Gå til innhold

Hva er vanlig hjertefrekvens?


Gjest minimeinme

Anbefalte innlegg

Gjest minimeinme

Jeg har akkurat kjøpt meg pulsklokke (elsker digitale gadgets!), dette ser jo moro ut. Men jeg blir litt småskremt, jeg har ca. 100 i puls bare jeg går over stuegulvet! Nå når jeg sitter rolig foran dataen har jeg ca 86 i puls. Vet antall slag i minuttet går ned etterhvert som man trener og kommer i bedre form, men lurer veldig på om jeg har unormalt høy puls? Jeg innbilte (innbiller?) meg alltid at jeg hadde vanvittig mye dårligere medfødt kondisjon enn alle andre, men hva ligger dere andre (utrente) på?

 

I dag skal jeg se om jeg klarer å finne igjen treningskortet mitt, kanskje jeg får tatt en tur på treningsstudioet - for første gang på mange måneder!

 

I tillegg gikk jeg litt på måfå innom en helsekostbutikk i dag, og endte opp med å kjøpe en diger dunk med proteinpulver! Jeg liker nemlig mye bedre å trene styrke enn kondisjon, og da kan det jo være motiverende å se at musklene vokser (uten å bli boler, altså!). Noen andre som gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-80 regnes som normalt. Atleter med store hjerter med stor evne til å pumpe blod har lavere. Maksimal hjertefrekvens er rundt 200.

 

Det er store individuelle forskjeller - hvilepulsen min er under 60, men jeg kommer opp i 140 -160 (170) når jeg trener hardt.

 

Jeg er for glad i mat til å spise proteinene mine som pulver ;), da tar jeg heller kjøtt/fisk/egg/ost/melk/yoghurt ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvilepuls på ganske nøyaktig 60. Synes det høres litt mye ut å få pulsøkning til 100 ved å gå over stuegulvet, men siden du sier du er dårlig trent, kommer du nok til å merke en stor endring i dette etter hvert.

 

Men da må du i så fall trene kondisjon, styrketrening hjelper ikke så mye på hjertefrekvensen. Men styrketrening er jo bra i kombinasjon med kondisjonstesting.

 

Litt sent å si nå, men jeg tror ikke jeg ville begynt med proteinpulver hvis jeg var deg... Spis heller mat som inneholder mye proteiner. Dessuten er vel ikke pulver særlig gunstig hvis du ønsker å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Jeg har som sagt alltid innbilt meg at jeg har veldig høy hjertefrekvens, sammenlignet jo med venninner i gymtimer og slikt på skolen, og da hadde jeg alltid en god del høyere enn de andre. Men legen har aldri sagt noe spesielt når jeg har målt blodtrykk?

 

Andre som vet hva de har i hvilepuls? Spesielt om det er andre utrente her, så jeg kan sammenligne med noen som er sammenlignbare?? ;)

 

Jeg har akkurat begynt å trene, men skal prøve å gå hver onsdag på en 90 minutts time på treningssenteret med spinning og styrke, da får jeg begge deler.

 

Jeg skal prøve pulver nå i begynnelsen i forbindelse med trening for å bygge opp musklene. Viktigst å få opp forbrenningen og komme skikkelig i gang nå først. Og dagen etter den første treningsøkten (m pulver) hadde jeg gått ned nesten en kilo siden forrige veiing et par dager tidligere. Hvis det skulle vise seg at det blir vanskelig å gå ned får jeg heller legge om strategien.

 

Men det bekymrer meg litt dette med hjertet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg. Det er jo derfor du begynner å trene, eller? Da får dui bedre kondisjon. Hvilepuls og makspuls kommer til å gå ned med riktig kondisjonstrening. Du kan jo f.eks sjekke en gang i måneden og se om du forbedrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt hvilepulsen min nøyaktig, men jeg og kommer lett opp i 90-100 bare ved å gjøre bittesmå ting. Og jeg og er i veldig dårlig form, så det kan godt være at det henger sammen, ja.

 

Jeg ble og litt bekymret da jeg først fant ut av det, så jeg søkte litt på nettet. Det jeg leste et sted, var at hvilepulsen er 60-80 for menn, og 70-90 for kvinner. Så jeg tror ikke tallene våre er for ille, jeg. ;) Men skal bli spennende å se hvordan det blir når jeg blir i bedre form.

 

En annen ting - hvis du stresser mye (som jeg gjør), vil jeg tro at det kan påvirke pulsen også ..... Men folk er forskjellige, og jeg tror ikke dine tall er farlig høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis det jeg svarte tidligere fikk deg mer bekymret!

 

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Siden du sier at du akkurat har begynt å trene, vil du nok merke fort at du ikke får så høy puls av små aktiviteter, og at hvilepulsen blir lavere. Den beste tiden å måle hvilepuls på er om morgenen, rett etter at du har våknet av deg selv (vekkerklokker får ofte pulsen til å øke ;) ), eller rett før du sovner om kvelden når du har ligget en stund i sengen. Avhengig av at du ikke er stresset eller har hatt mareritt eller lignende, så klart.

 

Og om proteinpulveret hjelper for deg, så er jo det bare bra :) Det er jo bare å slutte å spise det hvis du får vektøkning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polar-klokke og har tatt fit-testen på den flere ganger. Jeg kommer i gruppen Elite og er selvsagt veldig stolt av det.....hehe ;) Hvilepulsen min, når jeg akkurat har våknet er på 54 omtrent hver gang jeg sjekker. Men sånn midt på dagen ligger den ca på 60 selv om jeg prøver å slappe av. Men har hørt at man skal gå ut i fra det om morgenen. Jeg husker bare en gang jeg sjekket hvilepuls før jeg begynte å trene og da tror jeg at den var på 80 slag i minuttet. Så jeg har kommet ganske langt ned i forhold til det. Jeg kommer opp i 205 i puls når jeg virkelig prøver, men det høyeste jeg kommer opp i på en vanlig treningsøkt er som regel 195. Gjennomsnittet på en trening er ca 120-150 alt etter hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 48-50 i hvilepuls om morgenen. Og jeg er ikke noe godt trent. Så det er også fysiologiske forhold som bestemmer hvilepuls. Jeg vet f eks at jeg har store lunger.

 

Når jeg tar på meg pulsbeltet og klokka i garderoben før trening stiger pulsen lynraskt opp mot ca 80. Tror det er fordi jeg gjør meg psykisk klar til trening, jeg står jo helt rolig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...