Gå til innhold

Tomme kalorier, kosemerker osv...


Gjest CecilieS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dersom jeg drikker et glass Cola (bare et eksempel på noe med tomme kalorier) som består av 60 kcal dersom glasset er 1,5 dl... Kan dette regnes inn i det totale kcal-inntaket dersom det ikke gjør at det overstiger det man har satt som grense på kcal-inntak per dag? Eller må dette gå på kosemerke-kvoten?

 

Og hvis det må gå på kosemerke-kvoten, kan noen forklare meg hvorfor? Er det ikke sånn at en kalori er en kalori liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør mange veldig forskjellig. Hvis jeg unner meg en sjokolade en dag, prøver jeg å regne det inn i dagsbehovet. Men det er selvfølgelig ikke smart å gjøre dette hver dag. Kaloribehovet bør fylles opp av grønnsaker og sunne ting for å sikre seg at man får i seg alt man trenger av vitaminer, næringsstoffer og fiber.

 

Jeg vil si at du bør finne ut hva som funker for deg selv: å regne inn små utskeielser en gang iblant er ingen krise, men det er ikke smart å bytte ut frukt-, melk- eller brødrasjonen hver dag med tomme kalorier.

 

Men som sagt: skjer dette bare en gang i måneden ville jeg heller regnet det inn i dagsbehovet enn å ta av kosemerkene. Kosemerker er hellige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Var egentlig ikke heeelt hypotetisk den Cola'n altså, jeg er nemlig Colaman! Vil jo helst ikke drikke det, men det er greit å vite at dersom man tar et lite glass om kvelden og kanskje trener litt ekstra eller spiser en kalorifattig middag, så er det ingen krise? Eller...? Ikke hver dag selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nekt deg cola hvis det er noe du virkelig koser deg med! Drikk heller mindre mengder, f.eks et glass om dagen hvis du har plass til det i kaloriregnskapet. Det er jo egentlig ikke det som anbefales når det gjelder slanking, men som du sier: en kalori er en kalori! Selv gikk jeg ned 10 kg på noen måneder selv om jeg spiste en bitteliten sjokolade (ca 100 kalorier) eller noe annet jeg hadde lyst på hver dag. Jeg mener at nekter man seg noe helt, så fører det til at man sprekker! Selv hadde jeg ikke en eneste stor sprekk på de månedene jeg gikk ned de 10 kg-ene, kun fordi jeg unnet meg bittelitt av sjokolade eller liknende og ellers holdt meg innenfor kaloriene jeg skulle ha. Jeg vet det sikkert er mange som er uenige med meg og mener at jeg burde spise frukt eller noe istedet, men 100 usunne kalorier om dagen er det ingen som dør av. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to!

 

Da skal jeg drikke littegranne Cola de dagene det er rom for det, altså dersom jeg har noen kcal til overs når kvelden nærmer seg :)

 

Så får jeg bare se hvordan det funker for meg :) 1,5 dl brus var jo 60 kcal, men lurer på om ikke det er mer i Cola? Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 63 kalorier i 1' date='5 dl cola, så det var ikke stor forskjell! :)[/quote']

 

 

Takk skal du ha, Jente23! Da vet jeg hva jeg skal spise til kveldsmat! 100 g Cottage Cheese og et halv glass Cola... Plutselig virker det ikke som jeg er på slankern lenger, for de to tingene har vært noe av det beste jeg vet om leeeeenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det hørtes bra ut! :) Det er nettopp det som er poenget..å ikke føle at man er på slanker'n..da holder man ut mye lenger og kommer seg i mål! :) Selv har jeg akkurat spist speilegg og magert bacon til kvelds... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...