Gå til innhold

Proteinkilde dugnad


Sans1

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Nå har jeg holdt på siden i august men opplever at jeg ikke klarer å gå ned noe særlig.. Noen uker er det min egen skyld :) og det er greit. Det som frusterer meg er de ukene jeg virkelig gjør en innsats, spiser de kaloriene jeg skal og trener det jeg skal. Dette har gjort at jeg de siste ukene har mistet litt piffen og har hatt en liten pause fra vekta.

Mine gode venner inne på ned under 10-kg forumet har foreslått at jeg skal bli litt mer protein-bevisst, og prøve å få i meg mer proteiner. Dette rådet har jeg nå tenkt å prøve ut og det er nå jeg kommer til saken:

 

Kan dere hjelpe meg? Jeg trenger helt konkrete "lister" på gode proteinkilder.

Altså ikke bare fisk/kjøtt osv.. men ønsker at dere skal komme med helt konkrete matvarer jeg bør velge.

Jeg har da funnet et par og begynner listen her selv. håper da noen av dere kan følge opp og komme med flere:

 

- Egg

- Cottage cheese

- kylling fillet

 

på forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det kan være lurt å se på hva du spiser, ja :-)

 

En ting er å se på hva som det er proteiner i, en annen ting er hva du bør redusere inntaket av...

 

Jeg vet ikke om jeg har rett, men kan bare si at jeg har tatt av 13 kg på tre mnd og la om kostholdet slik:

 

Frokost og lunch ganske lik:

 

1 stor skive Ingers Rugbrød (jeg baker selv)

Mine favorittpålegg:

* ett helt egg og tre skiver spekeskinke (må ha noe salt, jeg...)

eller

* fiskepudding (ikke det sunneste i verden, men litt proteiner og så fyller det magen...

eller

* ett helt egg og tre lakseskiver

 

Det er sånn ca frokost, og det er favorittene.

 

Middag:

100-200 gram fisk, kjøtt (mandag har vi pølse, men da er det 100 g)

En GOD porsjon kokte eller stekte grønnsaker (har kjøpt mye frossen blanding fra OBS!, både blomkålblandingen og wok-blandingen)

 

Så favoritt-fiskemiddagen min er:

125 g laksefillet (de er billige på Rema1000) i aluminiumsfolie

ca 1 god ss med opphakket, soltørkete tomater i olje, spre oppå filleten

1/2 løk i biter oppå der igjen

to store "hender" med grønnsaker oppå

 

Pakke igjen aluminiumsfolien - bake i ovnen 200-220 grader til fisken er ferdig (ca 25 minutter hvis fisken var tint i forkant).

 

Da blir det deilig og saftig, så ekstra saus er ikke nødvendig. Jeg spiser nesten ikke ris og poteter, og en sjelden gang pasta, men da fullkornspasta, så til denne retten har jeg ikke servert noe annet enn de store pakkene med fisk og grønnsaker.

 

Mellommåltider (2 slike om dagen):

1-2 fullkorns knekkebrød (Wasa sport, f-eks) med 2 skiver skinke/kalkunpålegg, gjerne en hel tomat og masse paprika og agurk.

 

Og i tillegg har jeg nå funnet ut noe om kroppen min - jeg sliter veldig med mine siste tre kg - men jeg har rett og slett trent med for høy puls. Denne uken og forrige har jeg trent med puls mellom 130-140, tre økter hver uke, og i dag hadde jeg gått ned fantastiske 1,2 kg! Det er lenge fr jul jeg har beveget vekten mer enn 100 g i uken, så dette var fantastisk.

 

Håper dette ga deg litt innspill på hva jeg har spist og hva du kan prøve :-)

 

Hilsen earlgrey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk - både hermetisk og fersk, alle typer rent kjøtt - spesielt kylling og kalkun, fet fisk (laks, ørret, makrell), nøtter, sopp, samt melkeprodukter og ost, men der følger det med også en del karbohydrater og fett.

 

Jeg har også tenkt litt på dette med proteiner og sammensetninger av måltider i det siste, og søkte i går på "proteinkilder" på google. Der fikk jeg opp noen interessante sider. Riktignok mange kroppsbygger/trenings-sider, men jeg lærte en del om proteiner og hva de gjør for kroppen. Kan være verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ikke noe du finner i alle butikker, siden det er USA import vare.

 

Men jeg har funnet det på feks Deli de Luca, store ICA butikker, Centra, 7-11.

 

Den har mye protein for lite kalorier (10.2 g protein, 64 kalorier pr liten pakke). Er dyrt da, men jeg liker det veldig godt, og er fint som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest keltisk

Protein shaker og protein barer skal jo være enkel tilførsel av det man mangler... Men er det noen som kan anbefale noen typer? Jeg har ikke greie på det, men er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt tilfeldig smake på noe helt nytt, det er en shake mix fra Herbalife som heter cookies & cream. Den har meget høyt proteininnhold, og er nydelig for dem som er godtesyk. Kaloriinnhold for et stort glass med lettmelk er 200. Jeg har også kjøpt ristede soyabønner, mye proteiner og få kalorier i forhold til nøtter.

Anbefales som et tillegg til god norsk kost - når det passer seg slik. Jeg drikker litt cookies & cream til kvelds av og til, den metter veldig.

 

Miina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...