Gå til innhold

jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til..HJELP!!


Gjest Ragn

Anbefalte innlegg

Hei:)sitter her å leser, å synes alle er så flinke. virker som mange har problemer med å spise nok... det virker som det luksus problemet for meg... jeg har heller prioblem med å spse mindre... har slike voldsomme spise kick som jeg ikke klarer kontrolere. har noen noen råd?? går ikke på kurs men skulle gjerne gått på sånn ung kurs siden jeg bare er 19. hvis noen har noen råd, vær så snill å hjelp meg!!!

ha en fin dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får kick og plutselig bare MÅ ha et eller annet, pleier jeg å skjære opp litt frukt og spise dette, dekker behvet mitt og så er det ganske kalorifattig. Ellers spiser jeg også en del sukkerfrie pastiller, her er det lite kalorier, eller tygger tyggegummi.....er liksom ikke så veldig viktig hva det er bare jeg får noe å tygge på....vet ikke om dette hjalp deg noe men?? Håper det kan være et lite tips i alle fall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Dette med at vi her inne har problemer med å spise NOK er fordi vi spisermat med mindre kalorier i enn før. Vi har blitt flinkere til å velge magre alternativer. Jeg vet ikke om du har kjennskap til den næringstabellen som står på emballasjen på matvarene, men bare ved å følge med der og å velge mat som er litt magrere (dvs med litt mindre fettinnhold og karbohydratinnhold) enn før så er det veldig positivt for kroppen din!

 

Hvis vi til enhver tid velger det aller magreste alternativet (med unntak av fisk som godt kan være litt fet) blir det utrolige mengder mat man må hive innpå for å spise nok. Jeg tror de aller fleste som begynner på kurs får en aha-opplevelse når de ser hvor utrolig myyyyyye mat de kan spise mens de slanker seg, bare de velger riktig mat. En annen ting er at hvis vi er flinke til å spise all den frukten og grønnsakene vi bør spise daglig og drikker minst 2 liter vann, så fyller disse opp magen så mye at man rett og slett får mindre lyst på mat og godis...

 

Håper dette hjalp, si fra hvis det er noe mer du lurer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg synes ofte at det ser ut som jeg spiser mer enn folk rundt meg gjør. Men så tenker jeg over at de sikkert har smør på brødskivene sine (jeg har smøreost med 3% fett), tjukkere brødskiver enn jeg ville hatt (jeg har maks 100 gram brød totalt, men skjærer tynt..), helfet ost (jeg har lett ost eller helst annet pålegg)osv. Dessuten er det SÅ mange som helt uten å tenke over det tar 1, 2, 3, 4, 5 twist-sjokolader på rappen (som flere gjorde i et møte jeg var på i dag..) eller et kakestykke i lunchen i tillegg til maten. Når jeg velger bort sånne unødvendige ting å putte i munnen får jeg "plass" i kaloriregnskapet til mye mer, god mat. Så selv om det kanskje ser ut som jeg spiser mye, så vet jeg at jeg sannsynligvis får i meg litt færre kalorier, og i alle fall svært få "tomme" kalorier. Tenker noen ganger over at det vil bli vanskelig for meg å gå tilbake til de gamle, dårlige matvanene mine, for jeg kommer nok ikke til å glemme helt å tenke på kalorier noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. takk for gode tips. kanskje det bare er det at jeg ahr prøvd vekt opplegg så mange ganger at jeg blander alt sammen og kan godt bytte på dietter flere ganger dagelig. alt fra lav klalori, til lav karbo, til spia det du vil, til bare spis frukt.... uff... har nok en spise forrstyrrelse, men er ganske vanslig å komme ut av... kjenner dere dere igjen?? anyone??

lykke til videre iallefall.. dere er KJEMPE flinke- STÅ PÅ!!!

Ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
Hei. takk for gode tips. kanskje det bare er det at jeg ahr prøvd vekt opplegg så mange ganger at jeg blander alt sammen og kan godt bytte på dietter flere ganger dagelig. alt fra lav klalori' date=' til lav karbo, til spia det du vil, til bare spis frukt.... uff... har nok en spise forrstyrrelse, men er ganske vanslig å komme ut av... kjenner dere dere igjen?? anyone??

lykke til videre iallefall.. dere er KJEMPE flinke- STÅ PÅ!!!

Ragn[/quote']

 

Ja, vi kjenner oss igjen :-) Synes ikke du skal ønske oss lykke til - hvorfor ikke ønske DEG SELV lykke til. Du vil og du kommer til å få det til !!!!! Du kommer ganske fort inn i opplegget her om du ikke har prøvd det før. Om du bor hjemme er det jo vanskelig å regulere kaloriinntaket og kanskje du ikke vil si det til dine foreldre. Synes kanskje du skal gjøre det? Dine nærmeste vil hjelpe deg, helt sikkert. Siden du er inne på 10-20 kg sidene regner jeg med at du er overvektig. Synes du skal sette i gang og ta tak i "problemet" ditt (vekten).... Ikke vits i å utsette og "kaste" bort år på mistrivsel og dårlig selvbilde. "Just do it" - som de sier. Ønsker DEG lykke til Ragn. Vi har alle vært der du er !!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest dramaqueen
Hei. takk for gode tips. kanskje det bare er det at jeg ahr prøvd vekt opplegg så mange ganger at jeg blander alt sammen og kan godt bytte på dietter flere ganger dagelig. alt fra lav klalori' date=' til lav karbo, til spia det du vil, til bare spis frukt.... uff... har nok en spise forrstyrrelse, men er ganske vanslig å komme ut av... kjenner dere dere igjen?? anyone??

lykke til videre iallefall.. dere er KJEMPE flinke- STÅ PÅ!!!

