Gå til innhold

Nettkurs fra utlandet?


Gjest Milano77

Anbefalte innlegg

Heisann alle,

 

Er en jente på snart 30 år som for tiden bor og studerer italiensk i Milano. Jeg har prøvd å følge nettkurs tidl (med sukess), men prøver på nytt igjen nå siden noen av de kiloene som forsvant kom tilbake....

Kanskje noen andre der ute følger kurs utenfor landegrensene? Gi en lyd - kanskje vi kan hjelpe hverandre med rare matvarer og tradisjoner!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er ikke i utlandet, men reiser til Canada 2-3 ganger i året, og er der ca 3 - 10 uker hver gang. Det er jo alltid en utfordring. Canadiere er jo akkurat like donut og macdonalds-gira som amerikanere, og du finner enten helsefrikene eller "de feite", liksom. Det er så innmari lett å gli over i de vanene. Det er en donut-sjappe på hvert eneste gatehjørne og en junk food joint på hvert kvartal.

 

Masse søtt, klissete, fett og åååååååå så godt!

 

Forrige gang jeg var der, var jeg der i 6 uker.

Da jeg kom hjem hadde jeg lagt på meg 5(!) kg.

Det er jo det glade vanvidd.

 

Nå har jeg lagt om dietten min og jeg er STRENG!!!

Det er jo lett å være det i Canada også, men det trengs nok litt mer planlegging der enn her.

Det første jeg gjhør når jeg kommer dit, er å melde meg inn i det lokale helsestudioet, og skaffe meg en personlig trener for 6 ganger.

 

Men forrige gang gikk jeg altså fem på....

Det skal jeg aldri gjøre mer!!!

 

:-) Fin tråd å starte, forresten.

Har jeg ikke tenkt på.

 

Hvordan er det der du er?

Pizza, pasta osv?

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, jeg bor for tiden i pasta landet fremfor noe annet på denne kloden. Og med pasta følger det med masse gode sauser - og selvfølgelig må man ha ferskt brød hver dag fra bakeren. Til forrett har man gjerne litt ost - mozzarella (som forresten er til å dø for! NAMNAM) og litt parmesan.. Har man en svigermor fra Argentina som er en gudinne på kjøkkenet, hjelper det ikke saken mye det heller..

Slike ting kan baller fort på seg, og er man ikke forsiktig (som jeg IKKE var i begynnelsen) kan det fort gå gale!!!! Jeg la raskt på meg 10 kilo (HJÆÆÆLP!!) på 6 måneder--- og har bestemt meg for å gjøre noe drastisk med den saken nå!

 

Skal begynne på nytt kurs 12.mars - men tjuvstarter litt allerede.. Må ha litt tid til å komme inn i gangen igjen :-) Første gangen jeg gjennomførte dette opplegget bodde jeg alene. Nå som jeg har samboer (italiensk med bestemte meninger om mat som de fleste italienere har!!!) trenger jeg litt prøvetid! hehe..

 

Jeg har meldt meg inn på treningsstudio, og i dag gikk jeg tur med pulsklokke og forbrente 800 kalorier! :-) Er en begynnelse i det minste.. Har gode intensjoner om å gjøre det 2-3 ganger i uken, så får vi se..

 

Hva trekker deg til Canada?

 

Ciao,

arrivederci!

 

Ann-Magrith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teater, og kjæreste - i motsatt rekkefølge.

Og så det faktum at jeg opprinnelig er derfra.

 

:-) Over there er det for det meste coffee-shop'ene som er utfordringen.

Det, og eating-on-the-go.

Det går ikke an når man slanker seg.

 

Har lært meg å alltid ha med enten matpakke (salat i matboks) eller en proteinshake, just in case.

 

:-) Kjekt og lett, og vann til shaken kjøper jeg underveis så den ikke blir sur.

God helg :-)

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On-the-go mat er ikke blitt så vanlig her i Italia enda.. heldigvis. Jeg er nok et lett offer for den filosofien! Her er f.eks McDonalds et elativt nytt fenomen - dvs ikke nytt men i forhold til resten av verden er Italia ganske (eller har vært) lukket for nye impulser i matveien. Mentaliteten til mange er at hvorfor i all verden skal de spise mat fra andre deler av verden når alle vet at det italienske kjøkken er et av verdens beste?!!?!! Noen ganger kan man stange hodet i veggen.. hehe..

 

Nei.. her er gjerne et typisk oppsett av dagens måltider slik:

*Frokost: Eksisterer ofte ikke - dersom man spiser frokost et det en kun en espresso og kanskje en søtt sjokoladehorn til. Kanskje..

*Lunsj: Er i 2-3tiden vanligvis, og man har alltid 1 time. Det betyr ofte at lunsjen er et varmt måltid ettersom man ha tid til det. Ofte for meg virker lunsjen som en middag, hvertfall i helgene når en lunsj kan være 3-4 forskjellige retter!!

*Middag: Den er jo ikke før i 8-tiden om kvelden - og når jeg for lengst er ihjelsulten. Hjemme i Norge var jeg vant til å spise i 5 tiden, maks 6 siden jeg slutten på jobben halv4. Middagen er gjerne også et utall retter ettersom "oppsettet" på en middag er anderledes... Pasta eller ris til forrett.. deretter et stykke kjøtt.. bare kjøtt... (eller fisk).. og ETTERPÅ (ofte) kommer grønnsakene.. F.eks på restaurant må du alltid huske å bestille grønnsakene dine SAMMEN med hovedretten, ellers sitter du der med en biff og kniv og gaffel!!

*Kvelds - hva er det???

