mange små måltider, mye vann - er blitt en livsstil. Fant fort ut at det er lurt å trene litt for da har jeg litt flere kalorier tilgjengelig. Har også lært at det er best å gripe inn fort hvis vekten øker over trivsesområdet - lettere med ett kilo over enn 3 for å si det sånn.

 

Nå har jeg ryggproblemer og da merker jeg at vekten går oppover hvis jeg ikke kutter ned på kaloriene - så min erfering er at kroppen reagerer veldig fort på både kalorioverskudd og underskudd når forbrenningen er god.

 

Skal bli kjekt å følge deg her ikke - lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinaJ

Interessant å lese vektstabiliseringsblogg! Selv har jeg 4-5 kg før jeg skal begynne å stabilisere, men har så smått begynt å planlegge litt. Legger på meg utrolig fort, så tror det kommer til å bli en utfordring! Derfor er det greit å se hvordan andre takler dette. Håper du kommer til å skrive ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsom at dere vil følge med meg ;) Da føles det jo nesten som om jeg går på kurs, hehe. Gleder meg til flere starter opp her inne!

 

TIl Fru Luna:

Jeg er så enig med deg når det gjelder viktigheten av å forebygge "overvekt" kontra å behandle den. Kroppen vil jo helst holde på den vekten den har (hvis den er stabilisert da...), men den stritter imot hvis man prøver å senke den. Mitt råd til alle jeg kjenner er å passe på og følge med, og gripe inn raskt når vekten ser ut til å øke.

 

Men jeg har et spørsmål til deg: Du har jo holdt vekten din ett år nå, eller noe sånn. Føler du at den har stabilisert seg? Merker du for eksempel at du blir mindre sulten nå i denne perioden som du ikke får trent så mye, slik at det går litt av seg selv å holde vekten? Sånn ideelt burde man jo kunne stole på sult/mett følelsen, hvis man spiser sunt og regelmessig, slik du gjør.

 

Selv tør jeg ikke dette ennå. Jeg teller kalorier. Men kanskje en gang i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Egentlig er ikke min kropp så finjustert at den reagerer på tapet av trening med å justere appetitten - så jeg må bruke hodet.Etter omleggingen her inne kan jeg ikke telle kalorier på siden min, fører bare aktivitetsregneskap som jeg får til av en eller annen grunn. Tror at for å beholde stabil vekt må en være bevisst alltid på inntak og forbruk ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg merker at det blir for lite med 16-1700 kalorier, i hvert fall. Er endel slapp og må spise mer mange dager...

 

Rart at jeg har så høy forbrenning, da. Nå trener jeg jo så lite og alt ting. Trodde ikke at jeg hadde så mye muskler heller... Jaja, alt er jo individuelt.

 

Jeg spiser i hvert fall aldri mer enn 2000 kcal pr. dag, og så får jeg se på tordag hvordan det har gått med vekten. (Selv om jeg tror en uke egentlig er for kort peride å slutte utfra. Både formen og vekten varierer jo litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvordan det går på veiedag torsdag! Høres kanskje ut som 16-1700 kcal er litt lite, de fleste som stabiliserer ligger jo på rundt 2000, men det er selvsagt forskjellig fra person til person.

 

Jeg tror nok også jeg bør telle kalorier når jeg er ferdig. Er fryktelig usikker på at jeg skal klare å beregne riktig inntak, iallfall i begynnelsen. Min største frykt er at jeg skal gå rett opp alle kiloene jeg har gått ned, derfor vil jeg gjerne henge her inne og fortsette å være aktiv. Tror det er viktig å ha en annen motivasjon når man ikke lenger ser vektnåla peke nedover...

 

Har du justert noe på treningsmengden etter du begynte å stabilisere? Hvor mange trimpoeng har du pr uke? er så nysgjerrig, for til nå har jeg trent hver dag. Om ikke direkte kondisjonstrening, så gjerne en god tur, Pilates eller liknende. Men nå tenkte jeg å prøve å trene annenhver dag og heller spise mindre sånn at kroppen får hvilt seg litt. (og sånn at jeg kanskje får et sosialt liv igjen...) Synes bare det er litt skummelt! For da er jeg redd jeg sier "nei, tar treningen i morra". Trener jeg hver dag så MÅ jeg liksom ;) Har du noen gode erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ahnimah!

 

Hyggelig at du følger med meg; det forplikter også, vet du :D Jeg kjenner meg igjen i flere av de refleksjonene du gør deg!

 

Jeg har ikke redusert trening etter at jeg begynte å stabilisere, men et par måneder tidligere. Jeg var konstant sliten og dessuten enormt sulten. Hele livet mitt dreide seg liksom om å få hvilt/spist nok til at jeg fikk igjen kreftene slik at det ikke var så slitsomt å gå på jobb osv. Jeg var også nødt til å avlyse sisiale aktiviteter/kino osv. som jeg hadde planlagt fordi jeg var sliten og trengte å hvile. Jeg følte også endel stress fordi alle hverdagene var stappfulle av jobb/trening/måltider. Og med stress har man det ikke bra (og jeg får masse kviser...).

 

Jeg er i hvert fall ikke fornøyd med et slikt liv. Man skal jo trene og spise nettopp for å ha det godt og ha overskudd til å leve og oppleve ting. Det er ikke det at jeg ikke synes at trening er gøy og deilig, for det synes jeg. Jeg er avhengig av å bruke kroppen min for å føle meg vel. Men det må være en balanse, ikke sant?

