Gå til innhold

Hei!


Gjest gudlabadnet

Anbefalte innlegg

Gjest gudlabadnet

Hei, ny her.. Endelig innsett at noe må gjøres.

 

Leste en tråd startet av Frøken.. må si det ga meg en liten tankevekker :)) Takk Frøken!!

 

Men..

 

Jeg er sånn passe glad i sjokolade, chips osv, men prøver å la være å ha det i hus.

Problemet mitt er at jeg eer for glad i "ekte" produkter, som f.eks margarin i mat, fløte i sauser osv osv.

Jeg er så redd for at maten skal miste smaken dersom jeg bytter ut disse produktene med noe sunnere.. Tror jeg trenger et forklarende spark i rumpa hehe..

 

Er mottakelig for råd og tips :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Jeg tror det med smaken er mye en vanesak. Er du vant til "hel"majones, så smaker bare ikke lettvarianten like bra. Men hvilken type melk drikker du? Jeg husker en gang på slutten av 80-tallet da min mor innførte lettmelk i husholdningen. Vi ungene syns jo det smakte helt pyton - en stund. Men mamma helte oppi, først bare bittelitt lettmelk i glasset, for så å øke mengden etter hvert. I dag drikker jeg Tine Ekstra Lett Melk, og savner ikke H-mjølka i det hele tatt :) Kanskje samme prinsipp kan brukes med andre hel-produkter?

 

I tillegg: Begynn å før kaloridagbok her inne! Da ser du svart på hvitt hvor mange kalorier disse produktene tilfører deg, så får du se om du synes det er verdt det :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Jeg vet hva du mener, men det er ikke noe problem det der. Hvis du er glad i mye smak, så venn ganen din på urter og spennende krydder og sånt. Myyye mager smakfull mat å lage. MEN dersom du går inn på kjøkkenet og skal lage mat, og mens du lager maten bare gremmes over at du ikke tilsetter matfløte eller creme fraiche eller hva det måtte være, så har du jo tapt før du i det hele tatt rekker å smake maten... Jeg som feks elsker fløtegratinerte poteter laget en mager variant her om dagen og for å være ærlig så hadde jeg litt problemer med å forestille meg at det kunne bli likegodt. Men vet du hva. Det var sååå nydelig. Jeg skal ikke si at det smakte akkurat som den "ekte" varianten, men jaggu var det minst like godt!

 

Jeg tror at cluet er (og dette gjelder spesielt for meg selv) å bare bestemme seg for at å bruke de og de råvarene er uaktuelt. Bare utelukk de helt og det går bra likevel. Men hvis du hele tiden tenker på de, ja da lager du problemer for deg selv. Det samme gjorde jeg sist fredag. JEg er pepsimaxoholiker og så en film om kreft på fredag. Magen min boblet av pepsi max og jeg prompet og følte meg heller stappa. Satt og gråt fordi filmen var såååå trist ("Etter bryllupet" het den, anbefales!!!) og fortsatte å pimpe pepsi max. JEg var i så dårlig fofatning da jeg skulle legge meg at jeg bestemte meg for at nå skal jeg kutte ut brusen. Jeg skal drikke vann, og får jge lyst på noe ekstra så kan jeg ta et glass eller to med farris. Og vet du hva, da jeg bestemte meg for det (lot for en gangs skyld være å kringkaste det for alle hva jeg hadde bestemt meg for) så var ikke brus lengre et alternativ og dermed ikke noe jeg tenkte på...Ok, det har bare gått en uke, men HVER ENESTE DAG har jeg blitt tilbudt brus av folk som vet jeg liker det og jeg har tatt vann i stedet, i går ble det Farris i stedet og det funker som fly altså :)

 

Så husk at jo mer du tenker på en ting du vil kutte ut, jo mer får du lyst på den tingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gudlabadnet

Sluttet å røyke for ett års tid siden så jeg kjenner den følelsen av å ha lyst på noe "forbudt" hehe..

 

Får sette meg ned og se igjennom produktboka for å finne hva som erstatter de gamle "nei" - matvarene..

 

Gamle inngrodde vaner..

Det er liksom litt "skummelt" å gi opp det kjente, selv om det ikke er bra for vekta.. Er på en måte skummelt å i det hele tatt innrømme at man trenger å slanke seg, da innrømmer man jo at man er overvektig.. Men nå har jeg hvertfall tatt de første små skrittene mot et lettere liv.. Utfordringen blir jo å opprettholde det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
Sluttet å røyke for ett års tid siden så jeg kjenner den følelsen av å ha lyst på noe "forbudt" hehe..

 

Får sette meg ned og se igjennom produktboka for å finne hva som erstatter de gamle "nei" - matvarene..

 

Gamle inngrodde vaner..

Det er liksom litt "skummelt" å gi opp det kjente' date=' selv om det ikke er bra for vekta.. Er på en måte skummelt å i det hele tatt innrømme at man trenger å slanke seg, da innrømmer man jo at man er overvektig.. Men nå har jeg hvertfall tatt de første små skrittene mot et lettere liv.. Utfordringen blir jo å opprettholde det.. :)[/quote']

 

Man kan ikke gjøre noe med noe man ikke vedkjenner seg... Og det tror jeg er ganske så sant! Mye bra inni produktboka, så lykke til i letingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...