Ragn[/quote']

Hvis du sliter veldig med overspising/matkick kan du jo prøve å ta kontakt med IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser). Det mange ikke tenker på er at overvekt og overspising kan være forårsaket av en spiseforstyrrelse -altså at det finnes en psykisk årsak til at man overspiser og bruker mat som verktøy for å døyve følelser og som trøst. Prøv å tenke over hvordan du føler deg når du får lyst til å overspise -er du trøtt, lei deg, sliten eller noe annet? Tror mange av oss som er overvektige er redd for våre egne følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det er klart du klarer dette, du må nok bare tenke litt igjennom hvorfor du spiser som du gjør. Hvis du lider av tvangsspising, så syns jeg du skal ta kontakt med legen din eller en annen fagperson for å få hjelp; under ser du hva som karaktiriserer en tvangsspiser. Det finnes masse informasjon om dette på nettet.

 

Â…spiser raskere enn normalt.

 

Â…spiser ofte alt for mye, slik at han/hun blir ubehagelig mett

 

Â…spiser uten å være sulten.

 

Â…spiser mye utenom måltidene.

 

Â…spiser alene fordi han/hun føler seg brydd overfor hvor mye han/hun spiser.

 

Â…blir ofte deprimert etter måltider, pga. at han/hun spiser unormalt mye.

 

Jeg tror uansett det kan være lurt å fokusere på sund og fornuftig mat. Sett opp en liste over hva du skal handle i buttikken, og kjøp bare det. Kutt opp frukt og grønt, legg det i kjøleskapet og kos deg med dette når det kniper. Pass på å drikke masse vann og fyll magen med fiber. Spis mindre mettet fett og få i deg nok mat, med jevne mellomrom. Du kan jo også høre litt med de som går på ung kurs, hvis ikke kan du jo henge deg på en av forumene her inne. Det er mange her som deg... og det er mange her med gode råd og du får mye feedback som kanskje kan hjelpe deg på vei.

 

Lag en slagplan!

 

f.eks

Hva vil du og hvorfor?

Hva er målet ditt?

Når skal du nå målet, og hvordan?

Hvilke vaner skal du endre?

 

-og bruk oss her inne! :) Men, husk at hvis du tror du lider av en sykdom, så bør du be fagpersonell om hjelp, kanskje sette opp en diett sammen med legen din?

 

Klem fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Ragn,

jeg vet godt hva det vil si å ha problemer med tvangsspising. Mange har det i større eller mindre grad. For meg er det sånn at hvis jeg har noe godt så er jeg nødt til å spise alt opp (mer eller mindre), jeg kan ikke legge det til side til en annen dag. Det er ikke snakk om å ta ett kakestykke, men 3 - 4 - 5 stykker. Jeg har hatt det sånn helt fra jeg var barn.

 

Som andre også har nevnt i denne tråden kan det være bakenforliggende årsaker som gjør at en spiser på denne måten. En prøver å fylle et tomrom inne i seg. En får vonde følelser som en vil trykke ned med mat, og det kan være pga at andre misbruker en følelsesmessig. De vil ikke se på sine egne ting, og derfor tråkker de på andre, gjerne den som er svak.

 

Det er viktig å sette grenser både for seg selv og andre.

 

Det kan være at du kan få hjelp fra noe som heter "Overeaters Anonymous". Tlf. nr dit står under "viktige telefonnummer" foran i telefonkatalogen. Du kan selvfølgelig også søke på nettet på "Overeaters Anonymous". Der kan du få hjelp av andre som har/har hatt samme problem, har funnet en løsning, og som kan hjelpe.

 

Jeg tror at det er viktig å ikke sykeliggjøre ting. Vi er alle mennesker som selv må finne ut hvordan vi vil mestre de utfordringer livet byr på. Vi må lære å forholde oss til andre mennesker og de følelsene dette vekker i oss på en eller annen måte. At noen løser sitt problem med overdreven spising trenger ikke å være sykelig. Det finnes forskjellige grader av det å være syk. Det gjør ingen til bedre mennesker at de mestrer livet sitt ved å tråkke på andre, heller er ingen dårlige enn andre fordi de tar ting innover seg selv, og derfor trenger en "ventil", som kan være overspising.

 

GR-kursene kan være bra i den grad at en lærer å legge om til en sunnere livsstil, og på den måten bryter ut av dårlige vaner og håpløse dietter. Det som er viktig er at det legges vekt på at man ikke skal spise for lite. Jeg tror det kan være en felle for overvekt å spise for lite, så forbrenningen går ned, og så overspise i perioder. Man kommer inn i en dårlig sirkel, og overtid går vekten oppover.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre, Ragn, kanskje vil vi ha mer kontakt på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...