 

Jeg ser at enkelte her inne trener litt ekstra nettopp for å kunne spise noe mer. Hvis man er svært glad i mat eller veldig sulten eller har lav basalforbrenning, så er dette sikkert en god løsning. Men jeg er helt mett og fornøyd med den maten jeg spiser når jeg trener mindre. Jeg er liksom helt fornøyd når jeg er mett, jeg. Så jeg syns det var deilig å slippe å være så sulten og måtte spise 100 ganger om dagen.

 

Nå trener jeg 1 gang i uken (30 min.). Håper jeg kan trene 2 ganger i uken etterhvert. Men det er viktig å skille mellom trening og aktivitet: Jeg går raskt 1 time hver dag på vei til jobben. Men for meg er ikke dette trening; det er aktivitet; jeg har hatt denne vanen i 20 år og kan ikke leve uten den. Men jeg blir verken svett eller anpusten, så for meg er det ikke trening. Kanskje er det det for andre som ikke er så vant til å gå.

 

Alle må kjenne etter selv hva som passer dem. Man må lære seg å ha kontakt med kroppen sin og dens signaler; dette tror jeg er veien både til god helse og en sunn vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har hatt en super uke! Det er så gøy å vite at flere her inne venter på rapport fra meg, og jeg gleder meg til å følge dere også!

 

For det første har det vært så deilig å slippe å være slapp. Jeg er nemlig alltid plaget med slapphet når jeg slanker meg. Jeg har spist litt mer kalorier og jeg har trent mindre, som tidligere beskrevet. Slapphet er grusomt!

 

Og så er det dette med overspising: I og med at jeg ikke har gått og vært slapp, så har jeg heller vært søtsugen og hatt trang til søtsaker (som altså var det jeg overspiste før.) Dermed har jeg heller ikke måttet jobbe så hardt med meg selv for å prøve å kontrollere denne trangen. Og dere kan jo sikkert forstå hvor deilig det er å slippe dette; det fjerner MASSE stress fra organismen, altså!

 

Vekt 8. februar: 53,8. Jeg har gått litt ned (men slike små variasjoner er jo usikre, da). Dessuten har jeg spist mer enn 16-1700 kalorier i gjennomsnitt hver dag, slik som var planlagt. Et par dager ble jeg slapp og spiste rundt 2000 kalorier.

 

Mål for uke 2: Neste uke skal jeg spise 1750 kcal pr dag, og så får vi se hvordan det går. Jeg vil dessuten passe på å spise litt mer fett i måltidene. Jeg spiser jo veldig mager GR-mat. Jeg tror jeg har godt av mer fett. Da blir blodsukkeret jevnere. Jeg skal passe på å strø litt nøtter over yoghurten eller i salaten, ha litt olje i dressing og sauser, eller ha peanøttsmør osv. på knekkebrødet hvis måltidet ellers er magert.

 

Jeg er fornøyd med treningen, men jeg tror jeg begynner å bli litt rastløs og gleder meg til å trene 2 ganger i uka. Men jeg vil vente til ting har stabilisert seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg som blir veldig sulten når jeg trener mye... Jeg har nå funnet ut at jeg ikke er noe supermenneske, og at jeg faktisk har lyst til å prioritere andre ting enn slanking. Jeg har nå opplevd akkurat det samme som deg, jeg blir sliten og orker ikke annet enn å sove, spise og trene. Sosial er jeg bare i helgene og da bare hvis jeg blir bedt til noe selv... Litt fordi jeg er sliten, og litt fordi jeg er redd for alle fristelsene som dukker opp når man er sosial. Men nå har jeg innsett at skal jeg klare dette etter at jeg er ferdig med å slanke meg, må jeg begynne med å venne meg til et sosialt liv og bli vant til å sette grenser for meg selv.

 

Egentlig trives jeg også med å slippe å spise hundre ganger om dagen :D Synes det er deilig å spise til jeg er mett, og nå går det mye fortere enn feks i forrige uke. På tirsdag hadde jeg hviledag og det var godt for både kropp og hode. Litt måtte jeg bevege meg, gikk hjem fra jobb (45 min i oppoverbakke), men jeg følte ikke det var trening, akkurat. Bare deilig å være ute i frisk luft!

 

Veldig fint for meg å kunne lese dine erfaringer, jeg håper bare det går like bra med meg som det går med deg! Jeg har en sterk tro på at jo flinkere man er til å forberede seg på stabilisering, jo bedre går det.

 

Kjempebra vekt du hadde i dag, det gjør sikkert ikke noe at man ha gått ned litt. Som du sier, små ting jevner seg ut. En dag litt ned, en dag litt opp.

 

Håper du får en flott stabiliseringsuke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

På nytt må jeg si at de er så deilig å slippe den slappheten som har plaget meg i lengre tid. Denne uken har jeg til og med kjent at jeg har hatt skikkelig med overskuddsenergi innimellom. Håper virkelig dette vil fortsette!

 

Jeg er ikke så flink til å innkludere mer fett i maten foreløpig (gammel vane vond og vende...). Men jeg skal ha det i bakhodet denne uken også, for jeg tror det vil være sunt for meg. Jeg har i hvert fall laget meg en dressing av masse oliven- og solsikkeolje. Får ta salat til lunsj litt oftere så går det nok bra...

 

Vekt: 53,5 (ned 0,3 kg)

 

Jeg har spist mer enn 1750 kcal mange av dagene, altså. Jeg går opp til ca. 2000 de dagene jeg føler tilløp til slapphet.

 

Mål for neste uke: 1800 kcal pr dag (+ hvis slapphet) + spise mer fett (nøtter, olje) i måltidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...