Gå til innhold

peanøtter med skall


Gjest karro

Anbefalte innlegg

hei dere=)

 

jeg elsker nøtter, men har jo skjønt at selv om de inneholder sunt fett, så følger også masse kalorier med. derfor prøver jeg og begrense meg til lørdager, pluss noen ganger littegrann i middagsretter osv..

men mitt spm er: hvordan skal jeg veie peanøtter med skall? har for eksempel idag kjøp en pakke hvor det står "innhold: 300g". men da er vel også det jeg ikke spiser veid. og da skal man vel ikke skrive inn 300g for å finne antall kalorier?? (spiser seff ikke en hel pose, men prinsippet bare) blir jo uansett veldig vanskelig å beregne... eller hva sier dere?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med å veie før du spiser og så veie skallet etterpå - da har du spist differansen.

 

Etter noen ganger har du sikkert fått litt holdepunkter som gjør det enklere å beregne neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe rå peanøtter uten skall og riste dem selv i mikroen? Det er såre enkelt.

 

Bruk crisp pannen, hell nøttene oppi, ta på bitte litt vann og salt og rist dem rundt litt - sett så på crisp funksjonen i ca 9 - 11 min. Viktig å følge med dem og kanskje riste rundt på dem innimellom. HVis du ikke har crisp funksjon på mikroen kan du bruke stekeovn. Hell da de rå peanøttene i langpanne ta på litt vann og salt og rist dem rundt. Vet ikke helt hvor lang tid det tar i ovn, me sett den på ca 200 grader

(ikke varmluft) og rist rundt på dem av og til.

 

De blir skikkelig crispy og gode - det samme kan gjøres med mandler. Skikkelig godt og ingen olje er nødvendig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for tips!=) riste nøttene skal jeg absolutt gjøre! når jeg kommer hjem til mamma skal jeg prøve å knekke nøttene og veie skalla, lurt! men dere kan ikke tenke dere sånn ca hvor mye skallet veier i en pose på 300g?;) kanskje litt umulig å tenke seg, men tusen takk for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...