Gå til innhold

Barilla fullkornspasta


Minipia

Anbefalte innlegg

Ukokt pasta har ca 340 kcal pr 100 gram. Det er ganske logisk, det er jo omtrent bare karbohydrater som har ca 4 kalorier pr gram. Når det koker øker vekta, pga vann, som er kalorifritt, derfor blir det færre kalorier når den er kokt. Så om det står ca 340 kcal pr 100 gram på pakka så er det tørr pasta. Jeg pleier å koke 50 gram fullkornpasta pr person, det er rikelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 40 gram tørr pasta tilsvarer omtrent 100 gram ferdigkokt pasta. Jeg regner ca 40 gram når jeg lager til meg og litt mer til mannen i huset, gjerne noe mer hvis vi ikke har kjøtt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukokt pasta har ca 340 kcal pr 100 gram. Det er ganske logisk' date=' det er jo omtrent bare karbohydrater som har ca 4 kalorier pr gram. Når det koker øker vekta, pga vann, som er kalorifritt, derfor blir det færre kalorier når den er kokt. Så om det står ca 340 kcal pr 100 gram på pakka så er det tørr pasta. Jeg pleier å koke 50 gram fullkornpasta pr person, det er rikelig.[/quote']

 

Jeg må nok lese på pakken en gang til når jeg er hjemme igjen, for syns det sto noe som 1200 kcal pr 100 gram... har ikke spist av den, men hadde planlagt å smake på den snart. Ble litt skremt bare.. Det står på flere språk samtidig, så den er litt vanskelig å forstå seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan ha 1200 kalorier pr 100 gram. det meste er ca 900 pr 100 gram som olje har. Det er fordi fett har 9 kalorier pr 100 gram. Dette er også litt unøyaktig siden det er regnet om fra kilojoule... Kanskje det var 1200 kilojoule pr 100 gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan ha 1200 kalorier pr 100 gram. det meste er ca 900 pr 100 gram som olje har. Det er fordi fett har 9 kalorier pr 100 gram. Dette er også litt unøyaktig siden det er regnet om fra kilojoule... Kanskje det var 1200 kilojoule pr 100 gram?

 

Ja, det kan hende :) Det står på så mange språk, så det var litt forvirrende. Skal sjekke igjen når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, nå er jeg flau :) Har lest feil. Det står på pakken: Pr 100 g: kcal 337....

 

Er det ukokt eller kokt tror dere? De har satt opp 85 gram som serveringsforslag; 286 kcal.

 

Det står ellers: (pr 100 gr)

 

Kcal: 337

proteiner: 12,5 gr

karbohydrater: 67,2 gr

sukkerarter: 1,0 gr

fett: 2,0 gram

kostfiber: 6,0 gram

natrium: 0,002 gr

 

Jeg har ikke spist av den enda, men har så lyst på en spaghetti middag snart. Har pleid å koke 100 gram av den vanlige typen jeg har brukt, husker ikke produsent - men det er fusili. Jeg er veldig glad i den varianten, og har hatt mindre kjøttsaus siden det er pastaen jeg liker best.

 

Takker og bukker masse for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette lurte jeg også på, for jeg synes den hadde så mye mer kalorier enn pasta som ikke er basert på fullkorn. Men skjønte plutselig at det var tørr vare, så da har vanlig makaroni 355 kcal pr 100 g og fullkornmakaroni 340 kcal. Kommer definitivt til å bruke fullkorn fra nå, den metter mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...