 

Jeg har imidlertid prøvd så smått å begynne med en liten normaliseringsopersajon for min egen del - grønnsaker TIL hovedretten bla!! Ikke helt enkelt alltid når man har en italiener som er godt vant hjemmefra :-)

Vi tar det litt av gangen - eller som han sier ofte: Piano, Piano amore mio :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Spennende å høre hva dere har å fortelle. Har selv bodd halvannet år i Frankrike, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine av en typisk dag, Milano77. Underlig nok gikk jeg faktisk NED i vekt den perioden jeg bodde der, men det kommer nok mye av at jeg ikke hadde tv på rommet (dermed gikk ikke kveldene til å proppe seg med snop og potetgull), og at det med å spise en stor lunsj (og liten middag til kvelds) funka bra for meg. Dessuten var jeg veldig forelska, det hjalp nok også, hehe...

 

Nå har jeg to utfordringer i tiden som kommer, nemlig tre uker i Zambia på ferie, og tre eller fire uker i Canada på jobb. Jeg er drit nervøs for å gå opp de få kiloene jeg har klart å gå ned etter jul, og mest av alt har jeg jo lyst til å fortsette å gå NED.

 

Jeg har i alle fall besluttet at treningstøy skal få plass i bagasjen, og om mulig skal jeg melde meg inn i et treningssenter i Canada. Heldigvis skal jeg bo privat sammen med nordmenn på begge plassene, slik at vi kommer til å stå for mye av matlagingen selv. Tror jeg skal ofre litt bagasjeplass til en av Gretes kokebøker!

 

Tar gjerne i mot tips hvis du har noen, Antonia! Skal forresten til Mont Joli/Rimouski (Quebec). Det er vel ikke akkurat verdens navle, så jeg er usikker på om det finnes noe treningssenter der...

 

Hilsen Tante Reisende Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme
On-the-go mat er ikke blitt så vanlig her i Italia enda.. heldigvis. Jeg er nok et lett offer for den filosofien! Her er f.eks McDonalds et elativt nytt fenomen - dvs ikke nytt men i forhold til resten av verden er Italia ganske (eller har vært) lukket for nye impulser i matveien. Mentaliteten til mange er at hvorfor i all verden skal de spise mat fra andre deler av verden når alle vet at det italienske kjøkken er et av verdens beste?!!?!! Noen ganger kan man stange hodet i veggen.. hehe..

 

Nei.. her er gjerne et typisk oppsett av dagens måltider slik:

*Frokost: Eksisterer ofte ikke - dersom man spiser frokost et det en kun en espresso og kanskje en søtt sjokoladehorn til. Kanskje..

*Lunsj: Er i 2-3tiden vanligvis' date=' og man har alltid 1 time. Det betyr ofte at lunsjen er et varmt måltid ettersom man ha tid til det. Ofte for meg virker lunsjen som en middag, hvertfall i helgene når en lunsj kan være 3-4 forskjellige retter!!

*Middag: Den er jo ikke før i 8-tiden om kvelden - og når jeg for lengst er ihjelsulten. Hjemme i Norge var jeg vant til å spise i 5 tiden, maks 6 siden jeg slutten på jobben halv4. Middagen er gjerne også et utall retter ettersom "oppsettet" på en middag er anderledes... Pasta eller ris til forrett.. deretter et stykke kjøtt.. bare kjøtt... (eller fisk).. og ETTERPÅ (ofte) kommer grønnsakene.. F.eks på restaurant må du alltid huske å bestille grønnsakene dine SAMMEN med hovedretten, ellers sitter du der med en biff og kniv og gaffel!!

*Kvelds - hva er det???

 

Jeg har imidlertid prøvd så smått å begynne med en liten normaliseringsopersajon for min egen del - grønnsaker TIL hovedretten bla!! Ikke helt enkelt alltid når man har en italiener som er godt vant hjemmefra :-)

Vi tar det litt av gangen - eller som han sier ofte: Piano, Piano amore mio :-)[/quote']

 

Hvordan i huleste kan italienere være så slanke da?? (Eller er de ikke det, kanskje? Jeg tenker om dem at de i hvert fall er slanke som unge) De må være veldig mye i aktivitet for å ikke legge på seg av et slikt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i huleste kan italienere være så slanke da?? (Eller er de ikke det' date=' kanskje? Jeg tenker om dem at de i hvert fall er slanke som unge) De må være veldig mye i aktivitet for å ikke legge på seg av et slikt kosthold?[/quote']

 

 

Det er et MEGET godt spørsml - jeg prøver fremdeles å finne det ut selv!!! Har hvertfall hørt at de fleste italienske kvinner er på diett minst 300 dager i året.. Skal fortelle hemmeligheten når jeg finner ut av den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere italienere som spise mange SMÅ måltider - mye grønnsaker og sunn mat - og som blir litt sånn i harnisk over at husmannskost fra syd Italia er hva som ansees som italiensk mat :)

 

Jeg bor i en storby på den amerikanske østkysten og har sjelden funnet så sunn og deilig mat noe sted som her - både i butikkene og på restauranter.

 

Men du finner også ufattelige mengder junkfood HER også - stappfull av kalorier og uten næring. På Cheesecake factory kan du få desserter på 1300-2000 kcal og der og på fastfood restauranter får du middager på over 2000 kcal. Faktisk er det svære reklamekapanjer for tiden for "real man eat real food and huge portions (selv om skuespillerne har særs flate mager der de løper fra flotte venninner som spiser kamskjell og mennene er særs slanke og veltrente der de tygger SUPERBIGMACS til den store gullmedaljen).

 

Nå har jeg ikke gått på GR kurs men har vært aktivt medlem her inne - jeg tilpasset GR prinsippene til hva jeg liker/synes høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...