Gå til innhold

Gode Motivasjonsråd (sakset fra VGs vektklubb)


Gjest fru luna

Anbefalte innlegg

Få råd fra Bjørndalens «mentale trener»

 

- Skaff deg motivasjon

 

Av Nina Schmidt 21.01.2007 kl. 10:41 Kilde: VG Tips en venn

 

For å klare å gå ned i vekt - eller nå andre mål - må du bryte tankemønsteret ditt, og finne deg nye sannheter.

 

BESTEM SELV: - Hvem er sjefen i livet ditt, spør Øyvind Hammer, Ole Einar Bjørndalens mentale trener.

 

Har du spørsmål til Øyvind Hammer om motivasjon eller å oppnå mål? Du kan møte ham Tett på nett på VG.no tirsdag kl. 11. I mange miljøer er aksepten for en usunn livsstil stor. Om du vil ned i vekt, må du bryte med mange av de «sannhetene» som preger tankene dine, forklarer Øyvind Hammer.

Møt Hammer Tett på nett mandag 22/1 kl. 11:00. Send spørsmål!

 

Han har hatt stor suksess som mental trener og motivator for skiskytterkongen Ole Einar Bjørndalen, og har nå også begynt å veilede overvektige personer.

 

I fjor ga han ut boken «Lev motivert» på eget forlag, der han gir konkrete råd for hvordan du kan nå målene dine.

 

- I første omgang må du bli bevisst på hvorfor du vil gjøre en endring i livet ditt, og ha virkelig lyst til dette, sier Øyvind Hammer.

 

En overvektig person bør spørre seg selv om hva som er grunnen til overvekten. Hvorfor tillater jeg meg å være overvektig? Hvorfor har jeg en tendens til å sprekke?

 

- En veldig viktig årsak til at de fleste «sprekker», er at de går på en aller annen form for kur. Når man begynner på en kur, har man ikke tenkt på en varig livsstilsendring, men å plage seg selv noen måneder, og så glede seg til «burgertiden» etterpå. Da er du dømt til å sprekke. Skaff deg heller hjelp fra noen. Benytt en vektklubb eller en coach til å finne måter å tenke på som hjelper deg frem mot målet og gir deg glede underveis, foreslår Hammer.

 

Han anbefaler alle som ønsker å gå ned i vekt til å bli flinkere til å omgås folk med sunne holdninger eller velge selv å ha holdninger som er sunne.

 

- Du må endre sannhetene dine. Mange menn tenker for eksempel at de ikke er ordentlig menn hvis de ikke har ølmage og veier under 100 kilo. Men er det mandig å få hjerteinfarkt? Er det mandig å ha diabetes? Dette er den andre siden av mynten.

 

Hammer brukte selv denne unnskyldningen da han gikk opp femten kilo i vekt for noen år siden.

 

- Gutta og jeg var ute og drakk øl, og følte at vi ikke var ordentlig menn hvis vi ikke var litt store. Vi slo oss på magen og var grisefornøyde. Men på ett eller annet tidspunkt sprekker den fasaden. Spør deg selv: Vil du ha vaskeball eller vaskebrett? For meg vil det være det samme som å spørre om jeg vil ha en eller to millioner kroner i lønn. Prøv å være ærlig mot deg selv!

 

Du må altså bryte de unnskyldningene som holder deg der du er og tenke langsiktig. Du må også sette deg et godt mål for hva du ønsker å oppnå.

 

- Spør deg selv om hva som vil skje om ett år, tre år og fem år dersom du fortsatt er overvektig eller øker i vekt. Hva slags tanker vil du ha om deg selv da? Vet du hva det vil si å leve med diabetes? Eller å ha høyt blodtrykk? Sett deg inn i overvektens konsekvenser.

 

Videre må du tenke deg hva som vil skje om du går ned i vekt.

 

- Hvilke fordeler vil du oppnå, både helsemessig og i forhold til egen selvtillit, dersom du klarer å nå målet ditt om ett år, tre år, eller fem år frem i tid? Du vil få en stor helsegevinst ganske raskt.

 

Om du bestemmer deg for å endre livsstil, spise sunt og begynne å trene, må du ikke gi opp om du går på en smell.

 

«Er det et nederlag hver gang du ikke når et mål, eller mislykkes? I så fall stiller du ekstreme krav til deg selv. Ingen lykkes hver gang. Det å feile er en del av prosessen for å lykkes», skriver Hammer.

 

(VG NETT 21.01.2007 kl. 10:41)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...