Gå til innhold

Flere med sterkt søtsug?


Gjest solsyk

Anbefalte innlegg

Går på mitt første GR-kurs og sitter og hører på flere av de andre damene som forteller at de ikke har hatt lyst på noe søtt siden vi startet for fire uker siden.

 

Jeg prøver klokelig å ikke si noe, men jeg må innrømme at jeg bruker MYE energi på å tenke på alt jeg ikke kan spise. Jeg ser lengselsfullt bort på de som spiser skolebrød og satt en hel kinofilm og tenkte på smågodt-posen bak meg som luktet fantastisk.

 

Når helga kommer er det som om kroppen kjenner kalenderen og søtsuget vokser himmelhøyt. Kosemerkene er som regel borte i vin, og youghurt og frukt gjør ikke samme nytten som sjokolade etc.

Jeg tenker på at dette er mitt første GR-kurs og at jeg er ekstra streng med meg selv de ukene her, men målet er jo at dette skal være min nye livsstil og ikke en slankekur. Betyr det at søtsaker er historie som bør gå i glemmeboken?

 

Hva med dere som har slanket bort 15-20 kg. Må du leve resten av livet på slankekur eller er perioden du slanker deg annerledes enn det du spiser nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg er akkurat i kategorien 15-20 kg i minus. Etter at jeg nådde trivselsvekta begynte jeg i første omgang å komme meg opp på et nogenlunde normalt matinntak, og så begynte jeg med godteri på lørdag, og sunn mat resten av uka. Vekten var omtrent helt stabil i fra september til jul. Jula tok helt av, og jeg har fortsatt 2 kg igjen til jeg er nede der jeg var før jul. men når jeg kommer dit begynner jeg med godteri på lørdager igjen ;) Spiste også en og annen kake, men bare lørdager. Er du vant med sunn og mager mat er det ikke noe problem å holde seg på et bittelite kaloriunderskudd i ukedagene, for å ha litt ekstra å gå på til helgen. For noen fører det til overspising, men for meg fungerte det utmerket - og jeg gleder meg litt til å komme tilbake dit. Frem til da har jeg godtestopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsyk,jeg må si jeg har det på samme måten.Jeg tenker også at hvis det å nå vektmålet sitt innebærer at man aldri mer kan kose seg med det man liker,så er det neppe verdt det.Heldigvis vet jeg at det er fullt mulig å gjøre det slik som blir nevnt her,at man har en dag i uken hvor man koser seg.For meg innebar det å spise det jeg vil på den dagen uten begrensninger.Jeg har tidligere trent ofte og spist sunt for å gå ned og det funket selv om det tok lang tid.Nå er jeg igang igjen,da jeg er over trivselsvekt igjen etter at jeg en lengre periode ikke har trent og spist riktig.

 

Etterhvert som tiden gikk og jeg ble vant med å spise sunt/trene,ble det slik at den dagen man kunne spise hva man ville ikke lenger var preget av den "desperasjonen" det tidligere var.I starten er det rett og slett en kamp å holde seg på matta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kutt ut alt!

 

Prioriter.

 

Det jeg mener at man kan lage himla god mat i hverdagen om man leter etter oppskrifter og tar seg tid til å finne den. For min del har jeg aldri klart å spise cottage cheese. Så jeg har i stedet for brukt mager kremost i stedet for smør på skivene. Men jeg bruker litt smør på skivene å, lett smør.

 

Så når det er helg, da tillater jeg meg å kose meg med en liten sjokolade, et glass brus, eller jeg koser meg med vin. Det er dette jeg mener med å prioritere. Og i stedet for grøt hver lørdag, har jeg gjerne sen middag. i Sånn 4-5 tiden og lager hjemmelaget eller toro sin pizza. (Jeg bruker dog karbonadedeig, selv om den er litt dyrere enn vanlig kjøttdeig. Men den smaker mye bedre syns jeg da.. Det er jo smak og behag.) Da tar jeg pizzaen i middagsrasjonen.

 

Så etterpå når datteren min ser barnetv, eller litt senere på kvelden når hun er lagt og jeg synker ned i sofaen foran en film eller tv så tar jeg kosemerkene mine i bruk. PÅ Sjokolade og et glass brus eller hva annet jeg måtte ønske å putte i munnen.

 

Og hvis du syns at et glass ekstra vin eller en ekstra sjokoladebit ville gjøre seg, så tenk på det i begynnelsen på uka og tren litt ekstra de dagene du trener eller mosjonerer, så har du spart deg op noen ekstra kalorier til helga:-)

 

For det er jo livsstilendring vi driver med ikke sant?? Ikke SLANKEKUR, eller?? Hvis man skal legge om livsstilen er vel poenget å unne seg litt og ikke kutte ut alt. Åssen skal man da klare å endre livsstilen hvis alt skal bli forbudt?

 

Jeg har gått ned 20kg på tre år. Stod stille et helt år, men gav ikke opp. Og i det året jeg stod stille, koste jeg meg litt lørdagene. For det er ikke det lille man putter i munnen en lørdag som hindrer vektnedgang, det er hvis man spiser snop og fet mat (pizza,kebab,kaker og kjeks etc) hver dag.

 

Et tips jeg vil gi deg, er at selv om frukt ikke tar bort lysten på snop og alt det andre, for det gjør det ikke alltid hos meg heller, så har jeg begynt å kjøpe mango og ananas og litt eksotiske frukter i stedet for epler og pærer hele tiden. Det spiser vi jo hele året.

 

Håper dette hjalp litt. Og en ting til, jeg fikk tilsnakk av kurslederen min da jeg sa jeg hadde kuttet alt snop og søtt. Fordi det gjør at sprekken blir større når den kommer. Så hvis du er vant med et galss vin hvr lørdag, og vil ha litt sjokolade vedsiden av, mosjoner/tren mer i uka og kos deg i helgen. Men regn ut hvor mange kalorier mer du må trene hver dag for å kunne unne deg litt ekstra en lørdagskveld. Så har du kontroll og kan kose deg samtidig. Bare husk at de dagene du trener ekstra så må du ikke gå opp i kalorier i det daglige inntaket av mat. Da er det jo ikke noe igjen til helga. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips.

Jeg tror at de fleste av oss kan teorien, det er bare praksisen som er vanskelig.

I dag er det søndag og 6 dager til kose-dagen, men skal klare den uka som kommer og.

Lykke til til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...